Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er manipulerende på en slu måte. Hun får andre til å føle seg dårlig/dum uten at man helt forstår hvorfor. Hun har blitt verre med årene. 

Men jeg ser så godt at hun har det vondt og ikke godt med seg selv. Jeg prøvde å snakke med henne om det, men fikk bare som svar at hun har det kjempe bra og godt med seg selv. Ingenting galt med hun og hun trenger ikke hjelp. Jeg fortalte litt hvordan jeg opplever henne, men hun sier bare at jeg finner det på å hun er så fornøyd med seg selv at hun gidder ikke å fikse på noe. 

Hun har et stort behov for bekreftelse og herse med andre. Jeg er jo ikke alene om å føle det slik. 

Er det i det hele tatt noen poeng å fortsette vennskapet? 

Anonymkode: 48b76...41a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du eksempel på denne manipulasjonen? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, lille humla skrev:

Har du eksempel på denne manipulasjonen? 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, litt vanskelig å sette fingeren på også, men skal prøve. 

Eks når jeg møter henne er hun veldig hyggelig å imøtekommende. Så snur det. Hun svarer ikke når jeg sier noe eller svarer veldig kort. 

Legger jeg frem et problem eller utfordring jeg har kan hun si at hun har reagert på dette flere år i forveien. 

Spør hun om råd og jeg gir henne råd avviser hun rådet med engang og enten kommer med at det ikke kan fikses eller har et "bedre" råd, eller allerede har prøvd alt.  Flere ganger har hun lagt ut spørsmål om eks hva slags blomst er dette, så kommer folk med forslag. Dette avviser hun med "nei, det er det ikke". 

Kanskje ikke de beste eksemplene. Men det virker som hun har et behov for å tråkke ned andre. Hun tar liksom aldri feil/innrømmer feil. 

Hun legger ut masse selfier med puppene sine eller kommentarer om hvor dyktig og sterk hun er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får noe ut av henne og hun bare tapper deg for energi er det bortkastet fritid... Hold deg til mennesker som gir deg energi.

Gjensidig vennskap...

Anonymkode: 6a0fe...cc9

• Liker 7
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Manipulerende mennesker, er ingenting å ha som venner. De bare ødelegger andre.

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er lite flatterende karaktertrekk og giftig oppførsel fra hennes side. Noen manipulatorer har lav selvfølelse som fører til at de føler seg bedre om de trykker andre ned. Du bestemmer naturligvis selv hvem du omgås, men om det hadde vært meg i dine sko, hadde jeg aldri godtatt å følt meg liten i hennes nærvær. Av og til er det bedre å holde forståelsen for slike mennesker på avstand. Hun kommer neppe til å endre seg med mindre hun oppnår større selvinnsikt. 

Anonymkode: 63286...703

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver er lite flatterende karaktertrekk og giftig oppførsel fra hennes side. Noen manipulatorer har lav selvfølelse som fører til at de føler seg bedre om de trykker andre ned. Du bestemmer naturligvis selv hvem du omgås, men om det hadde vært meg i dine sko, hadde jeg aldri godtatt å følt meg liten i hennes nærvær. Av og til er det bedre å holde forståelsen for slike mennesker på avstand. Hun kommer neppe til å endre seg med mindre hun oppnår større selvinnsikt. 

Anonymkode: 63286...703

Jeg er nok et lett offer da pga hvordan jeg er. Jeg tilgir ofte og ser smerten bak oppførselen. 

Jeg har sagt i fra til henne og fortalt hvordan jeg føler det. Men hun ble frekk og nedlatende mot meg, sa at hun ikke ønsker å forandre seg på noen som helst måte og her var det jeg som måtte forandre meg. Jeg jobber konstant med meg selv for å bli et bedre menneske og har sagt til de nærmeste at de må si i fra hvis det er noe jeg bør jobbe med.

Men at jeg føler meg dum i hennes nærvær skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skulle ha jobbet med meg selv med. Eventuelt selvtilliten min, men sier jeg i fra eller setter ned foten blir hun direkte aggressiv. 

Ja, jeg må nok vurdere å kutte henne ut for min egen del. Skulle så ønske hun så seg selv, for hun har også masse gode kvaliteter, men de famler litt bort. 

Nå skal det sies at det er 4 andre til som har de samme tankene og følelsene som meg, når de er sammen med hun. 

Takk for en god kommentar ❤️

TS 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er narsissist. Løp så fort du kan!

Anonymkode: ba46c...2be

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er narsissist. Løp så fort du kan!

Hun har nok mye narsissistiske trekk. Når jeg leser om narsissisme så kjenner jeg mye igjen i henne, men kanskje ikke så ekstremt. I så fall er hun ekstremt dyktig. 

Etter jeg sa i fra har hun vist meldingene mellom oss til flere. Hun legger nå ut masse oppdateringer på FB med qoutes som kan relateres til det vi snakket om, i hennes favør. Jeg sa i fra at jeg synes det var dårlig gjort og at samtalen var mellom oss to. Hun sa da at alle som hadde sett samtalen mente jeg var manipulerende og at hun hadde rett. Hun nekter heller ikke for at FB oppdateringene var rettet mot meg, og sa at hun synes det var helt i orden. 

Jeg håper ikke det eskalerer når jeg tar steget om å kutte henne ut. Heldigvis bor hun langt unna og felles vennene våres er på nippe til å kutte kontakten med henne de å. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har nok mye narsissistiske trekk. Når jeg leser om narsissisme så kjenner jeg mye igjen i henne, men kanskje ikke så ekstremt. I så fall er hun ekstremt dyktig. 

Etter jeg sa i fra har hun vist meldingene mellom oss til flere. Hun legger nå ut masse oppdateringer på FB med qoutes som kan relateres til det vi snakket om, i hennes favør. Jeg sa i fra at jeg synes det var dårlig gjort og at samtalen var mellom oss to. Hun sa da at alle som hadde sett samtalen mente jeg var manipulerende og at hun hadde rett. Hun nekter heller ikke for at FB oppdateringene var rettet mot meg, og sa at hun synes det var helt i orden. 

Jeg håper ikke det eskalerer når jeg tar steget om å kutte henne ut. Heldigvis bor hun langt unna og felles vennene våres er på nippe til å kutte kontakten med henne de å. 

Du må ALDRI diskutere med henne svart på hvitt. Jeg unnlot selv dette med min narsisisst "veninne", da jeg visste at hun ville bruke dette og vise det til sin tilhengerskare. Kutt henne ut nå med det samme, og ikke gi henne noe å ta deg på. Hun vil aldri noensinne beklage seg, og egoet vil alltid være skyhøyt samme hva.

Ta avstand nå, og vent til hun finner seg et nytt offer :) Jo flere hun kødder med, desto større er sjansen for at hun blir avslørt. Du vil kanskje også bli renvasket!

Jeg er selv der nå hvor jeg venter på at "venninnen" skal gjøre en tabbe og avsløre seg. Det tror jeg vil skje i nær framtid..

Gjør deg selv en tjeneste og ikke la deg være en dørmatte. Kom deg videre med hevet hode og fri deg fra dette trollet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ALDRI diskutere med henne svart på hvitt. Jeg unnlot selv dette med min narsisisst "veninne", da jeg visste at hun ville bruke dette og vise det til sin tilhengerskare. Kutt henne ut nå med det samme, og ikke gi henne noe å ta deg på. Hun vil aldri noensinne beklage seg, og egoet vil alltid være skyhøyt samme hva.

Ta avstand nå, og vent til hun finner seg et nytt offer :) Jo flere hun kødder med, desto større er sjansen for at hun blir avslørt. Du vil kanskje også bli renvasket!

Jeg er selv der nå hvor jeg venter på at "venninnen" skal gjøre en tabbe og avsløre seg. Det tror jeg vil skje i nær framtid..

Gjør deg selv en tjeneste og ikke la deg være en dørmatte. Kom deg videre med hevet hode og fri deg fra dette trollet.

DENNE!!

Anonymkode: 8197b...0a2

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er da å kutte henne helt ut med engang å blokkere henne? Uff, får så dårlig samvittighet av det, men vet jo at hun spiller på samvittigheten min også. Hun har jo vært en nære venn i lang tid, men føler ikke at det er gjensidig. Jeg ville ihvertfall aldri vært slik mot en jeg er glad i. 

Takk for gode råd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle tro du snakka om ei jeg kjenner. Hun er nøyaktig lik! Og lystløgner. Hun har en tilhengerskare som er på 4 stk som forguder henne og de har ingen meninger selv, og de hermer etter alt hun gjør. Virker såpass avhengige av henne at de blir grinete om de ikke får sitte på siden av henne under tilsetninger.

Hun og jeg har alltid kræsja siden jeg har egne meninger og jeg dilter ikke. Så hun har vært helt desperat etter å trekke meg ned. Hun har heller ikke takla at jeg har andre venner. Da har hun sagt rett ut (med humor) «du våger ikke glemme meg» Tror det stakk dypere enn hun ville innrømme. Da jeg ga henne mindre oppmerksomhet fortalte hun meg hvilke elendig venninne jeg var og at hun ikke trengte sånne som meg. 

Sykt befriende å slippe 🙏 

Hun klistrer så mye falske bilder av hvordan hun vil fremstå. Vet veldig godt hvordan ting egentlig er. Så det er så klart synd på henne. Men jeg er ingen støttekontakt.

Så TS, kanskje det er på tide å gi slipp?

Anonymkode: 590f5...85a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle tro du snakka om ei jeg kjenner. Hun er nøyaktig lik! Og lystløgner. Hun har en tilhengerskare som er på 4 stk som forguder henne og de har ingen meninger selv, og de hermer etter alt hun gjør. Virker såpass avhengige av henne at de blir grinete om de ikke får sitte på siden av henne under tilsetninger.

Hun og jeg har alltid kræsja siden jeg har egne meninger og jeg dilter ikke. Så hun har vært helt desperat etter å trekke meg ned. Hun har heller ikke takla at jeg har andre venner. Da har hun sagt rett ut (med humor) «du våger ikke glemme meg» Tror det stakk dypere enn hun ville innrømme. Da jeg ga henne mindre oppmerksomhet fortalte hun meg hvilke elendig venninne jeg var og at hun ikke trengte sånne som meg. 

Sykt befriende å slippe 🙏 

Hun klistrer så mye falske bilder av hvordan hun vil fremstå. Vet veldig godt hvordan ting egentlig er. Så det er så klart synd på henne. Men jeg er ingen støttekontakt.

Så TS, kanskje det er på tide å gi slipp?

Anonymkode: 590f5...85a

Takk for svar. 

Tenker det må være vondt å ha det slik når man oppfører seg på den måten. Men nei, man kan jo ikke være en "støttekontakt" som du sier. 

Hun jeg kjenner tror jeg ikke har så mange venner. Ihvertfall ikke som jeg vet om. Men hun har ofte nye venner, så forsvinner de igjen. Og jeg kan jo forstå hvorfor. 

Jeg tror faktisk ikke jeg har følt meg så dum som når jeg har vært sammen med henne, og det er jo i grunn litt trist at jeg ikke har tatt tak i det før nå. Men jeg har selvsagt vært inne på tanken før. 

Godt du kom deg ut av deg. Ingen skal måtte bli behandlet slik. Jeg gav henne en sjanse. Jeg tenkte, hadde dette vært meg å jeg ikke hadde sett det selv hadde jeg satt kjempe stor pris på om noen snakket med meg om det. Men egentlig burde jeg bare kuttet henne ut å gått. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er da å kutte henne helt ut med engang å blokkere henne? Uff, får så dårlig samvittighet av det, men vet jo at hun spiller på samvittigheten min også. Hun har jo vært en nære venn i lang tid, men føler ikke at det er gjensidig. Jeg ville ihvertfall aldri vært slik mot en jeg er glad i. 

Takk for gode råd. 

Jeg gjorde det selv. Kuttet kontakten uten forklaring.. Det nytter aldri å snakke til narsissister, da de ikke vil se sine egne feil.. kan love deg at jeg var glad i hun, men måtte innse at hun hatet meg. Ble bare brukt slik at hun kunne øve psykisk terror mot meg. Hun fikk også flere med på dette, spesielt etter at jeg brøt all kontakt. Da mobiliserte hun nettverket sitt, og fikk dem til å "angripe" meg. Men trikset mitt var da å løpe fra dem, og unngå all form for dialog. De var jo bare ute etter å gjøre narr av meg, om jeg lagde så mye som en lyd.

Du kan kutte kontakten brått, eller bare fase henne ut gradvis. Unngå å gjøre henne irritert, da hun bare kommer til å lage et helvette for deg.

Nå TS, må du være sterk. Husk at du er et intelligent og oppegående menneske, som ikke skal dikteres av narsisissten. Vennen din er syk på sinnet, ikke du..

Gå videre og tenk at du er fri :) Vennen din får være sitt eget problem, og rydde opp i eget rot.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har også opplevd dette. Jeg droppet kvinnemennesket og alle vennene vi hadde felles. Som var ganske mange. Noen av dem forstod ikke noe, mens resten var enige, men turde ikke gjøre som jeg. 

Så møttes vi på gaten etter noen år, og vi hadde den tomme høflige samtalen; hei, ja alt går bra, og med deg? Oki, hade da. Så gikk jeg, for jeg hadde ikke noe å si til henne.

Hun sendte meld etterpå å forklarte seg, og lurte på om vi kunne ta opp igjen kontakten. Siden vi begge var blitt mødre osv. Jeg svarte kort at hun hadde skuffet meg, ramset opp alle gangene, for de hadde jeg skrevet opp i en bok så om jeg noen gang skulle få hukommelsestap, så kunne jeg lese svart på hvitt hva jeg hadde opplevd. Hun innrømmet da at hun hadde droppet ballen. Jeg svarte ikke noe å slettet bare hele samtalen. 

Endret av GjestSiden2006
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det selv. Kuttet kontakten uten forklaring.. Det nytter aldri å snakke til narsissister, da de ikke vil se sine egne feil.. kan love deg at jeg var glad i hun, men måtte innse at hun hatet meg. Ble bare brukt slik at hun kunne øve psykisk terror mot meg. Hun fikk også flere med på dette, spesielt etter at jeg brøt all kontakt. Da mobiliserte hun nettverket sitt, og fikk dem til å "angripe" meg. Men trikset mitt var da å løpe fra dem, og unngå all form for dialog. De var jo bare ute etter å gjøre narr av meg, om jeg lagde så mye som en lyd.

Du kan kutte kontakten brått, eller bare fase henne ut gradvis. Unngå å gjøre henne irritert, da hun bare kommer til å lage et helvette for deg.

Nå TS, må du være sterk. Husk at du er et intelligent og oppegående menneske, som ikke skal dikteres av narsisissten. Vennen din er syk på sinnet, ikke du..

Gå videre og tenk at du er fri :) Vennen din får være sitt eget problem, og rydde opp i eget rot.

Takk for gode ord. 

Så leit at du har blitt behandlet slik. 

Irritert har hun nok blitt på meg allerede desverre. Jeg kan liksom ikke se hvordan hun kan skade meg noe mer, så håper hun ikke gjør det. Eneste hun gjør nå er å legge ut quotes på FB i hennes favør. Hun vet nå at "vennskapet" er over. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, GjestSiden2006 skrev:

Har også opplevd dette. Jeg droppet kvinnemennesket og alle vennene vi hadde felles. Som var ganske mange. Noen av dem forstod ikke noe, mens resten var enige, men turde ikke gjøre som jeg. 

Så møttes vi på gaten etter noen år, og vi hadde den tomme høflige samtalen; hei, ja alt går bra, og med deg? Oki, hade da. Så gikk jeg, for jeg hadde ikke noe å si til henne.

Hun sendte meld etterpå å forklarte seg, og lurte på om vi kunne ta opp igjen kontakten. Siden vi begge var blitt mødre osv. Jeg svarte kort at hun hadde skuffet meg, ramset opp alle gangene, for de hadde jeg skrevet opp i en bok så om jeg noen gang skulle få hukommelsestap, så kunne jeg lese svart på hvitt hva jeg hadde opplevd. Hun innrømmet da at hun hadde droppet ballen. Jeg svarte ikke noe å slettet bare hele samtalen. 

Uff, så leit. 

Noen ganger er det jo også godt å få ut litt å si hva en mener. Godt du kom deg ut av det. 

TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...