Gå til innhold

Lesing med 1. klassing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et skikkelig politisk ukorrekt innlegg- og jeg får sikkert masse tyn- men jeg skriver det likevel: Er det flere enn meg som synes det er dødelig kjedelig å høre barnet deres i lesing?? Dette er vel en problemstilling som er mest utbredt blant foreldre til 1. og 2. klassinger, etter hvert er det vel meningen at barnet skal lese mer for seg selv. Men sånn det er nå, kjenner jeg at jeg holder på å bli SPRØ av den daglige «leseleksen» :ler: 

Sønnen min er altså snart ferdig med 1. klasse, og leser såpass bra at han får nye (lettlest)bøker av læreren hver uke. Han skal lese 10-15 min høyt for oss hver dag, og det synes han er helt greit. Problemet er bare at han jo leser så utrolig sakte, og stadig må stoppe ved ord han knoter med- og jeg er SÅ utålmodig :ler: 

Jeg greier heldigvis å legge bånd på meg mens han leser, så jeg maser aldri på han, eller viser at jeg synes det er kjedelig eller irriterende. Jeg klarer takk og lov å alltid være entusiastisk mens han leser, og innimellom kommentere ting som «ja, kjempeflott!» o.l hvis han greide å lese et spesielt vanskelig ord.

Men inni meg stiger frustrasjonen, og jeg er bare SÅ klar for å bli ferdig med dagens leseøkt :ler: Synes alle andre foreldre at det å høre barna lese bare er superkoselig og gøy (og jada, jeg vet at dere garantert er mange som synes det- dere trenger ikke skrive i denne tråden. Jeg vet allerede at det finnes mødre som, samme hva, vil hevde at de synes at absolutt alt de gjør med barna er det mest fantastiske de opplever. Jeg er ute etter å høre om det finnes flere som meg, som synes dette er ulidelig kjedelig og pinefullt!)

Anonymkode: 42316...bf0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig du klarer å skjule denne frustrasjonen for barnet ditt! Ikke alt er like gøy, men slik er det å oppdra barn. 

Anonymkode: de91c...e17

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er lærer på barneskolen.

Jeg forstår deg godt, TS. Jeg gir lekser til mine elever, noe fordi jeg synes det er viktig med mengdetrening (og selvstendighetstrening for eldre elever), men mest fordi jeg arbeider på en skole der Vi gir lekser på vår skole. 

Det ER ikke superspennende for alle foreldre å høre barnet sitt lese samme arket tre ganger hver dag, og i en ideell verden så hadde det vært vi fagpersonene som burde tatt all denne treningen sammen med eleven. Vi som har ideer til kreative måter å jobbe med det tekniske, osv.

Når jeg arbeider med lesetrening for mine elever, så har jeg bare ett eller maks to fokusområder. Det vil si at den ene uken påpeker jeg bare endelser i ordene og lesestopp ved punktum f.eks. Neste uke: stumme bokstaver... Å ha sånne fokus gjør at treningen ikke blir så nitidig og laaangsom (for både voksen og barn).

Har du god kontakt med læreren? Du kan alltids ta en mail eller tlf og be om noen slike tips: Hva bør du ha fokus på når barnet ditt leser de neste ukene? De fleste lærere vil ta dette som KJEMPEpositivt engasjement fra deg som forelder. Kanskje læreren faktisk sier at dere kun trenger å jobbe med leseforståelse, og det å svare på spm fra teksten?? Hvem vet? Læreren vet hva ditt barn trenger å trene på. 

Håper læreren kan gi dere noen gode tips som gjør leseleksene mer gøy (og kjappere!) for både deg og barnet ditt. 

Anonymkode: e4dd3...500

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig du klarer å skjule denne frustrasjonen for barnet ditt! Ikke alt er like gøy, men slik er det å oppdra barn. 

Leste du hele innlegget mitt, eller???

ts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da lov å uttrykke frustrasjon likevel. Både for barn og voksne! Så lurt av TS å ta frustrasjonen ut her i stedet. Jeg kjenner MANGE foreldre som ikke liker lekser. Og mange lærere som ikke er så glad i å gi lekser heller. Likevel gir vi lekser, fordi målene elevene våre skal nå i følge læreplanen er umulige å nå med de få skoletimene vi har i løpet av uken.... Politikk og økonomi....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en 3 klassing,og jeg hører han fremdeles i lesing 15 min hver ukedag. Synes det er veldig artig at han har blitt så flink til å lese, selv om det er kjedelig å høre den samme teksten en uke i strekk😄 Nå har de i tillegg bok på engelsk som de leser og oversetter. 

Anonymkode: 91e55...ff0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er lærer på barneskolen.

Jeg forstår deg godt, TS. Jeg gir lekser til mine elever, noe fordi jeg synes det er viktig med mengdetrening (og selvstendighetstrening for eldre elever), men mest fordi jeg arbeider på en skole der Vi gir lekser på vår skole. 

Det ER ikke superspennende for alle foreldre å høre barnet sitt lese samme arket tre ganger hver dag, og i en ideell verden så hadde det vært vi fagpersonene som burde tatt all denne treningen sammen med eleven. Vi som har ideer til kreative måter å jobbe med det tekniske, osv.

Når jeg arbeider med lesetrening for mine elever, så har jeg bare ett eller maks to fokusområder. Det vil si at den ene uken påpeker jeg bare endelser i ordene og lesestopp ved punktum f.eks. Neste uke: stumme bokstaver... Å ha sånne fokus gjør at treningen ikke blir så nitidig og laaangsom (for både voksen og barn).

Har du god kontakt med læreren? Du kan alltids ta en mail eller tlf og be om noen slike tips: Hva bør du ha fokus på når barnet ditt leser de neste ukene? De fleste lærere vil ta dette som KJEMPEpositivt engasjement fra deg som forelder. Kanskje læreren faktisk sier at dere kun trenger å jobbe med leseforståelse, og det å svare på spm fra teksten?? Hvem vet? Læreren vet hva ditt barn trenger å trene på. 

Håper læreren kan gi dere noen gode tips som gjør leseleksene mer gøy (og kjappere!) for både deg og barnet ditt. 

Takk for svar :)

For sønnen min sin del, så er det egentlig bare lesehastigheten han må trene på- og da må jo selvsagt mengdetrening til :) Så jeg skjønner godt hvorfor vi må gjøre dette, det er bare så vanvittig kjedelig å måtte drive med det hver eneste dag :ler: Leseforståelsen hans er god, han kan alltid svare på spørsmål fra teksten når han er ferdig.

Sønnen min klager heller ikke selv over denne lesingen, så jeg tror han synes det er helt greit. Bøkene er stort sett også ganske morsomme, så han synes stort sett det er artig og spennende å lese. Det er bare jeg som synes det tar så evig lang tid før han kommer til poenget :ler: 

Og det er bare leseleksene jeg synes er så utrolig gørr. Han har jo også andre lekser hver dag, og de synes jeg går veldig greit å følge opp. (Men de er jo som oftest mye raskere unnagjort- og krever dessuten ikke at jeg er tilstede 100 % mens hele leksen gjøres. Da holder det jo at jeg ser over når han er ferdig).

Men uansett, takk for tips, altså, men jeg tror vel ikke egentlig dette er noe læreren kan gjøre så mye med (så lenge sønnen min uansett synes det er helt greit med leseleksene sånn det er i dag). Det er nok bare noe jeg må avfinne meg med som mor til førsteklassing :ler: 

• Liker 4
Skrevet

Må han virkelig lese i 15 minutter daglig?!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en 3 klassing,og jeg hører han fremdeles i lesing 15 min hver ukedag. Synes det er veldig artig at han har blitt så flink til å lese, selv om det er kjedelig å høre den samme teksten en uke i strekk😄 Nå har de i tillegg bok på engelsk som de leser og oversetter. 

Anonymkode: 91e55...ff0

Oi, ja herremin, samme tekst én uke i strekk hadde tatt livet av meg :ler: Kudos til deg, altså!! Ok, skjønner at vi faktisk strengt tatt er heldige, da, siden vi har ny bok hver uke, og han leser 1-2 kapitler i den hver dag. Altså nye tekster hver dag- takk og pris :hoho: 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, jabx skrev:

Må han virkelig lese i 15 minutter daglig?!

Han skal lese 10-15 min hver dag, ja. Og det synes han også selv at er helt greit. Synes da ikke det er spesielt mye??

ts

• Liker 3
Skrevet

Men må du sitte å kikke på han mens han leser da TS? Kan du ikke lage middag f.eks mens han leser? Står han fast er det jo bare å snu seg rundt og hjelpe han for å fortsette med grønnsakskuttingen når han er i gang igjen?

AnonymBruker
Skrevet

For et luksusproblem. Synes selv det er fint å høre sønnen min på 6 lese, men han er på et lavere nivå. Født sent på året. 

Anonymkode: 51d08...35d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette holder vi på med opppver i trinnene. Og snart kan du glede deg til også legge til 15 min med engelsklesing i tillegg. Alle får nye bøker hver uke, så det er vel ikke bare din akkurat.

Anonymkode: c1a75...adc

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skal lese 10-15 min hver dag, ja. Og det synes han også selv at er helt greit. Synes da ikke det er spesielt mye??

ts

Det er ikke spesielt mye, men helt normal mengde. 15-20 min daglig er anbefalt for alle barn. Det kan være greit for deg å vite at ikke alt trenger å være opplesing. Dere kan lese i kor, annenhver side, lese noe "på innsiden" m.m. Det kan være tegneserier, lettlest øker, tekster i bøker, aviser for barn osv. Det trenger ikke å være så ensidig. 

Lærer 

49ccc6110fb1364d28a81b71ab62cd61.png

Anonymkode: 3d778...380

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Sirah skrev:

Men må du sitte å kikke på han mens han leser da TS? Kan du ikke lage middag f.eks mens han leser? Står han fast er det jo bare å snu seg rundt og hjelpe han for å fortsette med grønnsakskuttingen når han er i gang igjen?

Jeg må jo nesten sitte ved siden av han når han leser sånn at jeg ser at han leser riktig.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et luksusproblem. Synes selv det er fint å høre sønnen min på 6 lese, men han er på et lavere nivå. Født sent på året. 

Anonymkode: 51d08...35d

Skjønner selvfølgelig at det kan kategoriseres som luksusproblem- ville bare høre om det finnes flere der ute som også synes dette er kjedelig, eller om det er jeg som er en skikkelig dårlig mor. (Som jeg jo skjønner at jeg antakelig er, basert på noen av innleggene her :ler: )

Når det gjelder det du har uthevet, vil jeg bare kommentere at jeg synes det er synd at folk fortsatt bidrar til å forsterke disse fordommene om at barn født sent på året nødvendigvis henger etter på skolen. Sønnen min er født i oktober, og leser like godt som mange av de som er født tidlig på året. Og i klassen er det barn født i februar som fortsatt ikke har knekt lesekoden. Ting er ikke svart-hvitt.

ts

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må jo nesten sitte ved siden av han når han leser sånn at jeg ser at han leser riktig.

ts

Da hadde jeg skumlest teksten selv først slik at du har en viss peiling på hva som står der :) Og om han leser samme teksten i en uke så kan du den jo etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Da hadde jeg skumlest teksten selv først slik at du har en viss peiling på hva som står der :) Og om han leser samme teksten i en uke så kan du den jo etterhvert. 

Jo, jeg kan jo skumlese selv først, det var forsåvidt et greit tips!

Men som jeg har forklart et par ganger nå, så får han ny bok hver uke, og leser 1-2 kapitler i denne hver dag. Så det er ny tekst hver dag.

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg kan jo skumlese selv først, det var forsåvidt et greit tips!

Men som jeg har forklart et par ganger nå, så får han ny bok hver uke, og leser 1-2 kapitler i denne hver dag. Så det er ny tekst hver dag.

ts

Da misforsto jeg. Trodde han leste samme teksten :) 

Jeg syntes uansett du fint kan drive på med småting mens han leser. Så går tiden og du kan snu deg kjapt og hjelpe ved behov :) Kanskje han syntes det er litt gøy å få "ansvaret" selv også? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Da misforsto jeg. Trodde han leste samme teksten :) 

Jeg syntes uansett du fint kan drive på med småting mens han leser. Så går tiden og du kan snu deg kjapt og hjelpe ved behov :) Kanskje han syntes det er litt gøy å få "ansvaret" selv også? 

Ja, lurt, dette kan vi prøve på mandag! Takk for tips :)

ts

• Liker 2
Gjest frankie85
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et skikkelig politisk ukorrekt innlegg- og jeg får sikkert masse tyn- men jeg skriver det likevel: Er det flere enn meg som synes det er dødelig kjedelig å høre barnet deres i lesing?? Dette er vel en problemstilling som er mest utbredt blant foreldre til 1. og 2. klassinger, etter hvert er det vel meningen at barnet skal lese mer for seg selv. Men sånn det er nå, kjenner jeg at jeg holder på å bli SPRØ av den daglige «leseleksen» :ler: 

Sønnen min er altså snart ferdig med 1. klasse, og leser såpass bra at han får nye (lettlest)bøker av læreren hver uke. Han skal lese 10-15 min høyt for oss hver dag, og det synes han er helt greit. Problemet er bare at han jo leser så utrolig sakte, og stadig må stoppe ved ord han knoter med- og jeg er SÅ utålmodig :ler: 

Jeg greier heldigvis å legge bånd på meg mens han leser, så jeg maser aldri på han, eller viser at jeg synes det er kjedelig eller irriterende. Jeg klarer takk og lov å alltid være entusiastisk mens han leser, og innimellom kommentere ting som «ja, kjempeflott!» o.l hvis han greide å lese et spesielt vanskelig ord.

Men inni meg stiger frustrasjonen, og jeg er bare SÅ klar for å bli ferdig med dagens leseøkt :ler: Synes alle andre foreldre at det å høre barna lese bare er superkoselig og gøy (og jada, jeg vet at dere garantert er mange som synes det- dere trenger ikke skrive i denne tråden. Jeg vet allerede at det finnes mødre som, samme hva, vil hevde at de synes at absolutt alt de gjør med barna er det mest fantastiske de opplever. Jeg er ute etter å høre om det finnes flere som meg, som synes dette er ulidelig kjedelig og pinefullt!)

Skole er bare tull

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...