Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har hatt det før? Isåfall hvordan ble du kvitt det? Og var det fastlegen, ørelegen eller bare du selv som fant det?

Har hatt tinnitus i flere måneder nå og etter å ha lest på nettet har jeg funnet ut at det mest sannsynelig skyldes tett øretrompet pga barrottraume.. hvordan behandles dette? (Legen min er ikke til noe hjelp, både han og ørelegen sa det var ingenting å gjøre..)

Anonymkode: 87455...6a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått sjekket trykket i øret? Hvis du har tett øretrompet, vil du ha feil trykk i mellommøret, og det kan lett sjekkes av en audiograf.

Anonymkode: 5d129...892

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått sjekket trykket i øret? Hvis du har tett øretrompet, vil du ha feil trykk i mellommøret, og det kan lett sjekkes av en audiograf.

Jeg var hos ØHN lege, men usikker på hvilke undersøkelser hun gjorde.. vet du hvordan de sjekker trykket? Jeg fikk ihvertfall sjekket hørselen og støvsugd ørevoks, i tilegg så lyste hun med et vanlig apparat inn i øret men hun sjekket sikkert ikke trykket på den?

Får ihvertfall dott i øret hele tiden mens jeg kjører bil og må drive å utligne hele tiden. Må sitte å holde meg for øret mens jeg kjører fordi det gjør jo også vondt. Regner med det er øretrompeten som gjør at trykket ikke utlignes ordentlig?

Noen som vet noe?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos ØHN lege, men usikker på hvilke undersøkelser hun gjorde.. vet du hvordan de sjekker trykket? Jeg fikk ihvertfall sjekket hørselen og støvsugd ørevoks, i tilegg så lyste hun med et vanlig apparat inn i øret men hun sjekket sikkert ikke trykket på den?

Får ihvertfall dott i øret hele tiden mens jeg kjører bil og må drive å utligne hele tiden. Må sitte å holde meg for øret mens jeg kjører fordi det gjør jo også vondt. Regner med det er øretrompeten som gjør at trykket ikke utlignes ordentlig?

Noen som vet noe?

De sjekker trykket med noe som heter tympanometri (eller bare "tymp"). De blåser litt luft inn i øregangen din, så måler de hvordan trommehinnen reagerer. Ut fra hvordan trommehinnen beveger seg, kan de se om du har normalt trykk eller over- eller undertrykk i øret. Det er ofte øretrompeten som er årsaken når man får dotter i ørene, ja, dog det kan komme av andre ting. Å holde deg for øret, hjelper nok dessverre ingenting, for luften gjennom øregangen har ingenting å si for trykket i mellomøret.

Hvordan var hørselen din? 

Vanligvis har man ikke tett øretrompet over tid med mindre man er forkjøler eller har allergier e.l. Fortalte du legen din hva du selv trodde var problemet? Har du hatt problemer med dotter i ørene før du opplevde barotraumet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...