AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Skrevet 9. mai 2019 Mine barn er voksne, og jeg trodde jeg var ferdig med å være oppdrager, i alle fall inntil eventuelle barnebarn kommer, og jeg må være med som oppdrager etter foreldrenes ønsker. Men den gang ei! Senest i går måtte jeg irettesette andres barn opptil flere ganger mens foreldrene sto passive og så på. "Hopp ikke på benkene" sto det svært tydelig på en plakat. Barna hoppet på benkene, og det var tydelig hvorfor forbudet var innført, for benkene var så lette at de veltet gang på gang. Hverken barn eller foreldre gjorde mine til å sette opp benkene igjen før jeg fikk barna til å rydde opp etter seg. Jeg trodde også at det å ikke klatre i takrenner var selvsagt. Hvis de hadde blitt revet løs ville det skapt problemer. Men heller ikke her stoppet foreldrene barna. Eller da et barn i rullestol ble dyttet utenfor en 30 cm høy kant i full fart. (Gutten ville det selv, for å se om han ville klare å lande riktig. ) Jeg stoppet dem like før rullestolen veltet. *den var på to hjul da jeg grep fått i den) Jeg skriver ikke "Hva er det med dagens foreldre?", for etter min erfaring handler dette om et lite mindretall som er så tafatte, men jeg må spørre: "hva er det med foreldre som forventer at andre skal oppdra deres barn? Er de redde for å bli upopulære, eller er de bare late? Anonymkode: 4a27c...e4f 2
solmåneogstjerner Skrevet 9. mai 2019 #2 Skrevet 9. mai 2019 Nei si det. Jeg er jo 'dagens foreldre' selv. Jeg må ofte snakke til andres barn. Føler jeg har noenlunde kontroll på egne også, men jeg setter faktisk pris på om andre også irettesetter dem om det er nødvendig. Men det må være for ting som åpenbart er galt, og ikke småting. Vi har jo forskjellige grenser for hva vi synes er greit. De tingene du nevner hadde jeg snakket til andre barn for, og jeg hadde ikke hatt noe imot at egne barn ble irettesatt for det samme. Hadde jeg vært der hadde jeg selvsagt gjort det selv, men det er bare bra at andre påpeker det også. Det betyr ikke at jeg forventer at andre oppdrar mine barn altså. Tror det er få som tenker slik. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #3 Skrevet 9. mai 2019 Jeg skal IKKE snakke til andres barn, hvis foreldrene står og ser på at de gjør idiotiske ting. Jeg skal derimot fryde meg, stille, når de skader seg. Anonymkode: 37b23...d73 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #4 Skrevet 9. mai 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Nei si det. Jeg er jo 'dagens foreldre' selv. Jeg må ofte snakke til andres barn. Føler jeg har noenlunde kontroll på egne også, men jeg setter faktisk pris på om andre også irettesetter dem om det er nødvendig. Men det må være for ting som åpenbart er galt, og ikke småting. Vi har jo forskjellige grenser for hva vi synes er greit. De tingene du nevner hadde jeg snakket til andre barn for, og jeg hadde ikke hatt noe imot at egne barn ble irettesatt for det samme. Hadde jeg vært der hadde jeg selvsagt gjort det selv, men det er bare bra at andre påpeker det også. Det betyr ikke at jeg forventer at andre oppdrar mine barn altså. Tror det er få som tenker slik. Jeg er ikke uenig med deg, barn har ofte lettere for å høre på andre. Men dette var bare noen få eksempler fra i går. Dette har skjedd mange ganger de siste ukene, med de samme barna og foreldrene, og foreldrene gjør ingenting for å stoppe barnas destruktive adferd. Og det var dette jeg stusset på. Anonymkode: 4a27c...e4f
solmåneogstjerner Skrevet 9. mai 2019 #5 Skrevet 9. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke uenig med deg, barn har ofte lettere for å høre på andre. Men dette var bare noen få eksempler fra i går. Dette har skjedd mange ganger de siste ukene, med de samme barna og foreldrene, og foreldrene gjør ingenting for å stoppe barnas destruktive adferd. Og det var dette jeg stusset på. Anonymkode: 4a27c...e4f Noen er bare veldig tafatte. Om det er fordi de er redde for å være upopulære eller fordi de ikke følger med eller synes det er noe galt med det, det varierer nok. Men tror nok at det stort sett er en av de grunnene heller enn at de ønsker at andre skal ta ansvaret. Uansett så er det helt greit å si ifra til ungene selv når man ser slik atferd. Det synes ihvertfall jeg
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #6 Skrevet 9. mai 2019 7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Uansett så er det helt greit å si ifra til ungene selv når man ser slik atferd. Det synes ihvertfall jeg Jeg er fremdeles ikke uenig med deg, men JEG synes ikke det er helt greit å komme inn som en "tante Sofie", og irettesette andres barn når foreldrene er til stede. Men samtidig klarer jeg ikke å stå passiv og se på når barna gjør handlinger som er til en fare for dem selv, andre, eller som medfører skade på andres eiendom. Anonymkode: 4a27c...e4f
solmåneogstjerner Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fremdeles ikke uenig med deg, men JEG synes ikke det er helt greit å komme inn som en "tante Sofie", og irettesette andres barn når foreldrene er til stede. Men samtidig klarer jeg ikke å stå passiv og se på når barna gjør handlinger som er til en fare for dem selv, andre, eller som medfører skade på andres eiendom. Anonymkode: 4a27c...e4f Enig med deg. Det er jo ikke ditt ansvar. Men samtidig kan man jo ikke gjøre så veldig mye med andre folk og deres meninger/holdninger da...
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #8 Skrevet 9. mai 2019 25 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Enig med deg. Det er jo ikke ditt ansvar. Men samtidig kan man jo ikke gjøre så veldig mye med andre folk og deres meninger/holdninger da... Du har rett i det, men destruktive handlinger på andres eiendom (hærverk) er lovregulert, og har ikke så mye med meninger og holdninger å gjøre. Det er jo foreldrenes plikt å forhindre at hærverk blir begått, og i alle fall mens de selv er tilstede. Jeg har også lagt merke til at noen av barna oppfører seg bedre når foreldrene ikke er der. Da tør de ikke utfordre i samme grad. Hvis jeg skal spekulere litt virker det som om barna utagerer for å få foreldrenes oppmerksomhet, mens foreldrene har bestemt seg for å ignorere, fordi de ikke vil belønne dårlig oppførsel med oppmerksomhet. Fra barnas side blir negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmersomhet, og de gjør stadig verre ting for å bli sett, mens foreldrene bevisst overser dem. Den destruktive oppførselen eskalerer, og utenforstående må gripe inn... Anonymkode: 4a27c...e4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå