AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Skrevet 9. mai 2019 Er på jakt etter bolig, og ser at en leilighetene som ser grei ut for meg kanskje skal få pusset opp badet i regi av borettslaget. Det skal tydeligvis ikke være helt avklart enda. Hvor mye tror dere felleskostnadene i så fall hadde økt? Er det snakk om omtrent 500,- i måneden eller 2000,- i måneden? Felleskostnadene er allerede på 5000. Anonymkode: 398b0...ca5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #2 Skrevet 9. mai 2019 Ta utgangspunkt i at et bad koster 250 000, og legg det inn i lånekalkulator med nedbetaling over 20 år. Da får du 1323 kr i måneden med 2,5% rente. Dette er et eksempel, men spørs jo hva badet koster og hvor lang nedbetalingstid. I mitt borettslag har vi 20 år på fellesgjeld. Anonymkode: b8603...2d0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #3 Skrevet 9. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta utgangspunkt i at et bad koster 250 000, og legg det inn i lånekalkulator med nedbetaling over 20 år. Da får du 1323 kr i måneden med 2,5% rente. Dette er et eksempel, men spørs jo hva badet koster og hvor lang nedbetalingstid. I mitt borettslag har vi 20 år på fellesgjeld. Anonymkode: b8603...2d0 Når et helt borettslag skal pusse, må man regne med at det koster mindre per bad enn om man selv skulle gjort dette. Det hentes inn anbud, og det kjøpes inn i store kvanta. Jeg ville heller sett det i forhold til andre ting som det er aktuelt å bruke penger, og selvsagt nåværende fellesgjeld. Hvis borettslaget f eks også skal bytte vinduer og altandører, eller rehabilitere altaner, kan det fort bli mye penger ut av. Men er det kun badene, og fellesgjelden per nå er relativt lav, så hadde jeg ikke bekymret meg. Anonymkode: 65477...f65
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #4 Skrevet 9. mai 2019 Regn med mellom 500 og 1000 kroner i økning. Anonymkode: 20fa9...bb8
Høna79 Skrevet 9. mai 2019 #5 Skrevet 9. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når et helt borettslag skal pusse, må man regne med at det koster mindre per bad enn om man selv skulle gjort dette. Det hentes inn anbud, og det kjøpes inn i store kvanta. Jeg ville heller sett det i forhold til andre ting som det er aktuelt å bruke penger, og selvsagt nåværende fellesgjeld. Hvis borettslaget f eks også skal bytte vinduer og altandører, eller rehabilitere altaner, kan det fort bli mye penger ut av. Men er det kun badene, og fellesgjelden per nå er relativt lav, så hadde jeg ikke bekymret meg. Anonymkode: 65477...f65 Etter min erfaring er eksempelet til den du refererte et godt anslag. Jeg bodde i et borettslag i 2010 hvor alle bad ble pusset opp. Da borettslaget besluttet at alle badene måtte tas, var det fordi rørende måtte skiftes ut - dvs rørene mellom leilighetene, inkl til kjøkkenet. Og etter datidens standard betød det at hele badet måtte pusses opp (hvis noen nylig selv hadde pusset opp, måtte man bryte membran, og da ta badet på nytt - det var altså ikke mulig å slippe noe særlig billigere unna). I vårt case med 70 + leiligheter ble tillegget til felles gjeld på 170.000 pr leilighet, og dette var altså i 2010. Det eneste «stæsjet» som var inkludert i pakka var nytt vegghengt toalett, et utvalg gørrkjedelige fliser og varmekabler i gulvet. I utgangspunktet ble eksisterende baderomsmøbler remontert. Hvis man ville ha nye møbler, spotter i tak, noen litt finere fliser enn de kjipe standardene osv kom dette i tillegg. Vi valgte billige løsninger på et lite bad, og selv da ble det 40.000 i tillegg. Jeg tror m.a.o ikke man kommer så veldig langt under «et par hundre tusen», selv når mange bad skal pusses opp. Og metodikken til den du siterte med å sjekke lånekalkulatoren er fin.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #6 Skrevet 10. mai 2019 Men dette vil vel avhenge av hvor mange leiligheter det er i blokken din TS? I min blokk er det 70 leiligheter men om blokken din har mange færre beboere vil det vel bli mer i lån mer beboer? Anonymkode: cc2be...f8e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #7 Skrevet 11. mai 2019 Alle badene i mitt borettslag ble nylig totalrenovert i regi av borettslaget. Vi har foreløbig sett en husleie/fellesutg. økning på 1000 kr i mnd, men den skal opp 500 til i løpet av sommeren. Alt i alt 1500 kr økning i måneden pga badet, altså. Så forferdelige badene var her, er det verdt det. Anonymkode: 59b99...652
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #8 Skrevet 11. mai 2019 På 9.5.2019 den 18.30, AnonymBruker skrev: Regn med mellom 500 og 1000 kroner i økning. Anonymkode: 20fa9...bb8 På hvilket grunnlag kommer du frem til den summen? I mitt nåværende borettslag økte ikke husleia med en eneste krone ettersom husleia alltid har vært litt høyere enn nødvendig, for å hele tiden sette av litt til fremtidige utbedringer. (fellesgjelden min økte med 90.000,-) Det er helt meningsløst å spørre på et forum hva som vil skje med husleia i et borettslag, lurer man på det så kontakter man borettslagets styre. De kan nemlig gi svaret på det... Anonymkode: 510d5...0e7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #9 Skrevet 11. mai 2019 500 hos en jeg kjenner, det er noen år siden nå. Anonymkode: d1625...7e9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #10 Skrevet 11. mai 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Men dette vil vel avhenge av hvor mange leiligheter det er i blokken din TS? I min blokk er det 70 leiligheter men om blokken din har mange færre beboere vil det vel bli mer i lån mer beboer? Anonymkode: cc2be...f8e Hvis det er færre beboere er det tilsvarende færre bad som skal pusses opp. Anonymkode: 1181a...39b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå