AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Skrevet 9. mai 2019 Min forlovede har et barn fra tidligere forhold. Neste år blir det mest sannsynlig både giftemål og boligkjøp på oss. Vi skal ikke ha noen felles barn. Men min forlovede er 10 år eldre enn meg så sjangsen for at han dør før meg er jo stor. Jeg er da livredd for å miste alt vi har bygget opp sammen om sønnen hans ikke vil godkjenne at jeg blir sittende i uskiftet bo. Jeg er uføretrygdet så jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å bygge meg opp nok kapital til å betale ut arven hans. Er det altså riktig at om sønnen vil ha arven sin med én gang og jeg ikke får tak i penger til å betale ut hans del av huset, så må jeg bare selge? Forresten, jeg har også et tilleggsspørsmål: Er det hipp som happ om vi kjøper bolig eller gifter oss først? Sånn rent praktisk/økonomisk. Anonymkode: 5fd7d...f5e 1
Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2019 #2 Skrevet 9. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min forlovede har et barn fra tidligere forhold. Neste år blir det mest sannsynlig både giftemål og boligkjøp på oss. Vi skal ikke ha noen felles barn. Men min forlovede er 10 år eldre enn meg så sjangsen for at han dør før meg er jo stor. Jeg er da livredd for å miste alt vi har bygget opp sammen om sønnen hans ikke vil godkjenne at jeg blir sittende i uskiftet bo. Jeg er uføretrygdet så jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å bygge meg opp nok kapital til å betale ut arven hans. Er det altså riktig at om sønnen vil ha arven sin med én gang og jeg ikke får tak i penger til å betale ut hans del av huset, så må jeg bare selge? Forresten, jeg har også et tilleggsspørsmål: Er det hipp som happ om vi kjøper bolig eller gifter oss først? Sånn rent praktisk/økonomisk. Anonymkode: 5fd7d...f5e Det må du.
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. mai 2019 #3 Skrevet 9. mai 2019 (endret) Hvor gammel er sønnen? Er han over 18 år? Endret 9. mai 2019 av Dævendøtte
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #4 Skrevet 9. mai 2019 Du har oppfattet riktig. Barn har krav på arv fra foreldrene sine. Sønnen kan gå med på at du blir sittende i uskiftet bo, hvis ikke må du løse ham ut. Jeg kan forstår dilemmaet for barn, og det kan sikkert du også om du tenker deg om. Hvis far dør mens du fremdeles er relativt ung, må han vente på arven etter far helt til du også dør, noe som kan ta mange år. Arven kan i løpet av disse årene være smuldret bort, misligholdet osv. Jeg har selv opplevd det, og dette gjaldt mine biologiske foreldre. Min ene forelder satt igjen med et helt hus ny bil og en ganske stor forsikring sum. Arven ble gjort opp for noen få år siden fordi h_n skulle bli samboer. Alt som var igjen var to vaser. Jeg er omtrent i samme situasjon som deg i dag. Mannen har barn fra før, noe jeg også har og vi er enige om at det mest riktige er å løse ut ungene. Jeg er som deg trygdet og kan ikke det, så da får jeg selge. Anonymkode: a256d...106 4
Mynlen Skrevet 9. mai 2019 #5 Skrevet 9. mai 2019 Du trenger en forsikring på ham, slik at du får utbetalt det du trenger for å betale ut særkullsbarnet. 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. mai 2019 #6 Skrevet 9. mai 2019 Tegn gjeldsforsikring som er begunstiget til dere begge, så kan det løse seg på en enkel måte. Er i samme situasjon, men jeg er den parten som klarer å løse ut ungene til mannen min, hvis han faller fra. Han derimot, mister huset hvis jeg faller fra. Derfor har vi tegnet en god gjeldsforsikring. Har også ektepakt ved siden av som sikrer min andel i huset som er større enn hans. Synes det er vanskelig med dine og mine barn, takk og lov for at vi ikke har noen felles.
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 2 minutter siden, Mynlen skrev: Du trenger en forsikring på ham, slik at du får utbetalt det du trenger for å betale ut særkullsbarnet. Dette!
Mynlen Skrevet 9. mai 2019 #8 Skrevet 9. mai 2019 1 minutt siden, Dævendøtte skrev: Tegn gjeldsforsikring som er begunstiget til dere begge, så kan det løse seg på en enkel måte. Er i samme situasjon, men jeg er den parten som klarer å løse ut ungene til mannen min, hvis han faller fra. Han derimot, mister huset hvis jeg faller fra. Derfor har vi tegnet en god gjeldsforsikring. Har også ektepakt ved siden av som sikrer min andel i huset som er større enn hans. Synes det er vanskelig med dine og mine barn, takk og lov for at vi ikke har noen felles. Nei, ikke gjeldsforsikring. Den bare sletter gjelden, og øker dermed boet, og da også arven til barnet. Ts må ha en forsikring som blir utbetalt til henne. 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #9 Skrevet 9. mai 2019 4 minutter siden, Mynlen skrev: Du trenger en forsikring på ham, slik at du får utbetalt det du trenger for å betale ut særkullsbarnet. Aha, det tenkte jeg ikke på. Er sånn forsikring dyr? Sikkert den lureste løsningen det da. Jeg har full forståelse for at sønnen sikkert vil ha sin del av arven når den tid kommer, så er jo best å ordne slik at det går i orden. Sønnen er 20, jeg er 30 og forloveden er 40. Anonymkode: 5fd7d...f5e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #10 Skrevet 9. mai 2019 5 minutter siden, Mynlen skrev: Nei, ikke gjeldsforsikring. Den bare sletter gjelden, og øker dermed boet, og da også arven til barnet. Ts må ha en forsikring som blir utbetalt til henne. Hva heter slik forsikring? Anonymkode: 5fd7d...f5e
Mynlen Skrevet 9. mai 2019 #11 Skrevet 9. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva heter slik forsikring? Anonymkode: 5fd7d...f5e Du må livsforsikre ham. Jeg vet ikke akkurat hva det heter, men kontakt et par forsikringsselskaper så får du sikkert hjelp. 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. mai 2019 #12 Skrevet 9. mai 2019 8 minutter siden, Mynlen skrev: Nei, ikke gjeldsforsikring. Den bare sletter gjelden, og øker dermed boet, og da også arven til barnet. Ts må ha en forsikring som blir utbetalt til henne. Glem det, vi har det akkurat nå som vi bygger hus, etter vi er ferdige med alt, så går vi over til vanlig forsikring, du har helt rett
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #13 Skrevet 9. mai 2019 Tusen takk for svar! Forresten noen noen som har noen formening ang å kjøpe bolig eller gifte seg først? TS Anonymkode: 5fd7d...f5e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #14 Skrevet 9. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Forresten noen noen som har noen formening ang å kjøpe bolig eller gifte seg først? TS Anonymkode: 5fd7d...f5e Det spiller nok ingen rolle, det som er viktig er at huset blir tinglyst på dere begge. Anonymkode: a256d...106 2
addict Skrevet 9. mai 2019 #15 Skrevet 9. mai 2019 Dere må ha livsforsikring med begunstigelse til hverandre, uansett om dere er gift. Hvis ikke vil også livsforsikringen gå som arv og barna hans vil ha krav på deler av den. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå