Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ønsker å begynne på en ny studieretning til høsten, og har tittet litt på IT. Ønsker å komme meg kjapt ut i arbeid, og kjenner omtrent ingen som arbeider innenfor IT-bransjen så har veldig dårlig innsyn i arbeidsoppgaver og retninger, så er veldig usikker på om jeg skal satse på det. Har søkt andre studier som er lettere å forstå seg på, men er redd jeg kanskje går glipp av en fin jobb fordi jeg rett og slett synes det er litt vanskelig å finne god informasjon om dette. Har inntrykk at en med IT kan få lov til å både arbeide litt selvstendig, men også i grupper, at en som regel arbeider tidlig på formiddagen som vil være utrolig herlig, og har inntrykk at det for tiden er veldig enkelt å skaffe seg jobb innenfor bransjen.(men hvor sant dette er vet jeg ikke, og hvordan arbeidsmarkedet blir om mange år er jeg heller ikke sikker på). Er dette en trygg yrkesvei å velge og er det en grei lønn? Er det noen her som arbeider innenfor IT bransjen som kunne tenke seg å forklare meg litt mer inn i detaljer hva dere arbeider med innenfor IT, hvilke retninger man kan velge og hvilke jobber man får med disse, og sist men ikke minst kanskje forklare litt arbeidsoppgaver(hva gjør dere på jobben, gi et eksempel elns.) Og kanskje litt om videre karriere? Er det enkelt å stige opp i gradene innenfor dette yrket?

Anonymkode: d7b48...d7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tips nr 1: Bruk avsnitt når du skriver. Det er veldig tungt å lese innlegget ditt nå, så det kan føre til at du får færre svar. 

I it-bransjen jobber man 7,5 timer, som alle andre. Hva du mener med "Jobber tidlig på formiddagen", skjønte jeg ikke helt? Det er helt normal arbeidstid. Fleksitid er vanlig, som i veldig mange andre "kontorjobber", altså har man kjernetid typisk fra 9-15, og kan velge selv om man vil komme tidlig og gå tidlig, eller komme seint og gå seint, så lenge man er på jobb i dette tidspunktet. 

Mange har også mulighet til hjemmekontor, så man kan jobbe hjemmefra. Hele dager hjemme er som regel sånt som bare skal skje en gang iblant (selv om noen har avtaler som gjør at de jobber på hjemmekontor fast og tilnærmet lik aldri er innom jobben). Så kan man gjerne jobbe hjemme om kvelden, og spare opp tid man kan avspasere senere. 

Om man jobber mye selvstendig, eller i grupper, varierer veldig. Noen steder praktiserer parprogrammering i stor grad, og da sitter man naturlignok mye sammen. Andre steder jobber man sjelden sammen. Det er vanlig med åpne kontorlandskap (som i stort sett alle "kontorjobber" nu til dags), så man blir jo sittende veldig mye sammen med folk åkke som, selv om man sitter med støykansellerende hodetelefoner og desperat prøver konsentrere seg. 

Det er lett å få jobb for tiden, ja, og det regnes som en trygg yrkesvei i mange år fremover. 

Det er haugevis av retninger, du må nesten se hva studiestedene tilbyr. Du kan jobbe med alt fra webdesign, frontend (det brukerne ser), backend (det som skjer bak knappene, som brukerne IKKE ser), eller en fin miks av alt i hop. Du kan programmere, eller jobbe mer med å skrive kravspesifikasjoner og bestemme hvordan ting skal virke. 

Jeg har jobbet som produktsjef. Da var oppgavene å bestemme hvordan produktene skulle virke, skrive dokumentasjon til de som skulle bruke det, kravspesifikasjoner til de som skulle programmere det, gi tilbud til kunder, være med i møter med kunder for å høre hva de hadde behov for, osv. 

Nå er jeg utvikler, og jobber med å programmere, full stack. Dvs både frontend (det som ses), og backend (det som ikke ses). 

Anonymkode: 3f3c6...24e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke veldig mye stillesitting? Blir man ikke utrolig sliten av å sitte så mye foran en skjerm? 

Anonymkode: 33df1...68f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke veldig mye stillesitting? Blir man ikke utrolig sliten av å sitte så mye foran en skjerm? 

Anonymkode: 33df1...68f

Det er ikke mer stillesitting eller skjermbruk enn i andre kontoryrker. En regnskapsfører, jurist, sekretær, osv, har akkurat de samme forholdene der. 

Og som i alle andre yrker med stillesitting og skjermbruk tar man pauser, både fra stolen og skjermen. Mange har stående møter, og når man er i møte ser man jo ikke så mye på en skjerm. 

I it-bransjen er man så heldig at mange av verktøyene lar en ha mørk bakgrunn og hvit tekst, noe som sliter mye mindre på øynene enn å ha hvit bakgrunn og mørk tekst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tips nr 1: Bruk avsnitt når du skriver. Det er veldig tungt å lese innlegget ditt nå, så det kan føre til at du får færre svar. 

I it-bransjen jobber man 7,5 timer, som alle andre. Hva du mener med "Jobber tidlig på formiddagen", skjønte jeg ikke helt? Det er helt normal arbeidstid. Fleksitid er vanlig, som i veldig mange andre "kontorjobber", altså har man kjernetid typisk fra 9-15, og kan velge selv om man vil komme tidlig og gå tidlig, eller komme seint og gå seint, så lenge man er på jobb i dette tidspunktet. 

Mange har også mulighet til hjemmekontor, så man kan jobbe hjemmefra. Hele dager hjemme er som regel sånt som bare skal skje en gang iblant (selv om noen har avtaler som gjør at de jobber på hjemmekontor fast og tilnærmet lik aldri er innom jobben). Så kan man gjerne jobbe hjemme om kvelden, og spare opp tid man kan avspasere senere. 

Om man jobber mye selvstendig, eller i grupper, varierer veldig. Noen steder praktiserer parprogrammering i stor grad, og da sitter man naturlignok mye sammen. Andre steder jobber man sjelden sammen. Det er vanlig med åpne kontorlandskap (som i stort sett alle "kontorjobber" nu til dags), så man blir jo sittende veldig mye sammen med folk åkke som, selv om man sitter med støykansellerende hodetelefoner og desperat prøver konsentrere seg. 

Det er lett å få jobb for tiden, ja, og det regnes som en trygg yrkesvei i mange år fremover. 

Det er haugevis av retninger, du må nesten se hva studiestedene tilbyr. Du kan jobbe med alt fra webdesign, frontend (det brukerne ser), backend (det som skjer bak knappene, som brukerne IKKE ser), eller en fin miks av alt i hop. Du kan programmere, eller jobbe mer med å skrive kravspesifikasjoner og bestemme hvordan ting skal virke. 

Jeg har jobbet som produktsjef. Da var oppgavene å bestemme hvordan produktene skulle virke, skrive dokumentasjon til de som skulle bruke det, kravspesifikasjoner til de som skulle programmere det, gi tilbud til kunder, være med i møter med kunder for å høre hva de hadde behov for, osv. 

Nå er jeg utvikler, og jobber med å programmere, full stack. Dvs både frontend (det som ses), og backend (det som ikke ses). 

Takk for utfyllende og fint svar. Skal ta med meg at jeg kan bli flinkere på å skrive tekst.

Synes det hørtes veldig interessant ut med arbeidet ditt som produktsjef. Da dere arbeidet med å oppfylle kundenes ønsker, var det slik at det ble mer å gjøre i en periode (fordi det var flere kunder som ønsket produkter)? Eller var det enkelte ganger færre oppdrag og mindre å gjøre på jobb?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende og fint svar. Skal ta med meg at jeg kan bli flinkere på å skrive tekst.

Synes det hørtes veldig interessant ut med arbeidet ditt som produktsjef. Da dere arbeidet med å oppfylle kundenes ønsker, var det slik at det ble mer å gjøre i en periode (fordi det var flere kunder som ønsket produkter)? Eller var det enkelte ganger færre oppdrag og mindre å gjøre på jobb?

Hvor mye det er å gjøre, vil som regel variere, som i alle jobber. Noen ganger er det frister man må jobbe hardt for å holde, andre ganger har man bedre tid på seg, og kan ta det litt roligere. Men jeg aldri opplevd at det er sånn at jeg sitter der og er tom for jobb og lurer på hva jeg skal finne på i dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du starter ditt eget firma, kan du jobbe hjemmefra. Det gjør jeg og min samboer. 

Anonymkode: 930b2...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...