AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Skrevet 9. mai 2019 Heisann. Jeg skriver for øyeblikket på bacheloren min i sosialt arbeid, og problemstillingen min er "HHvilken betydning har skadelig oppvekst for den senere psykiske helsen? Et blikk sett fra et resiliens perspektiv". I oppgaven analyserer jeg forskning som omhandler negative konsekvenser av skadelige oppvekstvilkår, og deretter analyserer jeg funn om resiliens, de såkalte "løvetannbarna" som på tross av motstand klarer seg bra i det senere liv. Oppgaven ender ikke med en fasit, da det er svært individuelt hvordan man klarer seg etter en slik barndom. Men jeg mangler en god og informativ tittel som skal stå helt øverst i oppgaven, og jeg er helt blank. Tror hjernen min har skrudd seg av, er så og si ferdig med oppgaven og klarer ikke å tenke klart. Har noen en god tittel som passer til beskrivelsen av oppgaven min? Som fanger leseren med én gang? Setter pris på alt av tips:) Mvh. meget sliten og frakoblet student Anonymkode: ea539...dbe
Ullvott Skrevet 9. mai 2019 #2 Skrevet 9. mai 2019 «Persilleblad eller løvetann? Et studium av (skadelig) oppvekst og psykisk helse.» Er det dekkende nok? Jeg satte skadelig i parentes, for jeg er ikke sikker på om jeg ville hatt det i tittelen. 5
Alvekvinnen Skrevet 9. mai 2019 #3 Skrevet 9. mai 2019 Jeg ville vurdert å språkvanske problemstillingen. Det er ikke mulig å ha et "blikk sett fra". Du må velge mellom et blikk på, eller sett fra. Jeg likte forslaget til Ullvott. 4
Tran09 Skrevet 9. mai 2019 #4 Skrevet 9. mai 2019 "I en verden av ugress, blomstrer løvetenner. En studie om oppvekst, psykisk helse og nåtidens faktum". Kommer selvsagt ann på hva du har skrevet i oppgaven, tittelen må jo være generell men også spesiell nok til å treffe 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #5 Skrevet 9. mai 2019 Persilleblad er et uttrykk jeg ikke har hørt om før nå, men likte godt forslaget, takk! Likte også ditt forslag Tran09, eneste er at jeg legger like mye vekt på de som dessverre utvikler psykiske lidelser i etterkant, så da blir det kanskje feil å kun vektlegge de som blomstrer. Men et fint forslag var det:) Skal endre til "sett fra" på problemstillingen. Veldig digg å få litt hjelp fra utenforstående som ikke har sittet med den hver dag i 4 måneder, jeg blir nok litt blind av oppgaven selv, får fort tunnelsyn. Takk for all hjelp!:) Anonymkode: ea539...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #6 Skrevet 9. mai 2019 Du burde omformulere forslagene uansett, for dette vil vel slå ut på plagiatkontrollen? Ikke at det er plagiat å få tips, men gir kanskje ikke et godt inntrykk? For å ikke bare skrive negativt her: bra jobbet med oppgaven! Lykke til Anonymkode: cfc79...b23 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 Jeg har omformulert flere forslag allerede ut ifra de to tipsene, så skal ikke slå ut i plagiat 😄 men takk for tipset likevel, og takk for lykkeønskningen Anonymkode: ea539...dbe
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #8 Skrevet 10. mai 2019 Jeg ville unngått dette med "persilleblad", jeg synes ikke det lyder bra med tanke på din kommende utdanning. Anonymkode: adb4d...6c6 7
Arabella Skrevet 10. mai 2019 #9 Skrevet 10. mai 2019 13 timer siden, Tran09 skrev: "I en verden av ugress, blomstrer løvetenner. En studie om oppvekst, psykisk helse og nåtidens faktum". Kommer selvsagt ann på hva du har skrevet i oppgaven, tittelen må jo være generell men også spesiell nok til å treffe En opplysning til TS. Planten løvetann heter løvetanner i flertall. 3
Ullvott Skrevet 10. mai 2019 #10 Skrevet 10. mai 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville unngått dette med "persilleblad", jeg synes ikke det lyder bra med tanke på din kommende utdanning. Anonymkode: adb4d...6c6 Man skal tydeligvis passe seg for å bruke metaforer. Jeg har aldri tenkt på at persilleblad kan oppfattes på en negativ måte. Gjør det? Ugress, derimot, som en annen foreslo, er en metafor jeg ville tenkt at kunne oppleves som krenkende og upassende med tanke på kommende yrkesutøvelse.
Arabella Skrevet 10. mai 2019 #11 Skrevet 10. mai 2019 1 minutt siden, Ullvott skrev: Man skal tydeligvis passe seg for å bruke metaforer. Jeg har aldri tenkt på at persilleblad kan oppfattes på en negativ måte. Gjør det? Ugress, derimot, som en annen foreslo, er en metafor jeg ville tenkt at kunne oppleves som krenkende og upassende med tanke på kommende yrkesutøvelse. "Persilleblad" er en betegnelse på forvente, bortskjemte mennesker som ikke tåler korrigering eller motstand på noen måte, alltid må dulles med. 1
Ullvott Skrevet 10. mai 2019 #12 Skrevet 10. mai 2019 2 timer siden, Arabella skrev: "Persilleblad" er en betegnelse på forvente, bortskjemte mennesker som ikke tåler korrigering eller motstand på noen måte, alltid må dulles med. Jeg har aldri vært borti å assosiere persilleblad med bortskjemt, kun med at man er en som ikke tåler noe særlig (og dermed må behandles deretter), noe som også er i tråd med beskrivelsen av metaforer i snl.no, samt i tilslagene man får når man søker på persilleblad i naob.no og ordbok.uib.no. Det understreker bare mitt forrige innlegg: en skal passe seg for metaforer, da de gir rom for tolkninger.
Arabella Skrevet 10. mai 2019 #13 Skrevet 10. mai 2019 Generasjon prestasjon? Kall dem heller Generasjon persilleblad
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #14 Skrevet 10. mai 2019 De barna noen her har kalt persilleblad kalles Orkidébarn. Googleit! Anonymkode: 74aa1...b4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå