Gå til innhold

Se hit helsefagarbeidere! Spørsmål fra en sykepleier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I media, blant annet via Fagforbundet, har det kommet frem at sykepleiere bør få gjøre sin jobb og helsefagarbeiderne sin jobb. I følge dem skjer det at sykepleiere gjør jobb som helsefagarbeidere kunne gjort. Jeg arbeider som sykepleier på et eldresenter. Her gjør vi sykepleiere og helsefagarbeidere stort sett det samme. Medikamentutdeling, matlaging, mating, rydding, vasking, klesvask, oppfølging av aktiviteter, oppfølging av individuelle planer, hjelp stell/dusj/toalettbesøk/munnhygiene, dokumentering, forebyggende tiltak på flere måter, følge til tannlege/andre timer utenfor eldresenteret og sikkert mange ting jeg ikke kommer på i farten. I tillegg har jo vi sykepleiere andre oppgaver som dosering, administrering av div. medikamenter som antibiotika, injeksjoner, smertestillende, diverse kartlegginger, legevisitter og oppfølging etter det, sårstell, håndtering av akutte situasjoner (som selvsagt helsefagarbeidere også er med på, men vi får jo "hovedansvar") osv. 

Hva tenker dere helsefagarbeidere vi ikke skulle gjort? Hva mener dere er deres oppgaver og hva er våres oppgaver? Jeg synes dette er litt vanskelig. For jeg synes mye går innunder begge yrker. Hva skal vi si i fra oss liksom? Jeg tviler også på at det ville blitt ansatt flere helsefagarbeidere dersom vi kun skulle utført "sykepleieroppgaver" og da vil jo mer arbeid komme over på dere...
Noen som har flere tanker om dette?

Anonymkode: f0bcc...79d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier men jeg tenker at helsefagarbeiderne kan ta seg mer av måltidene? For stell/dusj inngår jo i sykepleie og hva vi lærer på skolen.

Anonymkode: 4ab4a...c03

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier men jeg tenker at helsefagarbeiderne kan ta seg mer av måltidene? For stell/dusj inngår jo i sykepleie og hva vi lærer på skolen.

Ja det er sant. Samtidig er jo måltider en viktig observasjonsarena. Men det behøver jo selvsagt ikke å være slik hver dag. 

Ser forresten at tråden er plassert feil. Burde vært innunder karriere/utdanning.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Tar ikke Helsefagarbeiderne seg av måltidene? Og er stell/dusj sykepleieroppgave?

Anonymkode: 122a3...4fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stell osv er jo for både helsefagarbeider og sykepleier. Men tenker at det skal ikke være slik at f.eks helsefagarbeideren må gå å rydde etter en sykepleier som har stelt noen pasienter, men ikke redd senga eller rydda opp etter seg. Det eneste jeg kan tenke meg som sykepleier ikke trenger å gjøre, er å sette i gang aktiviteter for brukere. At det er mer en helsefagarbeider jobb. For en sykepleier har ikke tid til å f.eks spille spill med brukerne. Så dette med aktiviteter er mer en helsefagarbeider jobb, syns jeg. Det å lage til mat er også en helsefagarbeider jobb, for igjen, en sykepleier har ikke tid til å bruke 1 time på å stelle i stand kveldsmat, dekke bord, få brukerne til bordet osv. Men sykepleieren må gjerne være til stede under måltidet, hjelpe til og diverse, for som du sier er det en viktig observasjonarena. Men igjen, så er en helsefagarbeider kompetent til å kunne observere og dokumentere ernæring. Det er en av arbeidsoppgavene til en helsefagarbeider. 

Så jeg vet ikke helt jeg.. Dette er mine tanker iallefall. 

Anonymkode: 66c5d...714

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Tar ikke Helsefagarbeiderne seg av måltidene? Og er stell/dusj sykepleieroppgave?

Selvfølgelig er det det. Som sykepleier skal man utøve omsorg, og omsorg er ikke bare å stryke noen på kinnet. Det er også å hjelpe en pasient med personlig hygiene og daglige gjøremål. En sykepleier jobber ikke på f.eks sykehjem bare for å dele ut medisiner og dosere medisin.. De deltar aktivt i stell og velvære for pasientene. Eneste de ikke gjør er å lage mat og ta seg av slike ting. Det gjør helsefagarbeidere/assistenter, og de er sjeldent med i større aktiviteter. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det det. Som sykepleier skal man utøve omsorg, og omsorg er ikke bare å stryke noen på kinnet. Det er også å hjelpe en pasient med personlig hygiene og daglige gjøremål. En sykepleier jobber ikke på f.eks sykehjem bare for å dele ut medisiner og dosere medisin.. De deltar aktivt i stell og velvære for pasientene. Eneste de ikke gjør er å lage mat og ta seg av slike ting. Det gjør helsefagarbeidere/assistenter, og de er sjeldent med i større aktiviteter. 

Du misforsto nok spørsmålet. Eller, jeg var for dårlig til å presisere. Jeg lurte på om man MÅ være sykepleier for å dusje/stelle.

AnonymBruker
Skrevet

Du misforsto nok spørsmålet. Eller, jeg var for dårlig til å presisere. Jeg lurte på om man MÅ være sykepleier for å dusje/stelle.

Nei såklart ikke. Jeg er assistent og stell/dusj er vanlige arbeidsoppgaver for meg. Skal begynne på sykepleien til høsten. Jeg er enig i at sykepleiere skal delta i stell, det er en viktig observasjonsarena. Men å aktivisere, lage mat til brukere osv synes jeg helsefagarbeidere kan gjøre. 😊 Vanskelig å skille synes jeg.

Anonymkode: f0794...2b3

AnonymBruker
Skrevet

Det kommet an på hvor man jobber.

I hjemmesykepleien så fyller sykepleierne dosettene og tar seg av hoveddelen av kontakt med leger eller andre behandlere, sykehus etc (mye administrativt mao).

I tillegg har vi eget kreft-team som består kun av sykepleiere.

Enkelt sårstell og sonder, men ellers er det helt likt. Det er ingenting helsefagarbeidere gjør som ikke sykepleiere også gjør, men de har kanskje bittelitt mer direkte pasientkontakt.

Anonymkode: a24a5...1d3

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte sårstell*

Dette var altså et eksempel fra min kommune..

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stell osv er jo for både helsefagarbeider og sykepleier. Men tenker at det skal ikke være slik at f.eks helsefagarbeideren må gå å rydde etter en sykepleier som har stelt noen pasienter, men ikke redd senga eller rydda opp etter seg. Det eneste jeg kan tenke meg som sykepleier ikke trenger å gjøre, er å sette i gang aktiviteter for brukere. At det er mer en helsefagarbeider jobb. For en sykepleier har ikke tid til å f.eks spille spill med brukerne. Så dette med aktiviteter er mer en helsefagarbeider jobb, syns jeg. Det å lage til mat er også en helsefagarbeider jobb, for igjen, en sykepleier har ikke tid til å bruke 1 time på å stelle i stand kveldsmat, dekke bord, få brukerne til bordet osv. Men sykepleieren må gjerne være til stede under måltidet, hjelpe til og diverse, for som du sier er det en viktig observasjonarena. Men igjen, så er en helsefagarbeider kompetent til å kunne observere og dokumentere ernæring. Det er en av arbeidsoppgavene til en helsefagarbeider. 

Så jeg vet ikke helt jeg.. Dette er mine tanker iallefall. 

Takk for innspill! Altså det er ikke det at jeg tenker en helsefagarbeider ikke er kompetent nok til observasjoner! Observasjoner videreformidles jo til oss. Men innimellom er det greit å se ting med egne øyne :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommet an på hvor man jobber.

I hjemmesykepleien så fyller sykepleierne dosettene og tar seg av hoveddelen av kontakt med leger eller andre behandlere, sykehus etc (mye administrativt mao).

I tillegg har vi eget kreft-team som består kun av sykepleiere.

Enkelt sårstell og sonder, men ellers er det helt likt. Det er ingenting helsefagarbeidere gjør som ikke sykepleiere også gjør, men de har kanskje bittelitt mer direkte pasientkontakt.

Jobber også i Hjemmesykepleien. Det eneste sykepleierne gjør, som de er alene om, er å dosere/legge i dosetter. Er selv helsefagarbeider, men jobber i en seksjon hvor de aller sykeste er sortert på diagnoser. Mye kreft, og mange som ønsker å dø hjemme. For terminale pasienter, hvor det behov for morfininjeksjoner/beroligende drar en sykepleier sammen med en helsefagarbeider eller dyktig assistent da det som oftest er behov for omfattende stell, i tillegg til at det er mindre belastende og være to. (Ikke alle pasientene er eldre mennesker)

Har selv autorisasjon for å sette injeksjoner, men hos oss får Helsefagarbeiderne sette insulin etter å ha tatt kurs. Og Fragmin. Alle får også håndtere sondemating i peg etter opplæring. Venøse pumper er det sykepleierne som tar naturligvis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber gjør helsefagarbeiderne veldig mye, fordi de har laget et stort skille mellom helsefagarbeidere og sykepleiere. Sykepleierne tar seg aldri av matlaging, rydding, aktiviteter, mating, de skal helst ikke stelle pasientene heller. Dette synes jeg er feil! Så klart skal ikke en sykepleier stå å smøre på brødskiver når det skal taes blodprøver o.l., men det er for Guds skyld ikke helsefagarbeideren sin oppgave å gå med søpla hver dag og ta alle «drittjobbene». En helsefagarbeider har nok kunnskap til å stelle et sår liksom.

Anonymkode: 8fab8...b18

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg jobber gjør helsefagarbeiderne veldig mye, fordi de har laget et stort skille mellom helsefagarbeidere og sykepleiere. Sykepleierne tar seg aldri av matlaging, rydding, aktiviteter, mating, de skal helst ikke stelle pasientene heller. Dette synes jeg er feil! Så klart skal ikke en sykepleier stå å smøre på brødskiver når det skal taes blodprøver o.l., men det er for Guds skyld ikke helsefagarbeideren sin oppgave å gå med søpla hver dag og ta alle «drittjobbene». En helsefagarbeider har nok kunnskap til å stelle et sår liksom.

Anonymkode: 8fab8...b18

Bli sykepleier da! ;)

Anonymkode: 41bb6...1c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...