AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Skrevet 9. mai 2019 Det er ikke alltid så lett å være 3 år. Selvstendighet og forventninger kolliderer med grenser og virkelighet noen ganger. Jeg vet at det er normalt for barn å slå hverandre i konflikter eller lignende opp til en viss alder uten at det er knyttet noe problematisk til dette. Jeg vet også at mange barn kan slå eller klype foreldrene sine når de blir fullstendig overveldet. Men, hva skal jeg tenke når barnet slår en voksen i barnehagen? Anonymkode: 94002...fc5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #2 Skrevet 9. mai 2019 Er du barnehageansatt eller forelder? Anonymkode: b8fdc...16f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #4 Skrevet 9. mai 2019 At ungen har funnet ut at den får oppmerksomhet når den slår voksne, eller syns den voksne er en riktig dumming? Hva hadde den voksne gjort? Sagt NEI, til ett eller annet barnet hadde veldig lyst til? Anonymkode: c0be7...346 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #5 Skrevet 9. mai 2019 Fordi barnet er i « den» alderen, den voksne satte antagelig grenser og barnet ville protestere. Jeg blir til tider sparket og slått, nesten daglig: Det skjer i situasjoner hvor jeg flytter på barn som har slått et annet barn, fordi et barn må ha støvler i steden for joggesko, fordi jeg har konfiskert en pinne som noen brukte til å slå andre barn med, fordi barnet tilfeldigvis har en uvane der det plutselig slår folk det kjenner godt, eller klyper dem i nesen som en slags merkelig form for oppmerksomhetstrang koblet med litt dårlige sosiale evner og at det gikk inn i herjemodus, fordi foreldre fikk dårlig tid, da barnet helst ville dra ut farvelrutinene, slik at jeg måtte få barnet i armene mine og det var sint. Altså...dette skjer spesielt med barn som er litt mer impulsive enn gjennomsnittet, det eneste som hjelper er å jobbe med saken, snakke med barnet, forsøke å indoktrinere at man ikke slår folk og håpe på at det modnes. Anonymkode: da3c3...525 7
absinthia Skrevet 9. mai 2019 #6 Skrevet 9. mai 2019 Du kan tenke at dere må jobbe med det, men at det er ganske så vanlig. For noen barn kan det være enkelte situasjoner som trigger mer, men oftest er det situasjoner der den voksne har satt helt standard grenser og barnet bruker de metodene den kan, for å få utløp for frustrasjonen over at de f.eks ikke får lov til noe. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 Tenker det kommer an på hvilken situasjon dette var i. var et bevist slag eller bare impulskontrollen som tok over der og da? Har vært borti en del barn som slår, men dette er da barn som som har utagerende adferd generelt så man er forberedt på at det kan skje. La oss si i TS sin situasjon at lille Ola slo etter den ansatte for første gang fordi han fikk en eller annen beskjed, så hadde jeg ikke bekymret meg over det. Anonymkode: a6f11...738
Ulrikke Skrevet 9. mai 2019 #8 Skrevet 9. mai 2019 Har jobbet i barnehage i mange år, og dette skjer med ujevne mellomrom. Som regel er det frustrasjon/sinne/slitenhet som utløser det. De fleste barn slår ikke, så det er sagt. Men noen gjør det. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #9 Skrevet 9. mai 2019 TS her Det jeg fikk beskrevet var at barnet ikke ville delta på felles aktivitet i barnehagen, fikk tilsnakk og ville ikke høre. Ble så fysisk løftet bort og endte med å slå og klype den voksne. Barnet er svært viljesterkt og har generelt store følelsesuttrykk. Krever mye regulering fra voksne og har episoder med raseri og "utagering" i situasjoner med grensesetting eller brutte forventninger flere ganger i uken her hjemme. Barnet er også fantastisk omsorgsfull og opptatt av rettferdighet. Sier alltid unnskyld og setter ord på at det er leit når det blir sånn. Anonymkode: 94002...fc5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #10 Skrevet 9. mai 2019 Hvor gammel er han? Mange barn sliter med å regulere følelsene sine og har dårlig impulskontroll, de må lære seg måter å forstå følelsene sine og handle riktig. Det finnes mange bøker om følelser som er fine å bruke sammen. Utenom det så kan det kanskje være greit å finne ut om det er noe annet som plager han. Anonymkode: 61a15...650
Biloba Skrevet 9. mai 2019 #11 Skrevet 9. mai 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble så fysisk løftet bort og endte med å slå og klype den voksne. Anonymkode: 94002...fc5 Det ble vel barnets umodne respons på avmakten og frustrasjonen mot den voksnes overmakt. 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #12 Skrevet 10. mai 2019 Jeg hadde også slått hvis noen hadde fysisk løftet meg og flyttet meg til et sted jeg ikke ønsket å være. Anonymkode: b1aac...275 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #13 Skrevet 10. mai 2019 Var det virkelig nødvendig for den ansatte å tvinge barnet til å være der når han/hun viste så tydelig at det er noe han/hun ikke vil?? Anonymkode: deeab...aa4 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. mai 2019 #14 Skrevet 10. mai 2019 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Det jeg fikk beskrevet var at barnet ikke ville delta på felles aktivitet i barnehagen, fikk tilsnakk og ville ikke høre. Ble så fysisk løftet bort og endte med å slå og klype den voksne. Barnet er svært viljesterkt og har generelt store følelsesuttrykk. Krever mye regulering fra voksne og har episoder med raseri og "utagering" i situasjoner med grensesetting eller brutte forventninger flere ganger i uken her hjemme. Barnet er også fantastisk omsorgsfull og opptatt av rettferdighet. Sier alltid unnskyld og setter ord på at det er leit når det blir sånn. Anonymkode: 94002...fc5 Det er helt normalt at et barn reagerer med å slå om barnet blir skikkelig frustrert. Barnet vet fremdeles ikke helt hvordan det skal regulere følelsene sine og med mangel på ord og måter å kommunisere disse følelsene på så er det lett å ty til å slå. Det betyr ikke noe og er ikke farlig, men man må selvsagt fokusere på den biten og jobbe sammen med barnet og veilede barnet til å finne andre måter å uttrykke følelser på og lære barnet å regulere følelsene sine. Men hva fellesaktivitet var dette? Jeg reagerer litt på at barnet fysisk bli bært og tvunget til å delta på noe...en ting er å fjerne barnet fra en situasjon, men om barnet var fornøyd og så skulle bli tvunget til å bli med på en fellesaktivitet så kjennes det ikke rett ut. Hvorfor snakket ikke den ansatte med barnet? Hvorfor ville ikke barnet være med? Kommunikasjonen kan være vel så dårlig fra de voksenes side også. Å bare si du skal være med og fysisk ta barnet skjønner jeg kan føles som et overtramp. Jeg hadde iallefall ikke likt det om noen gjorde det med meg. Endret 10. mai 2019 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #15 Skrevet 10. mai 2019 TS her.. Takk for støtte og hjelp til å nyansere. Jeg vet jo at dette er normale reaksjoner for et overveldet barn i denne alderen, men fikk beskjed fra barnehagen om at slike episoder skjer svært sjelden fra barn til andre voksne. Anonymkode: 94002...fc5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #16 Skrevet 10. mai 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Var det virkelig nødvendig for den ansatte å tvinge barnet til å være der når han/hun viste så tydelig at det er noe han/hun ikke vil?? Anonymkode: deeab...aa4 Noen ganger må barnet faktisk tvinges til å være et annet sted enn det vil. Noen ganger må barnet få ny bleie, gå på do, skifte våte klær, spise, sove, være med på brannøvelse, bli med ut osv.. faktisk... mange barn trenger å forberedes ekstra på det som skjer, men noen ganger må de faktisk. Anonymkode: 7e5c0...60e 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #17 Skrevet 11. mai 2019 TS igjen.. Noen med konkrete råd til hvordan vi kan jobbe med dette? Anonymkode: 94002...fc5
atropos Skrevet 11. mai 2019 #18 Skrevet 11. mai 2019 Hvordan er språket hans? Hvis språket er dårlig, ville jeg jobbet litt ekstra med det. Les bøker, samtale mye. Ellers er det å jobbe med følelsesuttrykk. Les bøker om følelser, snakk om dem. Hvis han nylig er fylt tre ville jeg ikke stressa så veldig med det. Dette er en umodenhet som stort sett gir seg. Jeg har jobbet i barnehage i 10 år, og på de 50 barna dom er i barnehagen er det stort sett en eller to som kan utagere mot voksne. Det trenger ikke bety at det er noe galt med barnet, men det trenger nok litt ekstra hjelp til å takle sine egne følelser. Dette skal barnehagen også hjelpe til med. Jeg ville etterlyst en tiltaksplan. Kanskje de kan få hjelp av tidlig innsats til observering? I min kommune kan vi bruke dem til å observere både barn og ansatte slik så vi får ekstern evaluering. Det kan ofte være en øyeåpner for oss også. Det er ikke alltid kommunikasjonssvikten ligger hos barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #19 Skrevet 11. mai 2019 15 minutter siden, atropos skrev: Hvordan er språket hans? Hvis språket er dårlig, ville jeg jobbet litt ekstra med det. Les bøker, samtale mye. Ellers er det å jobbe med følelsesuttrykk. Les bøker om følelser, snakk om dem. Hvis han nylig er fylt tre ville jeg ikke stressa så veldig med det. Dette er en umodenhet som stort sett gir seg. Jeg har jobbet i barnehage i 10 år, og på de 50 barna dom er i barnehagen er det stort sett en eller to som kan utagere mot voksne. Det trenger ikke bety at det er noe galt med barnet, men det trenger nok litt ekstra hjelp til å takle sine egne følelser. Dette skal barnehagen også hjelpe til med. Jeg ville etterlyst en tiltaksplan. Kanskje de kan få hjelp av tidlig innsats til observering? I min kommune kan vi bruke dem til å observere både barn og ansatte slik så vi får ekstern evaluering. Det kan ofte være en øyeåpner for oss også. Det er ikke alltid kommunikasjonssvikten ligger hos barnet. Barnet har nylig fylt 3 år og har nokså godt språk. Tenkte å be om møte med barnehagen hvis det skjer igjen slik at vi kan snakke om hvordan vi møter utfordringene på en god måte. Anonymkode: 94002...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #20 Skrevet 11. mai 2019 On 5/10/2019 at 5:22 AM, AnonymBruker said: Jeg hadde også slått hvis noen hadde fysisk løftet meg og flyttet meg til et sted jeg ikke ønsket å være. Anonymkode: b1aac...275 Ja ikke sant- oppfører seg som drittungen og forstyrre andre så er det andre sin skyld at den slå seg vrang. Bra at den ble løftet bort! Kunne ønske flere snørrunger ble tatt til rette rundt omkring. Anonymkode: aad6e...c61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå