AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Skrevet 9. mai 2019 Moren min har borderline, ptsd, alvorlig angst, en mild hjerneskade og hun sliter med rus. Nå er hun på krisesenter pga hun skal separeres fra min far som har forsørget henne i over 30 år. Problemet nå er at krisesenteret ønsker henne ut derifra fortest mulig. De ber henne om å se etter leiligheter, men min mor har null evne til å klare slike ting selv, dermed ringer hun meg og ber meg se for henne og hjelpe henne. Jeg har ikke evne til å gi henne all den hjelpen og støtten hun trenger på egen hånd. Moren min har nærmest mentaliteten til en tidlig tenåring. Hun har null oversikt over eller kontroll over egen økonomi, klarer ikke tenke spesielt logisk eller rasjonelt, har omtrent null impulskontroll og er rett og slett ganske naiv. Jeg kan tenke meg tusen måter det kan ende i kaos for henne hvis hun skal overlates til å finne en leilighet på egen hånd. Hvordan kan jeg evt få snakket med noen på krisesenteret uten at min mor involveres? Det er jo ikke mulig å ringe dit og snakke åpent pga taushetsplikt. Jeg ønsker bare gjerne å få vite hva planen til krisesenteret er for henne og hva slags annen hjelp min mor kan og bør få. Setter veldig pris på noen tips da jeg står litt alene i dette. Anonymkode: b1d6f...078
Luckiness Skrevet 9. mai 2019 #2 Skrevet 9. mai 2019 Dette høres ikke ut som en lett situasjon verken for deg eller din mor! Du kan fint ringe krisesenteret og ta opp problemstillingen du formidler her. Be dem om å ikke si til din mor at du har ringt. De har selvsagt taushetsplikt, så du har ikke rett til å få vite noe om din mor med mindre hun godkjenner det. Men du kan fint melde bekymring og be om råd uten at de behøver å gi informasjon om din mor. De kan gi generelle råd og ta imot det du forteller dem, så får det være opp til dem hva de gjør med informasjonen de har fått. Du kan også høre om de samarbeider med sosionomer på senteret. Isåfall er det stor sjanse for at hun får hjelp av en sosionom. Ellers kan du gjerne snakke med NAV om hva de kan hjelpe med av botilbud dersom du tror hun ikke har råd/vil klare seg i selveid leilighet. Det finnes f.eks. sosial booppfølgingstjeneste i kommunene. Google kommunen hennes og booppfølgingstjeneste slik du kan lese mer. Har din mor selv lyst å styre sin økonomi? Dersom hun behøver hjelp er det mulig å søke økonomisk verge. Om hun ikke ønsker så kan hennes fastlege vurdere behovet for verge mot hennes vilje. Det står mer om vergemål her: https://www.fylkesmannen.no/Vergemal/Trenger-du-verge/ Jeg anbefaler at du sender en bekymringsmelding til hennes fastlege (om du vet hvem det er) og beskriver problemet. Vet du ikke fastlegen kan du sende den til kommuneoverlegen i den kommunen hun bor i. Jeg arbeider med brukere hvor flere brukere har verge. Noen har en offentlig oppnevnt verge og andre har et familiemedlem (typisk mann/kone, datter/sønn). Jeg vil råde deg til å ikke påta deg det ansvaret. I de fleste situasjoner hvor den gjeldene som skal ha verge har psykiske vansker og rusproblematikk er det best for en selv å ikke ha ansvar. Man kan fort komme i konflikt og det beste er nok å bevare den relasjonen man allerede har så godt man kan. Du kan gjerne ta kontakt med landsforeningen for pårørende til psykisk syke: http://www.lpp.no/ Her kan du nok både få støtte/hjelp/råd i din situasjon. Jeg anbefaler at du ikke påtar deg mer ansvar enn nødvendig. Dette er din mor. Du er ikke sosionom/miljøarbeider/psykiater/økonom. Du er datteren og disse rollene bør bevares så godt det lar seg gjøre. La andre med riktig rolle ta seg av det meste av hjelpetilbudet hennes Så får du ha lykke til 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #3 Skrevet 9. mai 2019 Du bør kontakte hennes fastlege. Det gjorde jeg for og med min mor. Det er bare å bli med på timen hos fastlegen. Jeg følger min mor, kjører henne til og fra så jeg vet at hun kommer seg dit. Jeg følger henne til dps, og besøker henne når hun er innlagt. Følger henne til legevakten, når hun ikke klarer å ta vare på seg selv. Og ringer akutt psyk. når det er nødvendig. Anonymkode: 40fe6...d17 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #4 Skrevet 9. mai 2019 Ts her. Tusen takk for svar begge to! Jeg skal forsøke å ringe både opp og fastlege og be om råd. Anonymkode: b1d6f...078 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #5 Skrevet 9. mai 2019 Det er kommunen som har ansvaret for å ivareta sine innbyggere. Så kommunens omsorgstjeneste må inn her i denne situasjonen. En kan ta direkte kontakt med dem, men er nok veldig lurt å gå veien om fastlege - som også har et oppfølgingsansvar for sine pasienter. Krisesenteret har ikke noe ansvar for å hjelpe med bolig osv, de skal vel primært være et sted en kan komme til i akutte situasjoner, så en får summet seg. Men litt dårlig at de ikke setter i verk hjelpetjenester - dog usikker på hvor mye de har lov til å faktisk gjøre, siden de ikke er pårørende. Spørs jo også om de oppfatter hvor dårlig din mor egentlig er i stand til å ivarerta seg selv. Anonymkode: 2ffcb...cf5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #6 Skrevet 11. mai 2019 Du kan sende en bekymring melding til kommuneoverlegen Anonymkode: 2e96a...f7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå