AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Skrevet 9. mai 2019 Jeg syns bunad er veldig fint (ikke alle) men er nordmenn så glad i bunader eller er det en trend? Mange bunader er jo grufulle og ikke no fint så hvorfor bruker folk bunad egentlig? Det er en tradisjonell festdrakt og bla bla bla, den er varm, den klør så jeg føler at folk må bruke det og det er synd. Anonymkode: a1df4...8f2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #2 Skrevet 9. mai 2019 Bunad signaliserer tilhørighet. Folk liker tilhørighet - det er en biologisk greie. Anonymkode: 491c1...be3 4
Måbarefåsiat... Skrevet 9. mai 2019 #3 Skrevet 9. mai 2019 Tilhørighet til røttene mine og landet mitt. Jeg synes det er et stasplagg og elsker å pynte meg med den. Føler meg fin i den. 3
Jdz Skrevet 9. mai 2019 #4 Skrevet 9. mai 2019 Personlig synes jeg bunad er litt oppskrytt. De er fine, men jeg synes det finnes finere folkedrakter i flere andre land. Jeg kommer aldri til å skaffe meg bunad selv.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #6 Skrevet 9. mai 2019 «Trend» tenker jeg at er noe som kommer og går innenfor noen få år. Bunad har vært populært i mange tiår, så det blir feil å kalle det en trend. Mer enn «tidløs klassisker» som mange liker. Jeg tror også mange liker at bunaden representerer identitet og røtter. Anonymkode: 0fa86...a42 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bunad signaliserer tilhørighet. Folk liker tilhørighet - det er en biologisk greie. Anonymkode: 491c1...be3 2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Tilhørighet til røttene mine og landet mitt. Jeg synes det er et stasplagg og elsker å pynte meg med den. Føler meg fin i den. Til landet ditt? Hva mener du med det? 1 minutt siden, Jdz skrev: Personlig synes jeg bunad er litt oppskrytt. De er fine, men jeg synes det finnes finere folkedrakter i flere andre land. Jeg kommer aldri til å skaffe meg bunad selv. Enig. Jeg håper jo virkelig at våre nye landsmenn også bruker sine folkedrakter. Akkurat nå, O.G. skrev: Det å eie bunad er status. Er det egentlig det? Syns det å ha en bunad er helt vanlig jeg. Den henger jo i skapet hele året og blir tatt frem til 17. Mai, bryllup, konfirmasjon osv men det er det. Anonymkode: a1df4...8f2 1
Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2019 #8 Skrevet 9. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Til landet ditt? Hva mener du med det? Enig. Jeg håper jo virkelig at våre nye landsmenn også bruker sine folkedrakter. Er det egentlig det? Syns det å ha en bunad er helt vanlig jeg. Den henger jo i skapet hele året og blir tatt frem til 17. Mai, bryllup, konfirmasjon osv men det er det. Anonymkode: a1df4...8f2 Er det. Mange av disse draktene koster adskillig.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #9 Skrevet 9. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Trend» tenker jeg at er noe som kommer og går innenfor noen få år. Bunad har vært populært i mange tiår, så det blir feil å kalle det en trend. Mer enn «tidløs klassisker» som mange liker. Jeg tror også mange liker at bunaden representerer identitet og røtter. Anonymkode: 0fa86...a42 Ja men den har aldri vært så tydelig i bybildet som det den er nå (på 17. Mai). Hvorfor det? Er det så viktig å vise at man er fra Gudbrandsdalen eller Trøndelag liksom? Det er helt greit det men da håper jeg det blir akseptert at andre kulturer bruker sine folkedrakter. Anonymkode: a1df4...8f2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #10 Skrevet 9. mai 2019 1 minutt siden, O.G. skrev: Er det. Mange av disse draktene koster adskillig. Der kommer den statusen inn. Det er der jeg mener at folk bruker bunad bare for å vise at de har råd. Hva mener du med prisen? De er ikke så dyre da. 😛 Min kostet Ca 50 000 ++. Anonymkode: a1df4...8f2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #11 Skrevet 9. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns bunad er veldig fint (ikke alle) men er nordmenn så glad i bunader eller er det en trend? Mange bunader er jo grufulle og ikke no fint så hvorfor bruker folk bunad egentlig? Det er en tradisjonell festdrakt og bla bla bla, den er varm, den klør så jeg føler at folk må bruke det og det er synd. Anonymkode: a1df4...8f2 Det har blitt en trend. Da min mor konfirmerte seg på 70-tallet ville hun ikke ha bunad, tror ikke det bare var henne. Og hun kunne fått den hun ville ha hvis hun hadde ønsket da hennes egen mor elsket alt med søm og hadde gått husmorskole. Det var liksom forbundet med noe gammeldags. Nå er det status-symbol. Hehe, snodige greier. Not. Mange bunader er grufulle, ja. Fargetoner, osv, fremhever ikke pent, men det er gjerne brukeren selv som ikke er særlig flink til å ta seg bra ut som regel. Som har lyst, men som ikke får til. Alle har vel sett noen som ikke er flinke med klær. Selv om de så gjerne vil. Men, uhm, det er ikke pent med kvinner som i utgangspunktet er ganske "harry". Da de gjerne har rar fargetone på hår og slikt, og mindre pent "tilbehør", som ikke matcher. F. eks. en rar (fæl) veske, eller noe. Geez. Hvorfor skriver jeg dette her. Anonymkode: 51ca6...670
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #12 Skrevet 9. mai 2019 For meg er bunaden min en knytning til opphav og identitet. Jeg vokste opp på mange steder (fordi mine foreldre hadde den typen jobber da jeg var barn), så kanskje det er ekstra viktig for meg selv å ha noe som minner meg om hvor jeg er fra. Hva andre skulle synes om bunaden min er jeg mindre interessert i, det er meg den er litt viktig for. Anonymkode: 9072c...148
Diamant20 Skrevet 9. mai 2019 #13 Skrevet 9. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt greit det men da håper jeg det blir akseptert at andre kulturer bruker sine folkedrakter. Anonymkode: a1df4...8f2 Hvorfor det når det er Norges nasjonaldag?
tutsi123 Skrevet 9. mai 2019 #14 Skrevet 9. mai 2019 Er nok ikke bare tilhørighet men også et statussymbol for noen.Personlig kunne jeg aldri tenke meg å gå i bunad,ei heller bruke det på mine barn.Smak og behag. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #15 Skrevet 9. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har blitt en trend. Da min mor konfirmerte seg på 70-tallet ville hun ikke ha bunad, tror ikke det bare var henne. Og hun kunne fått den hun ville ha hvis hun hadde ønsket da hennes egen mor elsket alt med søm og hadde gått husmorskole. Det var liksom forbundet med noe gammeldags. Nå er det status-symbol. Hehe, snodige greier. Not. Mange bunader er grufulle, ja. Fargetoner, osv, fremhever ikke pent, men det er gjerne brukeren selv som ikke er særlig flink til å ta seg bra ut som regel. Som har lyst, men som ikke får til. Alle har vel sett noen som ikke er flinke med klær. Selv om de så gjerne vil. Men, uhm, det er ikke pent med kvinner som i utgangspunktet er ganske "harry". Da de gjerne har rar fargetone på hår og slikt, og mindre pent "tilbehør", som ikke matcher. F. eks. en rar (fæl) veske, eller noe. Geez. Hvorfor skriver jeg dette her. Anonymkode: 51ca6...670 Ja. Er en del som har altså. Gjerne med en Louis vuitton veske på skulderen. Det holder ikke med en vanlig sort eller nøytral veske e.l. Anonymkode: a1df4...8f2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #16 Skrevet 9. mai 2019 6 minutter siden, Diamant20 skrev: Hvorfor det når det er Norges nasjonaldag? Ja men de er jo nordmenn og bor jo i Norge. Hva skal de gjøre på 17. Mai? Skal de sitte inne på 17. Mai da? Den var rett og slett slem av deg. Så hvis du flytter til et annet land så skal ikke du få feire nasjonaldagen deres?!? Anonymkode: a1df4...8f2 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #17 Skrevet 9. mai 2019 2 minutter siden, tutsi123 skrev: Er nok ikke bare tilhørighet men også et statussymbol for noen.Personlig kunne jeg aldri tenke meg å gå i bunad,ei heller bruke det på mine barn.Smak og behag. Skjønner ikke med hva som er status med å være fra Gudbrandsdalen. Tror folk misforstår. Anonymkode: a1df4...8f2
Måbarefåsiat... Skrevet 9. mai 2019 #18 Skrevet 9. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt greit det men da håper jeg det blir akseptert at andre kulturer bruker sine folkedrakter. Anonymkode: a1df4...8f2 Men det er det da.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #19 Skrevet 9. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg er bunaden min en knytning til opphav og identitet. Jeg vokste opp på mange steder (fordi mine foreldre hadde den typen jobber da jeg var barn), så kanskje det er ekstra viktig for meg selv å ha noe som minner meg om hvor jeg er fra. Hva andre skulle synes om bunaden min er jeg mindre interessert i, det er meg den er litt viktig for. Anonymkode: 9072c...148 Tror ikke noe på deg. Da syns jeg du kan bruke bunad daglig hvis du har så store identitetsproblemer. Anonymkode: a1df4...8f2
Måbarefåsiat... Skrevet 9. mai 2019 #20 Skrevet 9. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Til landet ditt? Hva mener du med det? Jeg er stolt av å være norsk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå