AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Del Skrevet 9. mai 2019 Hører hele tiden denne påstanden, at det er umulig å bli sparket hvis du er offentlig/kommunalt ansatt. Og at du hvis du gjør en elendig jobb blir du bare flyttet til en annen avdeling, annen stilling eller forfremmet. Er dette sant? Anonymkode: 8b2fb...959 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #2 Del Skrevet 10. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hører hele tiden denne påstanden, at det er umulig å bli sparket hvis du er offentlig/kommunalt ansatt. Og at du hvis du gjør en elendig jobb blir du bare flyttet til en annen avdeling, annen stilling eller forfremmet. Er dette sant? Anonymkode: 8b2fb...959 Erfaringsmessig er det korrekt ja. Anonymkode: a2b19...7c6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #3 Del Skrevet 10. mai 2019 Det er vel ikke kjempevanlig at en medarbeider som gjør en kjempejobb blir forfremmet, nei. Heller ikke i det offentlige. Men stillingsvernet står sterkt, det er helt klart. Udugelige ansatte kan fratas oppgaver (men ikke stilling) eller flyttes rundt dit de gjør minst mulig skade. Selv om de ikke bidrar positivt i det hele tatt. Det skjer i det private også. Jobber selv i en privat organisasjon som har hatt en ansatt gående i årevis. Vedkommende har fått advarsler, støttetiltak, tilpassede oppgaver osv osv, men problemene vedvarer, det er tidvis skikkelig ille. Men ingen ønsker å ta tak i saken siden personen nærmer seg pensjonsalder. Anonymkode: 9d6c6...e6e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #4 Del Skrevet 10. mai 2019 Æsj, skulle være "det er vel ikke kjempevanlig at en medarbeider som gjør en elendig jobb blir forfremmet" Anonymkode: 9d6c6...e6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #5 Del Skrevet 10. mai 2019 Kanskje litt oftere i det offentlige, men så lenge den det gjelder har fast stilling så er hvert fall min erfaring at det i praksis er bortimot umulig å få sparken. Med mindre vedkommende har gjort noe direkte kriminelt som å slå ned noen eller å stjele fra arbeidsplassen, så er stillingsvernet sterkt. Overraskende mange som f. eks. bare går og "venter" på pensjonsalder når de har gått lei og ikke gjør noen særlig innsats. Noen vet veldig godt at de nærmer seg arbeidslivets slutt, og siden de er sikret fast stilling til de går av og heller ikke trenger noen gode referanser med tanke på ny jobb, så blir det laber innsats. Er selvfølgelig en del unge som også gjør en laber innsats, fordi de bare anser jobben som midlertidig. Dette skaper en god del irritasjon, siden manglende innsats ofte går utover kolleger og mindre produktivitet. Med færre jobber skaper det også mindre dynamikk i arbeidsmarkedet når udugelige folk holder på faste stillinger som kunne ha blitt besatt av andre som er interessert i å gjøre en god innsats. Generelt sett er min erfaring at norsk arbeidsliv er ganske dysfunksjonelt. God innsats blir ofte ikke belønnet, mens det å ikke bry seg ikke får noen konsekvenser når ledere bare stikker hodet i sanden. Heldigvis jobber jeg med planer for å bosette meg et annet sted enn i Norge, der det å stå på faktisk blir sett på som noe bra. Anonymkode: d0c87...dd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #6 Del Skrevet 10. mai 2019 Jeg vil si ja. Jeg er ansatt i kommunen, og har vært borti folk som gjør en dårlig jobb, ikke klarer å gjøre de oppgavene som står i stillingsinstruks, overhodet ikke passer i jobben osv. Disse får først veiledning og samtaler med leder, og hjelper det ikke blir de flyttet til andre avdelinger. Kjenner til et tilfelle der en slik person har jobbet i kommunen i 20 år, og at problemet har blitt flyttet rundt på forskjellige avdelinger. Anonymkode: 24ccc...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 10. mai 2019 #7 Del Skrevet 10. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hører hele tiden denne påstanden, at det er umulig å bli sparket hvis du er offentlig/kommunalt ansatt. Og at du hvis du gjør en elendig jobb blir du bare flyttet til en annen avdeling, annen stilling eller forfremmet. Er dette sant? Anonymkode: 8b2fb...959 Jeg har ikke oversikt, men jeg kjenner til at sjefer har fått gjennomført omorgansiseringer uten at de fikk sparken for det. Omorganisering er problemer som påføres med store kostnader, både økonomiske og menneskelige, og når de etter to , tre år begynner å få ting til å fungere igjen, så bang! Ny omorganisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #8 Del Skrevet 10. mai 2019 Stillingsvernet er sterkt, men kommer du konsekvent for sent på jobb eller har rusproblemer, kan du miste jobben. Å få sparka en psykopat er derimot verre, dermed blir det fort en anrikning av disse i offentlige etater. Anonymkode: 5e58c...f47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #9 Del Skrevet 12. mai 2019 På 9.5.2019 den 23.33, AnonymBruker skrev: Hører hele tiden denne påstanden, at det er umulig å bli sparket hvis du er offentlig/kommunalt ansatt. Og at du hvis du gjør en elendig jobb blir du bare flyttet til en annen avdeling, annen stilling eller forfremmet. Er dette sant? Anonymkode: 8b2fb...959 Sånn er det der jeg jobber også (privat sektor ) man kan mobbe , stjele , trakassere , ødelegge for andre kollegaers lønn osv .... eneste konsekvensen er kanskje å bli flytta til en annen avdeling , etter mangfoldige år .....helt forbanna sjukt . Anonymkode: 9b4a8...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #10 Del Skrevet 12. mai 2019 I teorien kan man fint si opp folk i det offentlige slik som privat - men i praksis er min erfaring at det aldri skjer. Elendige folk blir bare omplassert, og ender som uspesifiserte papirflyttere på rådhuset dersom de virkelig ikke duger til noen ting 😛 Anonymkode: 6a4eb...a3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå