AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #1 Skrevet 10. mai 2019 Forrige eier av huset vi kjøpte har laget en leilighet i kjelleren. Soverom, bad, stue og kjøkken. Og så fjernet han den innvendige trappen så denne leiligheten kun hadde utvendig adkomst. Fant ut at rommene ikke er godkjent for varig opphold engang.. Så vi har nå søkt kommunen om bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel. Sendte med tegninger der vi tegnet inn en trapp mellom kjeller og 1 etg sånn at kjelleren skal bli en del av huset igjen. Så leser jeg brevet vi fikk og begynner å lure på hva de mener? Mener de at vi ikke får leie ut i det hele tatt? Eller mener de det er «ulovlig» om vi leier ut uten å ha etablert den innvendige trappen? Anonymkode: f8d8f...02a
The Kitten Skrevet 10. mai 2019 #2 Skrevet 10. mai 2019 Ser ut som de mener dere ikke kan leie ut ja. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #3 Skrevet 10. mai 2019 Akkurat nå, The Kitten skrev: Ser ut som de mener dere ikke kan leie ut ja. Det er jo veldig rart siden vi snakket med byggansvarlig i kommunen om akkurat dette. Og i eneboliger kan man fritt leie ut så lenge rommet er godkjent til varig opphold Anonymkode: f8d8f...02a
The Kitten Skrevet 10. mai 2019 #4 Skrevet 10. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo veldig rart siden vi snakket med byggansvarlig i kommunen om akkurat dette. Og i eneboliger kan man fritt leie ut så lenge rommet er godkjent til varig opphold Anonymkode: f8d8f...02a Jeg er ikke sikker altså, men det er slik jeg tolker svaret.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #5 Skrevet 10. mai 2019 1 minutt siden, The Kitten skrev: Jeg er ikke sikker altså, men det er slik jeg tolker svaret. Ja, jeg også, men håper ikke det for er jo derfor vi søkte om dette 😅 Anonymkode: f8d8f...02a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #6 Skrevet 10. mai 2019 Hva var årsaken til at den ikke var godkjent til varig opphold? Og hvilke endringer har dere gjort (annet enn å eventuelt sette en trapp fra kjeller til 1 etasje) for å få den godkjent til varig opphold? Anonymkode: e6bd0...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #7 Skrevet 10. mai 2019 Jeg tolker den slik at den ikke er en selvstendig boenhet, men kan leies ut. Den er jo en del av huset og kan ikke skilles ut. Ikke noe om at den ikke kan leies ut🤔 Anonymkode: 66ce3...4ec 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #8 Skrevet 10. mai 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva var årsaken til at den ikke var godkjent til varig opphold? Og hvilke endringer har dere gjort (annet enn å eventuelt sette en trapp fra kjeller til 1 etasje) for å få den godkjent til varig opphold? Anonymkode: e6bd0...f5a Bare fordi den aldri var registrert som noe annet enn kjeller egentlig. Takhøyden er lovlig og vinduene store så var bare å sende en søknad om bruksendring. Var bare «på papiret» at denne ikke var lovlig så ville ha alt i orden før vi leier ut Anonymkode: f8d8f...02a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #9 Skrevet 10. mai 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tolker den slik at den ikke er en selvstendig boenhet, men kan leies ut. Den er jo en del av huset og kan ikke skilles ut. Ikke noe om at den ikke kan leies ut🤔 Anonymkode: 66ce3...4ec Nei jeg håper de mener at vi ikke kan leie ut med mindre vi setter inn en trapp? Fordi idag er det jo kun utvendig adkomst og da er den liksom ikke «en del av huset» og dermed selvstendig? Teite regler.. Anonymkode: f8d8f...02a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #10 Skrevet 10. mai 2019 Hvorfor tegnet dere inn en trapp som ikke er der lengre? Dere må uansett søke om ferdigattest for det arbeidet som er gjort. Anonymkode: 391cf...efc
A-hunter Skrevet 10. mai 2019 #11 Skrevet 10. mai 2019 Plan- og bygningsloven (bygningsmyndigheten) regulerer ikke utleie. Den regulerer antall boenheter. Du kan fint leie ut del av bolig selv om det arealet du leier ut ikke er en selvstendig boenhet. En selvstendig boenhet er en fysisk adskilt del av bygningen, skilt fra resten med fysiske skiller og egne tekniske anlegg (og offentlige avgifter). En selvstendgig boenhet kan i prinsippet begjæres seksjonert og solgt. 1
petterm Skrevet 10. mai 2019 #12 Skrevet 10. mai 2019 Ser ut som trappa vil gjøre det ulovlig å leie ut: "Selvstendig boenhet".... .... c) er fysisk atskilt fra øvrige enheter." https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleiedel-i-egen-bolig/
A-hunter Skrevet 10. mai 2019 #13 Skrevet 10. mai 2019 Fjerner man trappen har man "ulovlig" opprettet en selvstendig boenhet. Det skal være forbindelse mellom de delene av boligen som ikke er selvstednige boenheter. De kan være fysisk adskilt med dør, men forbindelsen kan ikke være utvendig.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #14 Skrevet 10. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Forrige eier av huset vi kjøpte har laget en leilighet i kjelleren. Soverom, bad, stue og kjøkken. Og så fjernet han den innvendige trappen så denne leiligheten kun hadde utvendig adkomst. Fant ut at rommene ikke er godkjent for varig opphold engang.. Så vi har nå søkt kommunen om bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel. Sendte med tegninger der vi tegnet inn en trapp mellom kjeller og 1 etg sånn at kjelleren skal bli en del av huset igjen. Så leser jeg brevet vi fikk og begynner å lure på hva de mener? Mener de at vi ikke får leie ut i det hele tatt? Eller mener de det er «ulovlig» om vi leier ut uten å ha etablert den innvendige trappen? Anonymkode: f8d8f...02a Det som står her er omskrevet: arealene godkjennes som en del av hoveddelen under forutsetning av at de innlemmes i den (resten av boligen). Altså at trappen settes inn. Poenget er at reglene for å bruksendre fra tilleggsdel (typisk bod) til hoveddel (rom for varig opphold) er ganske liberale blitt. Enkle krav er likevel atde ligger plassert inntil eksisterende hoveddel, har samme standard som resten av huset, innlemmes i hoveddelen osv.. Søker man derimot om å opprette en egen boenhet. Altså en adskilt del av bygget, er reglene langt strengere. Da vil krav satt i reguleringsplanen for område gjøre seg gjeldene (typisk krav til parkeringsplass - sett opp mot maks utnyttelsesgrad av tomten), enheten skal oppfylle krav til nybygg (tek 17) osv. Poenget er at med en trapp mellom enhetene blir det som at du leier ut et hvilket som helst rom i egen bolig. Det er 100% lov. Anonymkode: 7ca09...19f 2
Puny Skrevet 10. mai 2019 #15 Skrevet 10. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tolker den slik at den ikke er en selvstendig boenhet, men kan leies ut. Den er jo en del av huset og kan ikke skilles ut. Ikke noe om at den ikke kan leies ut🤔 Anonymkode: 66ce3...4ec Slik tolker jeg det også. Du kan leie ut på lik linje med om du leide yt et soverom i boligen din. Den er en del av boligen din og ikke en «selvstendig enhet».
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå