Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sikkert ikke den eneste som blir så fryktelig nervøs før muntlig at det er helt vilt😬 Tenker alltid at muntlig ikke burde vært lovlig fordi det skaper så sykt mye nerver.. Det er rett og slett bare grusomt selv om jeg har gjennomført alle gangene og fått 6ere og A. 

Synes dere vi burde erstatte muntlig eksamen med hjemmeeksamen f.eks? Eller gjøre det frivillig å ha muntlig eller skriftlig? 

Anonymkode: 81e7a...044

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. I mange fag og emner er det viktig å kunne vise muntlige ferdigheter.

• Liker 15
Skrevet

Jeg liker muntlig eksamen. :) Mange får vist bedre hva de kan muntlig, og dra er det også enklere å få dratt ut kompetanse. Jeg tror også mange har godt av å eksponere seg for ting de er nervøs for. For hva er det egentlig å være nervøs for? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Vampen skrev:

Jeg liker muntlig eksamen. :) Mange får vist bedre hva de kan muntlig, og dra er det også enklere å få dratt ut kompetanse. Jeg tror også mange har godt av å eksponere seg for ting de er nervøs for. For hva er det egentlig å være nervøs for? 

Hele settingen er bare fryktelig nervepirrende. Det er lettere når man kommer igang, men aller verst før man går inn i eksamenslokalet. Det er da man vil forsvinne i et hull i bakken fordi man er så nervøs

AnonymBruker
Skrevet

Er enig at muntlig er grusomt. Selv var jeg nervevrak til tusen og stammet og svettet omtrent ihjel av nervøsitet

Anonymkode: 1358f...22b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller ha muntlig enn skriftlig. Såå mye bedre. Med munltlig kan du si ifra at du er usikker på om du forstod spørsmålet rett før du svarer og missforstår du så kan du også ro deg i land og du trekker som regel bare noen få spørsmål også. Det går fortere og du får karakteren ganske fort etterpå. Trenger ikke vente i 3 uker på den. Jeg er helt fjern ved skriftlig eksamen. Skulle nesten tro jeg er et nervevrak. Det er såpass at det går ut over karakteren. Litt kontrast når man har A på begge innleveringsopgavene og ender opp med en E på (skriftlig) eksamen :(.

Hjemme-eksamen er jo selvfølgelig best da du har absolutt alt av hjelpemiddler, men forstår at det ikke er mere vanlig.

Anonymkode: faa88...b08

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Muntlig er det verste jeg vet! Blir så nervøs og får jernteppe, og klarer aldri å vise hva jeg kan. Jeg er en person som er nødt til å tenke meg om før jeg besvarer en oppgave, og da blir det bare rot på muntlig. Har alltid fått en eller to karakterer høyere på skriftlig, både grunnskole, vgs og universitet. Og på innleveringer / hjemmeeksamener gjør jeg det som regel bedre enn skriftlig.

Men det er vel mange som presterer bedre på muntlig kontra skriftlig. 

Så det optimale ville jo vært om man kan velge. Eksamen er til for å vise hva man kan, og det er fryktelig kjedelig om nervene ødelegger. Jeg liker heller ikke at her i Norge er det som regel kun eksamen som teller. Jeg synes systemet i USA er bedre, hvor man får sluttkarakter basert på innleveringer ila. semesteret + eksamen. :)

Anonymkode: 49848...0ee

• Liker 1
Skrevet

Det er fordeler og ulemper ved alle eksamensformer (hjemmeeksamen, skoleeksamen med eller uten alle hjelpemidler, multiple choice, case, prosjektoppgave+++). Man kan, uansett hvilken eksamensform det er, argumentere for eller mot om de gjenspeiler en reell situasjon. Jeg synes derfor ikke muntlig eksamen er verken mer eller mindre viktig å avskaffe enn andre eksamensformer.

At noen gruer seg til muntlig er ingen gyldig grunn. Andre gruer seg til skoleeksamen. Så har du de som hater hjemmeeksamen fordi oppgavene er annerledes og krever mye mer modenhet pga tilgangen til alle hjelpemidler.

Tenk heller på muntlig eksamen som en ypperlig mulighet til å ta styringa og kjøre showet. Jo mer du prater (må være relevant, da), jo mindre har sensor å si. Hvis du har vært uklar på noe, har dere også alle muligheter til å få avklart ting der og da. Det får du ikke når du leverer noe skriftlig. Da er det mer «bordet fanger». Stort sett er ikke sensor ute etter å ta deg. De er ute etter å se hva du kan. 

• Liker 2
Skrevet

Om noe burde alle eksamener være muntlige.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikkert ikke den eneste som blir så fryktelig nervøs før muntlig at det er helt vilt😬 Tenker alltid at muntlig ikke burde vært lovlig fordi det skaper så sykt mye nerver.. Det er rett og slett bare grusomt selv om jeg har gjennomført alle gangene og fått 6ere og A. 

Synes dere vi burde erstatte muntlig eksamen med hjemmeeksamen f.eks? Eller gjøre det frivillig å ha muntlig eller skriftlig? 

Det er fordi du gruer deg at du har muntlig eksamen.

Tenk så mye verre det ville vært om din første muntlige test her i livet kom etter universitetet - Kanksje på jobbintervjuet, eller kanskje når din første arbeidsgiver sendte deg ut for å holde foredrag for en 30-100 stk?

Det er derfor vi øver i ungdomsskole og videregående - fordi du da kan feile uten at det på noe vis er nøye. 

Anonymkode: d35f3...cbc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man kunne blitt tatt ut en og en, evt. små grupper, for å ha muntlig fremføring. Jeg skjønner ikke hva å stå helt alene foran en hel klasse skal være godt for. Jeg har gjort det flere ganger (man har jo ikke noe valg..) og nei, det ble aldri bedre. Jeg fikk ingenting ut av det, jeg var for nervøs og redd til å få ut alt jeg kunne. Setningene ble korte, jeg skalv sånn at jeg ville bare bli ferdig så fort som mulig, ble fort til at jeg bare leste rett av «manus» og ikke snakket utifra det jeg kunne. Det var ikke det at jeg ikke kunne stoffet, men jeg fikk ikke godt nok frem hvor godt jeg kunne det.

Hadde flere muntlige eksamener som privatist, da sitter man bare foran en lærer og en sensor, MYE tryggere for meg. Det fikk jeg mye ut av, da fikk jeg frem det jeg kunne skikkelig fordi jeg følte meg trygg. 

Det er det å stå helt alene foran 30 stk som stirrer opp på meg jeg virkelig hatet. Og det synes jeg ikke folk skal tvinges til, det gjør ingenting godt.

Anonymkode: ae8dd...daf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takler mulig eksamen dårlig, blir så nervøs at det ødelegger hele eksamen. Får jernteppe, skjelver i hele meg, klarer ikke si noen ting. Fått skikkelig dårlig karakter på muntlig, men bra karakter på skriftlig. 

Men så velger jeg også en utdanning/yrke hvor jeg ikke behøver å snakke mye med folk/foran folk. 

Anonymkode: eb40e...063

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foregår muntlig fremfor hele klassen altså? Skal man holde typ foredrag eller får man masse spm? 

Anonymkode: a60a1...574

Skrevet

Muntlig eksamen er jo bare med eksaminator og sensor(e). Ikke for en hel klasse? Aldri vært borti. Tenker du på muntlige fremføringer/presentasjoner? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man får oppgava på forhånd, så er jeg for muntlig eksamen.

Hadde en muntlig eksamen en gang, hvor tema ble trekt når man kom inn. Det var helt forferdelig. Man får ikke tid til å tenke seg om. På skriftlig eksamen når man får oppgava der og da, får man i hvert fall være i fred til å tenke og notere før man setter i gang med oppgava.

Anonymkode: bbc92...df4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolegang og utdanning skal jo ikke bare være opplæring i det aktuelle fagområdet, men også en allmenndannelse og en opptrening i å bli en aktiv samfunnsborger. 

Hvis du ikke får trening i å måtte presentere og forsvare noe for en sensor, hvordan skal du da bli tøff nok til å ta ordet i andre forsamlinger, som for eksempel i lokalpolitikk, kommunestyre eller streikeforhandlinger? Det er mange situasjoner i livet hvor det kommer godt med å kunne argumentere for sitt faglige eller etiske standpunkt, og svare på kritiske spørsmål eller utfordringer. 

Anonymkode: 4709b...fa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takler også presentasjoner ekstremt dårlig. Fikk 4 på min muntlig på vgs, i et tema jeg kunne veldig mye om. Er sikker på jeg hadde fått 5 eller 6 på skriftlig. Synes heller det burde være mer fokus på presentasjoner og fokus på at alle skal føle at de mestrer det. Det kommer ting senere i livet, f.eks jobbintervju eller bryllup, hvor det å kunne holde en god presentasjon er viktig. Tror livet mitt hadde vært mye enklere om jeg hadde følt meg trygg på å snakke foran en forsamling

Anonymkode: 5d8bd...7f2

Skrevet

At noen blir nervøse er ikke noen grunn til å avskaffe muntlig eksamen. 

Men den manglende kvalitetskontrollen som er for muntlig eksamen i videregående skole er et problem. Hvordan forbedre muntlig eksamen? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen takler selv muntlig eksamen dårlig, men så er det andre som takler skriftlig eksamen dårlig. Jeg foretrekker altså skriftlig, men hadde flere medstudenter som var motsatt - synes muntlig var supert, men slet med å prestere skriftlig. Det blir veldig urettferdig ovenfor dem hvis man skal droppe muntlig bare fordi andre synes det er vanskelig. Med to ulike former for eksamen er det tilrettelagt for at mennesker er ulike og presterer best op ulike former. 

Dessuten er det bare bra å øve seg på å snakke foran folk! Det kommer man som regel ikke unna senere i livet heller. 

Jeg tenker at det er mye som er vanskelig på skolen, og det er jo litt av poenget - å bli utfordret på det som er vanskelig. Noen synes jo matte er helt håpløst vanskelig, men man kan jo ikke bare få slippe det likevel. Det blir for det første veldig urettferdig, og dessuten vil man jo lære mye mindre hvis man slipper unna alt man synes er krevende.  

Anonymkode: 9b298...924

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsket muntlige eksamener. Selv i dag jeg nesten holdt på å stryke i har jeg aldri fått mindre enn 4 på en muntlig eksamen, fordi jeg rett og slett er ekstremt god til å snakke. 

Folk er forskjellige, og at mange blir nervøse før eksamen er vel ganske vanlig, uansett type? :)

Anonymkode: 67ae1...5bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...