Gå til innhold

"tenking er visst ikke naturlig for deg"

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Advarsel: Sutreinnlegg!

Uansett, jeg snakket med tanten min, som jeg er veldig glad i, i kveld. Hun er søt, snill og omsorgsfull, men hun har det med å komme med spydige kommentarer til meg, både angående prestasjoner, intelligens og oppførsel forøvrig, og det er sjelden at noe er godt nok. Den ene dagen kan hun si at jeg må slutte å unnskylde meg for diverse, en annen dag sier hun at jeg er masete og kravstor. Det er med andre ord vanskelig å få tak i hva hun egentlig mener. Men det var ikke poenget her. Vi snakket altså sammen i kveld, og jeg fortalte om en ting (en helt triviell ting) som jeg hadde gjort feil. "Men du kunne jo ha gjort XXX i stedet" sier hun. "Å, det tenkte jeg ikke på", sa jeg, og skjønte at hun hadde helt rett i at jeg kunne gjort den tingen på en annen måte. "Nei, tenking er visst ikke naturlig for deg", var svaret. Uten noen undertone av spøk. Og det er slett ikke første gangen hun har sagt sånne ting.

Jeg VET at jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen, men jeg blir så lei meg når hun hakker på meg på den måten. Jeg vet at det ikke er vondt ment, men likevel, er det virkelig greit å si sånn til folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Prøv så godt du kan å distansere deg fra det. Vet at det er vondt å høre slikt, spesielt fra nære slektinger, men det er ingenting annet en simpel skittkasting fra hennes side og det sier mye mer om henne som person enn det gjør om deg.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit.

Spør henne alvorlig neste gang hun sier slikt:

-hva mener du med det?

-hvorfor sier du slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Nei, det er ikke greit.

Spør henne alvorlig neste gang hun sier slikt:

-hva mener du med det?

-hvorfor sier du slikt?

Enig med Melk! Sett øynene i henne og be om et svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tin tin

Det virker som du tror på henne :( .

Jeg syns du skal tenke høyt når hun sier slikt.

Si for eksempel: Jeg blir lei meg når du sier slikt, og du kan foresten ikke være særlig skarp selv heller, i og med at du kan si slikt som jør folk så trist at de faktisk ikke ønsker å være sammen med deg....

Jeg bruker å grue meg til å treffe deg bare for at jeg forventer at du skal komme med de simple komentarene dine... :-?

Husk å bruke en rolig og behærsket-nesten likegyldig stemme. Så kan hun få tenke på saken før hun kommer med flere utsagn som ikke er sanne...

Husk at hva du syns om deg selv ofte vises på utsiden, og om du tenker på deg selv som fullværdig og klok, så kommer du lengere for du vil leve opp til dine egne forventninger om deg selv. Folk ser hvor selvsikker du er og de vil få større tro på deg...

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Si for eksempel: Jeg blir lei meg når du sier slikt, og du kan foresten ikke være særlig skarp selv heller, i og med at du kan si slikt som jør folk så trist at de faktisk ikke ønsker å være sammen med deg....

Jeg bruker å grue meg til å treffe deg bare for at jeg forventer at du skal komme med de simple komentarene dine...

Men det er jo ikke sant, jeg gruer meg ikke til å snakke med henne, for hun er både snill og god mesteparten av tiden. Det er bare denne hakkingen jeg gjerne skulle taklet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tin tin

Så si det da!

Ordene må du velge selv, men si det du tenker...

Og sier du det på en bra måte blir ikke det fine i forholdet deres ødelagt heller..

Du må si det som er sant for deg. Det jeg skrev var det jeg trodde at du tenkte utifra hva jeg leste...

Håper det går bra for deg i alle fall:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Si ifra. Ta henne på kornet, og spør hva hun mener.

Jeg var lenge sånn som deg, jeg bare hørte hva folk sa, og grunnet over det i det stille, ofte endte det med at jeg ble litt trist.

Til slutt bestemte jeg meg, OK, Tex, nå er du voksen. Sett foten ned og si ifra!

Livet mitt har faktisk blitt mye bedre.

Vi jenter er for flinke til å stilltiende godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tex, hvordan reagerte folk når du begynte å si ifra og ikke bare godta ting? Føler på en måte at det er det rette å gjøre her, men jeg er ikke sikker, og jeg vil ikke ødelegge forholdet til henne ved å fremstå som en som ikke tåler kritikk og som bare vil ha anerkjennelse, noe hun har kommet med tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det å rakke ned på andres inteligens og valg er en usmakelig herskerteknikk. Ikke la tanten din herse med deg, sånt skal man ikke finne seg i. Kanskje hun er søt og snill ellers, men hun har tydeligvis ikke mye respekt for deg siden hun kan si sånt. Hun har kanskje også et litt oppblåst selvbilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kan lønne seg å stille folk til ansvar for det de faktisk sier. Vise at man blir sjokkert, feks. På den måten viser man at det er de som "driter seg ut". For det er jo tanta di som har problemer med tenking, når hun kan få seg til å si noe sånt. Folk av den typen får altfor ofte ture fram som de vil og si hva de vil,uten å bli stilt til ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...