Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagbladet.no/kultur/tolketjenesten-i-blodbanken-er-nodvendig/70973847

Tolkeforbundet er på hugget igjen. De synes det er diskriminerende at døve med tolkebehov ikke får gi blod. Blodbanken fikk medhold av diskrimineringsnemda om at dette ikke var diskriminering å nekte å ta med en tredjeperson under intervjuet og under blodprøvetakingen.

https://www.dagbladet.no/kultur/derfor-vil-vi-ikke-ha-blodet-ditt/70960349

De argumenterer om og om igjen med at bruk av tolk ikke hemmer intervjuet og er ikke til hinder for at personen ikke er åpen om alt. 
Nå har jeg hatt mye med tolker å gjøre. Selv om mange tolker (tegnspråk og talespråk) har høyt faglig nivå, så synes jeg ikke det er helt uproblematisk.  Jeg har opplevd uprofesjonelle tolker som blander seg inn i samtalen, i den grad at jeg har lurt på hvem som egentlig er klienten i samtalen.  Jeg har også opplevd at de ikke tolker det de skal tolke, eller mistolker brukeren.  Hvis disse tokene skulle tolke hos Blodbanken så ser jeg absolutt at det blir store problemer og at informasjon går taps. I det store og det hele så er jeg ikke SÅ fryktelig imponert over alle tolker. Klart man skal bruke tolk hvis situasjonen krever det, men det er jo ikke ideelt å ta med en tredjeperson.  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som tolk. Helt ærlig synes jeg det er problematisk med telefontolkning. Man misser ut på så mye av kroppsspråk og kontekst, til tider er det også dårlige signaler og vanskeligere å høre hverandre. 

Det er mye lettere å gjøre en god jobb som tolk om man møter klientene/pasientene man tolker for. 

Anonymkode: 2a0e0...525

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg jobber med barn og hadde foreldre på samtale med tolk. Barne hadde sterk autisme (hadde ikke fått diagnose enda, skulle søke PPT.) 

Tolken satt og humret og lo og sa flere ganger, ja sånn var jeg som liten også, ja, jeg kjenner meg igjen osv.... 

Holdt på å bli gal av ham, ringte inn og sa at han skulle jeg ikke sa igjen... 

Anonymkode: a5659...4aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg jobber med barn og hadde foreldre på samtale med tolk. Barne hadde sterk autisme (hadde ikke fått diagnose enda, skulle søke PPT.) 

Tolken satt og humret og lo og sa flere ganger, ja sånn var jeg som liten også, ja, jeg kjenner meg igjen osv.... 

Oi. En tolk skal aldri snakke om seg selv under samtalen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som tolk. Helt ærlig synes jeg det er problematisk med telefontolkning. Man misser ut på så mye av kroppsspråk og kontekst, til tider er det også dårlige signaler og vanskeligere å høre hverandre. 

Det er mye lettere å gjøre en god jobb som tolk om man møter klientene/pasientene man tolker for. 

Om du tolker for som er hos legen hos Nav, politiet  osv. Er det din jobb som tolk å formidle at klienten holder tilbake informasjon? Ut fra innlegget til tolkeforbundet og hvis jeg leser det riktig, så er det også signaler tolken kan fange opp og formidle. 

Hvis det er en del av mandatet så blir tolken en slags politi eller verge for klienten. 

241F45CD-0B88-4890-9C27-9708FCF9BCB6.png

Endret av Pipaluk
La ved bilde
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg den tolken på Blodbanken, hvis de med tolkebehov fikk gi blod😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...