Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I august 2017 fikk jeg en betinget dom på enten 12 eller 22 dager (husker ikke helt da det er så lenge siden og den var bare betinget, aka måtte ikke sone), og en prøvetid på to år. Jeg var mindreårig på den tiden, men over den kriminelle lavalderen. Jeg har lest et sted at generelt vil prikken på rullebladet går bort etter 3 år om man har fått en betinget dom, og etter 2 år om man har fått en betinget dom og var mindreårig da man fikk den. Så om dette stemmer, vil jeg ha et rent rulleblad i august 2019. Er det noen her som kan bekrefte at dette stemmer? Har vært på politistasjonen og spurte dem, men de sa de ikke visste, og at jeg bare måtte søke om rullebladet, og se om det sto noe på det. Men jeg syns det hadde vært greit å vite! Og så lurer jeg også på om det er sånn at datoen jeg fikk dommen; er det datoen prikken vil gå bort? Og om jeg kan dra til USA når jeg tidligere har blitt dømt for noe, selv om jeg nå har et rent rulleblad? Jeg vet at det er sånn at det offentlige, arbeidsgivere osv. Kan ikke se at det er noe på rullebladet mitt, kun de litt høyere oppe når det kommer til sikkerhet, som politi osv. Har tilgang på det. 

Anonymkode: e1ec0...473

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prikk har du på førerkortet. På rullebladet er dette en dom. 

Anonymkode: 000c7...2c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anmerkninger på rullebladet blir stående til evig tid.

Anonymkode: 81bd2...4f9

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anmerkninger på rullebladet blir stående til evig tid.

Det stemmer. Blir du anmeldt og mistenkt i en sak, så vil det aldri slettes.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, jabx said:

Men i praksis trenger du bare "utskrift av rullebladet" når du skal søke en jobb der vandel er relevant. Da er det begrensninger på hva som kommer med på denne utskriften, om den ikke skal være uttømmende. Hva som kommer med avhengig av både tid og grunn til domfellelse. På en uttømmende vandelsattest kommer alt med.

USA og vandelsregler en en sak for seg. Har du en rus- eller voldsdom er visst dette det verste (uten at jeg vet det sikkert).

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, jabx skrev:

Nei, her tuller du. Det kan da ikke være slik at i en rettsstat, så skal du få noe på rullebladet ditt fordi noen anmeldte deg og du ble mistenkt. Det er da kun rettskraftige som vil synes på en politiattest. 

Om det er som du sier, som det ikke er, så kan jo hvem som helst ødelegge livet til noen de ikke liker ved å anmelde de, og slik sette en stopper for videre utdannings- og yrkesmuligheter for vedkommende... 

Anonymkode: 91acb...c9d

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i praksis trenger du bare "utskrift av rullebladet" når du skal søke en jobb der vandel er relevant. Da er det begrensninger på hva som kommer med på denne utskriften, om den ikke skal være uttømmende. Hva som kommer med avhengig av både tid og grunn til domfellelse. På en uttømmende vandelsattest kommer alt med.

USA og vandelsregler en en sak for seg. Har du en rus- eller voldsdom er visst dette det verste (uten at jeg vet det sikkert).

Øh nei, terror og voldsommer er nok verre.

AnonymBruker
Skrevet

Når du skal reise til USA, blir du spurt om du noen gang har utført visse typer kriminalitet, så det hjelper ikke hvor lang tid det har gått. De bryr seg ikke om noe er borte fra ditt norske rulleblad. Du kan aldri søke om ESTA til USA, men du må søke om visum. Er nok mange som lyver om dette, og det kan være risikabelt. 

Anonymkode: 6c341...0a2

AnonymBruker
Skrevet

Mange irrelevante svar her

Anonymkode: e1ec0...473

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her tuller du. Det kan da ikke være slik at i en rettsstat, så skal du få noe på rullebladet ditt fordi noen anmeldte deg og du ble mistenkt. Det er da kun rettskraftige som vil synes på en politiattest. 

Om det er som du sier, som det ikke er, så kan jo hvem som helst ødelegge livet til noen de ikke liker ved å anmelde de, og slik sette en stopper for videre utdannings- og yrkesmuligheter for vedkommende... 

En anmeldelse blir aldri slettet. Den kommer heller ikke med i en utvidet politiattest. Men den er registrert og vil for alltid stå i registeret. 

En utvidet politiattest viser straffesaker som ikke er avgjort av politiet eller en domstol. Det vil si at disse skal med på attesten: siktelser, tiltaler og forelegg, og dommer som ikke er rettskraftig avgjort.

Anmeldelser og henlagte saker kommer ikke med i en politiattest.

Ingenting på rullebladet blir noen gang slettet, det står til 5 (eller er det 10) år etter man er død. 

Til TS: 

Har du begått lovbrudd før du fylte 18 år? Dette kommer ikke på attesten:

• dom på betinget fengsel eller bot – hvis det er mer enn to år siden lovbruddet skjedde, når attesten utstedes.

Anonymkode: d2e90...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...