Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge går greit? 

Anonymkode: a414c...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til deg, din situasjon og din baby. Hvem baby er hos når du er borte er viktigere. Selv bruker jeg alder = timer. 1 måned er en time greit, 2 måneder er to timer greit osv. Fra 1 år er et døgn greit osv. 

Anonymkode: 5a88c...e72

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Én time pr mnds alder er en grei tommelfingerregel, men det kommer også an på tilknytningen til den baby er sammen med når mor er borte. 

Det er stor forskjell på 2mnds baby sammen med far i fire timer og 7mnds baby med lite deltagende bestemor/-far/tante/onkel i seks timer.

Anonymkode: 5b7af...615

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En baby klarer seg helt fint uten mor så lenge den har en annen omsorgsperson den er tett knyttet til. Babyer trenger kos/trygghet, mat og stell for å trives og man må ikke være en mor for å se til alt dette. 

Anonymkode: dd4d2...6a2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var borte nesten en hel dag + deler av natt pga bryllup når baby var to mnd.. det gikk så fint så, det var nok verst for meg! 

Anonymkode: 02706...28c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullammer, og baby nekter flaske, så her fikk jeg bare vært borte i 1,5 timer før det var krisestemning hjemme😂 selv om jeg ammet før jeg gikk. Skulle til sykehuset og ta farvel med min dødssyke bestemor. Heldigvis bare 5 min med bil unna der vi bor. Baby er 3 mnd, og det var første gang jeg var borte fra ham. 

Anonymkode: df9b7...bac

AnonymBruker
Skrevet

I mange land må mor tilbake i jobb kort tid etter fødsel, så det finnes nok få  "regler" for det :)

Anonymkode: d3dd4...945

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvilke rutiner dere har. Her hadde vi flaskebarn, og i starten hadde far baby like mye som mor, så vi regnet oss som "likeverdige" når det kom til å være med barnet. Nå var det likevel sjeldent at jeg hadde lyst til å være borte fra baby i mer enn 1-2 timer det første halvåret og selv da var det mer unntak enn regel, men jeg tror ikke at baby ville lidd noe mer sammenlignet med hvis far var borte i samme tidsrom. 

Anonymkode: a7476...a62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flaskebarn her å. Tatt noen turer på butikken osv og sovet noen timer når det var stort behov. Men tenker at det er ok å være borte lengre når det tross alt er far som er med baby, enn f eks en tante. Og et jeg i samme hus ser jeg ikke på det som «borte fra».

Anonymkode: 17251...75a

AnonymBruker
Skrevet

Var borte 1,5 time 2 dager etter fødsel. Skulle på en visning jeg hadde ventet på og var innom butikken å handlet mat. Da passet besteforeldre. Ellers har jeg vært borte en time her og der ved behov mens far er hjemme. Han er nå 2 mnd. Med de to andre barna var jeg tidligere borte fra nr 1 da hun tok flaske mens nr 2 tok aldri flaske så han var over året før jeg var borte en kveld. 

Anonymkode: 30d38...79a

AnonymBruker
Skrevet

En mnd = 1 time osv. 

Anonymkode: 88343...952

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En mnd = 1 time osv. 

Det gjelder primæromsorgspersoner, ikke spesifikt mor.

Om barnet er med far, er det det samme om mor er vekke, mtp denne timesregelen. 

Så så lenge barnet er med far, og tar flaske, kan mor være vekke så lenge hun vil.

Anonymkode: 708a5...bc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så så lenge barnet er med far, og tar flaske, kan mor være vekke så lenge hun vil.

Individuelt. For min del er 1 time pr mnd det lengste jeg som mor ville ha vært borte. Forsøker heller ikke flaske når det ikke er helt nødvendig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 8 timer borte da mini var 7 uker. Jeg ble sendt for å sove mens han lå på intensiven.

Anonymkode: ba815...9a7

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Individuelt. For min del er 1 time pr mnd det lengste jeg som mor ville ha vært borte. Forsøker heller ikke flaske når det ikke er helt nødvendig.

Hva gjør du når det plutselig er helt nødvendig, da, og småen ikke vil ta flaske? Er da lettere å lære småen å ta flaske før man står der med skjegget i postkassen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var borte 3 timer da baby var 5 uker og 5 timer da baby var 8 uker, pappaen ga flaske. Veldig godt å komme seg ut og veldig godt å komme hjem igjen ☺️

Nå er baby 3 mnd og det er vanskeligere å dra ut en kveld da baby kun vil sovne hos meg og hyler seg hes om pappaen prøver. 

Anonymkode: b34d4...3e4

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du når det plutselig er helt nødvendig, da, og småen ikke vil ta flaske? Er da lettere å lære småen å ta flaske før man står der med skjegget i postkassen.

Når skulle det bli helt nødvendig? Du tenker i såppas ille trakter at jeg hypotetisk skulle f.eks være i en bilulykke? 

Vell, da får baby koppmates eller mates med hjelpebryst og evt flaske hvis det etterhvert blir godtatt. Frysen er full av melk, men jeg tviler på at vi får brukt det. Har gått fint etter «denne regelen» med 2 barn nå, så bank i bordet hvis dette ikke skal gå greit med nr 3 også.

• Liker 2
Skrevet

Min er nå 6 mnd og har vært borte fra han i 3 timer i strekk et par ganger. I morgen skal jeg være borte hele dagen, men kommer hjem for å amme.. Grugleder meg litt 😊😯 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

En baby på en måned har ikke flere primæromsorgspersoner. Den har kun en. 

Anonymkode: 3f945...be4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har pappaen bidratt fra dag 1, og jeg er helt trygg på å være borte fra baby på dagtid. Kveld/natt føler jeg meg ikke komfortabel med da han er vant til å ammes. 1-2 timer har jeg vært borte fra han var 1 uke gammel. Da han var 2 mnd var jeg borte i 4 timer. Kom hjem til sovende baby, dog noe sulten for han våknet og ville ha mat da han hørte stemmen min  (pupp er mer stas en flaske,  så han hadde spist, men mindre enn vanlig).

Anonymkode: 66089...193

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...