Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hva foregår på et møte med barnevern?

Hva burde man tenke på før et møte med de?

Noen har sendt inn en usann melding til de om meg og barnefar.

Så for 1 mnd siden kom de på døren, og nå skal vi i et møte med de om 2 uker 

Anonymkode: b6471...6df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normal prosedyre er at de sender et bra med varsel om innkommet bekymring og så innkaller de til et møte hvor man får svare på bekymringen. 

Deretter kommer de gjerne på hjemmebesøk, snakker med barna, henter inn informasjon fra barnehagen, skolen, lege, BUP etc. Så er det som regel et konklusjonsmøte. 

Det du skal tenke på, er at de vil det beste, glem skrekkhistorier, vær åpen og ærlig. Spør dem hvis du lurer på noe.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Normal prosedyre er at de sender et bra med varsel om innkommet bekymring og så innkaller de til et møte hvor man får svare på bekymringen. 

Deretter kommer de gjerne på hjemmebesøk, snakker med barna, henter inn informasjon fra barnehagen, skolen, lege, BUP etc. Så er det som regel et konklusjonsmøte. 

Det du skal tenke på, er at de vil det beste, glem skrekkhistorier, vær åpen og ærlig. Spør dem hvis du lurer på noe.

Takk for svar, tenker på alt av skrekkhistoria hele tiden... får ikke sove....

Skrevet

De er ikke farlige. De er der for å hjelpe. Jeg har hatt BV inne i bildet på grunn av psykisk sykdom. Her trakk de seg ut enda jeg ønsket å ha videre hjelp og støtte fra de fordi de mente situasjonen var bra med tanke på at barna bodde hos far og kun hadde samvær med meg siden jeg var syk. 

Så selv om det kom flere bekymringameldinger (på grunn av innleggelser) så gjorde de bare undersøkelsene sine og konkluderte med at de var ivaretatt og at jeg skjermet de godt fra sykdommen. 

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om bekymringsmeldingen er usann så har du ikke noe å bekymre deg over.

Barnevernet er pliktig å følge opp ALLE bekymringsmeldinger.

Du har en normal samtale med noen mennesker om barna dine, deg og hvem du er, hvordan familielivet er osv. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barnefaren har hatt med BV å gjøre å ingen av oss mistet omsorgen. Saken  ble henlagt etter maks 3 mnder å de kom kun på ett hjemmebesøk. Her gikk bekymringen på far men de ville også se hvordan min omsorgsevne var. Fikk masse posetive tilbakemeldinger etter hjemmebesøket til tross for at jeg følte at det ble ganske kunstig. Klarte ikke å slappe av så lenge de sitter å observerer meg,men de fikk godt inntrykk av meg som mamma likevel. Nå er det ett år siden de var her på hjemmebesøk å har ikke hørt mer fra de etter BV henla saken.

Anonymkode: 3a583...433

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

BV er gode menneskekjenner så de finner nok fort ut at det ikke er grunnlag for mer hjelp om anklagelsene er feile.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

BV er gode menneskekjenner så de finner nok fort ut at det ikke er grunnlag for mer hjelp om anklagelsene er feile.

Jøss, kjenner du ALLE som jobber i BV? Imponerende.

Anonymkode: 5d8f8...168

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, kjenner du ALLE som jobber i BV? Imponerende.

For ett latterlig svar!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naivt å tro at alle bvt ansatte er gode menneskekjennere....

Anonymkode: 89588...8de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kvepp skrev:

For ett latterlig svar!

Tja.

Mange i BV er gode menneskekjennere og dyktige til å se relasjonen som den er.

Andre kan lures trill rundt av en fasade, og burde aldri jobbet med en så sårbar problemstilling som omsorgsevne er.

Om man flytter barn som ikke burde flyttes eller lar være å flytte barn som burde flyttes, er det like galt. 

Anonymkode: 22916...0ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er gode og dårlige barnevernspedagoger. Noen klarer å hjelpe, andre tar feil beslutninger. Akkurat som i alle andre yrker, så er også ansatte i barnevernet forskjellige. Derfor prøv å imøtekomme de på en rolig måte, ikke si for mye, de kan bruke alt mot deg i 15 år fremover. Normal skepsis er vel en trygg kjøreregel tenker jeg.

Anonymkode: 27eb4...abb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å svare en diskusjon lenger oppe først: Jeg har flere ganger latt meg lure.. Av foreldre som har "snakket meg etter munnen", foreldre som forteller at alt går så meget bedre nu, eller: det de beskylder oss for er overhodet ikke sant!

Jeg har gitt foreldre mange sjanser for mye, fordi de vekker så vannvittig mye omsorg i meg. Jeg har rett og slett blitt glad i dem. Og det har gått ut over barna deres. Min omsorg overfor mor eller far har gått ut over de jeg er der for å hjelpe. Barnet ❤️

Har blitt bedre menneskekjenner med årene, men jeg liker fremdeles å tro det beste om folk. 

Til ts: De fleste er som meg. De ønsker at familien som konstellasjon skal fortsette og ikke brytes opp. Derfor vil bv tilby hjelp etter fullført undersøkelse hvis dere trenger det. Dere har rett til å takke nei hvis dere ikke ønsker å motta denne hjelpen. De vil være tydelige hvis de mener det er viktig å ta i mot denne hjelpen.

Når dere kommer på møtet vil dere gå gjennom meldingen, snakke litt om hva dere mener om den og dere vil bli bedt om å gi samtykke slik at de kan snakke med instanser og hente inn opplysninger (skole,bhg,helsestasjon osv). 

Anonymkode: 58177...86e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å svare en diskusjon lenger oppe først: Jeg har flere ganger latt meg lure.. Av foreldre som har "snakket meg etter munnen", foreldre som forteller at alt går så meget bedre nu, eller: det de beskylder oss for er overhodet ikke sant!

Jeg har gitt foreldre mange sjanser for mye, fordi de vekker så vannvittig mye omsorg i meg. Jeg har rett og slett blitt glad i dem. Og det har gått ut over barna deres. Min omsorg overfor mor eller far har gått ut over de jeg er der for å hjelpe. Barnet ❤️

Har blitt bedre menneskekjenner med årene, men jeg liker fremdeles å tro det beste om folk. 

Til ts: De fleste er som meg. De ønsker at familien som konstellasjon skal fortsette og ikke brytes opp. Derfor vil bv tilby hjelp etter fullført undersøkelse hvis dere trenger det. Dere har rett til å takke nei hvis dere ikke ønsker å motta denne hjelpen. De vil være tydelige hvis de mener det er viktig å ta i mot denne hjelpen.

Når dere kommer på møtet vil dere gå gjennom meldingen, snakke litt om hva dere mener om den og dere vil bli bedt om å gi samtykke slik at de kan snakke med instanser og hente inn opplysninger (skole,bhg,helsestasjon osv). 

Hva skjer hvis man ikke ønsker å gi samtykke? Vil dere i BVtj tro at vedkommende har noe å skjule? For det sies at hvis BV får tilgang til å hente inn opplysninger så kan informasjonen brukes mot de det gjelder i 15 år, og ihvertfall hvis de havner i hendene på at saksbehandler som absolutt ikke er en 'menneskekjenner'.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis man ikke ønsker å gi samtykke? Vil dere i BVtj tro at vedkommende har noe å skjule? For det sies at hvis BV får tilgang til å hente inn opplysninger så kan informasjonen brukes mot de det gjelder i 15 år, og ihvertfall hvis de havner i hendene på at saksbehandler som absolutt ikke er en 'menneskekjenner'.

Tror ikke de bruker opplysningene mot deg. Så lenge man går i seg selv, vil det beste for barnet sitt og samarbeider, så går det bra. 

Anonymkode: b7cc6...c99

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke de bruker opplysningene mot deg. Så lenge man går i seg selv, vil det beste for barnet sitt og samarbeider, så går det bra. 

Jeg spurte ab 86e, det er vedkommende jeg vil ha svar fra.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte ab 86e, det er vedkommende jeg vil ha svar fra.

Du siktet til barnevernspedagogen, ja. Håper vedkommende svarer igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er meldingen alvorlig nok så vil man hente inn opplysninger uavhengig av samtykke. 

Opplysningene vil være tilgjengelig "til evig tid", ikke bare i 15 år.  Men! Man går ikke ut ifra hvordan man hadde det for 5 år siden, men hvordan situasjonen er i dag. Hvis mor misbrukte narkotika når hun var 20 så betyr ikke det at hun ikke er verdens beste mor for sitt barn som rusfri 25åring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er meldingen alvorlig nok så vil man hente inn opplysninger uavhengig av samtykke. 

Opplysningene vil være tilgjengelig "til evig tid", ikke bare i 15 år.  Men! Man går ikke ut ifra hvordan man hadde det for 5 år siden, men hvordan situasjonen er i dag. Hvis mor misbrukte narkotika når hun var 20 så betyr ikke det at hun ikke er verdens beste mor for sitt barn som rusfri 25åring.

Men vil det telle negativt hvis man ikke gir samtykke til innhenting av opplysninger - dersom saken ikke er 'alvorlig' nok?

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

: 58177...86e

Ja, de var veldig «tydelige» i vårt tilfelle. På møte med dem fikk vi beskjed om at hvis vi ikke gikk med på et av deres «frivillige» hjelpetiltak kom de til åpne saken på ny om 1/2 år. Veldig frivillig. 

Det var ikke snakk om bekymring på nivå med mishandling, bv mente at vi manglet grenser ift et mindre barn.

På toppen av alt fulgte ikke bv opp sine egne tiltak, skyldte på sykemeldinger og slikt. Alt kokte bort i ingenting og saken ble heldigvis avsluttet.

Hvis noen lurer på hvordan det plutselig er å få bv på nakken, kan jeg opplyse om at det føles sykt ubehagelig. Man føler seg ikke akkurat «empowered» som foreldre.Og skamfullt, særlig når man er vant til å greie seg selv og ikke har hatt befatning med etaten før. Fri meg for barnevernets omsorg.

Anonymkode: 8cefb...88a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...