Gå til innhold

Spørsmål ang rusmisbruk

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tenk deg at svigerinna di dukker opp rusa i alle mulige anledninger...hvordan ville du reagert? Hvis du visste at hun var tidligere rusmisbruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde vel ikke blitt henrykt akkurat... Hvem ville vel det?

Tidligere rusmisbruker - nå bare rusa til enhver anledning? Hva er forskjellen?

Dama trenger hjelp. Ønsker hun hjelp? Hva mener familien hennes og din kjæreste? Ønsker de å hjelpe henne, eller forties det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

aner ikke om hun vil ha hjelp nei. det er ingen som sier noe(vi har felles svigerfamilie så det er sånn vi kjenner hverandre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg er tidligere rusmisbruker (dog ikke tung misbruker), og søsteren min nektet å ha kontakt med meg hvis jeg ikke sluttet å ruse meg. Hun har små barn så det er jo forståelig :wink: ... Men dette fikk meg til å slutte med rusmidler, for jeg ville heller ha kontakt med familien enn å drive å ruse meg hele tida. Så det at de nektet å ha noe med meg å gjøre før jeg skjerpet meg, hjalp meg til å slutte. Jeg sier ikke at dette er det rette å gjøre i alle tilfeller, men det er mulig at det får henne til å innse at det hun gjør ikke bare går utover henne selv, men også alle rundt henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere så godt kjent at du kan høre med henne hva som foregår, og si til henne at du er bekymret?

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er tidligere rusmisbruker (dog ikke tung misbruker)' date=' og søsteren min nektet å ha kontakt med meg hvis jeg ikke sluttet å ruse meg. Hun har små barn så det er jo forståelig :wink: ... Men dette fikk meg til å slutte med rusmidler, for jeg ville heller ha kontakt med familien enn å drive å ruse meg hele tida. Så det at de nektet å ha noe med meg å gjøre før jeg skjerpet meg, hjalp meg til å slutte. Jeg sier ikke at dette er det rette å gjøre i alle tilfeller, men det er mulig at det får henne til å innse at det hun gjør ikke bare går utover henne selv, men også alle rundt henne...[/quote']

Ja..men det hjelper ikke at jeg sier det for vi treffes jo hos svigerfamilien og da må jeg holde meg unna der jeg da...det går jo ikke:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Er dere så godt kjent at du kan høre med henne hva som foregår, og si til henne at du er bekymret?

Hilsen Trille

nei egentlig ikke...vi var før men vi gled fra hverandre . Og nå er hun tidvis frekk mot meg. Vet ikke hvordan hun reagerer om jeg sier noe til henne. Og hva jeg eventuelt skal si? hva skal jeg si da. Jeg vet ikke jeg....Jeg reagerer på at hun er dopa når det er barn tilstede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Reagerer på fam som nekter medlem av en i fam all kontakt om de er ruset. Nå tenker jeg på stoff.

Det er dtore krev til en misbruker, noe som de ikke klarer å oppfylle.

En i fam med oss begynte på amfentamin. Vi ante ikke og fikk sjokk.

Tror det verste skulle ha skjedd om den personen ble skuffet ut i kulden. Når en er hektet , så klarer de ikke bare å slå av bryteren pga fam.

Det sies at det er en alkis i enher fam. Noen tar noen super hver dag.De blir ikke fulle, men alle vet at det supes. man jager da ikke de ut av fam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer på fam som nekter medlem av en i fam all kontakt om de er ruset. Nå tenker jeg på stoff.

Det er dtore krev til en misbruker, noe som de ikke klarer å oppfylle.

En i fam med oss begynte på amfentamin. Vi ante ikke og fikk sjokk.

Tror det verste skulle ha skjedd om den personen ble skuffet ut i kulden. Når en er hektet , så klarer de ikke bare å slå av bryteren pga fam.

Det sies at det er en alkis i enher fam. Noen tar noen super hver dag.De blir ikke fulle, men alle vet at det supes. man jager da ikke de ut av fam.

Nuvel... Min bror er schizofren og blandingsmisbruker. Grunnen til misbruket er forståelig, men jeg har gitt ham klar beskjed om hva som forventes av ham om han skal være i nærheten av mine barn: VÆR NYKTER!!! Han har ikke noe problem med å la være å ruse seg dersom han vil. Han er ikke avhengig på noe vis, men sliter med psyken, og det er nok lettere å takle når han er ruset.

Han bestemmer selv om han vil treffe meg og mine barn. Han må være nykter. Han kan velge å treffe oss, for så å gå hjem og ruse seg etterpå. Han kan faktisk også ruse seg først, men i så liten grad at jeg ikke merker det. Jeg vil påstå at enhver rusmisbruker som er litt dreven, klarer å ruse seg uten at andre merker det. Og det er nettopp det som er poenget mitt også. Dersom ingen merker at vedkommende er ruset, vil ingen andre plages av det. En ruset person har ingenting i nærheten av barn å gjøre.

En helt annen side av saken er når man er oppriktig bekymret for vedkommende og ønsker å hjelpe. Hvordan gå frem? Hvordan finne ut om vedkommende ønsker hjelp? Hvordan støtte vedkommende i den vanskelige kampen det er å bli kvitt problemet? Det er så individuelt, at det er umulig å gi et fasitsvar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg sier ikke at å bli nektet kontakt med familien alltid er det riktige å gjøre. Kun at det hjalp i mitt tilfelle! Er vedkommede avhengig nok, vil jo ikke det hjelpe i det hele tatt. Kun bli en ekstra belastning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er interessert i hvordan hele familien takler dette. Legger de merke til at hun kommer ruset? Eller er det bare du som ser det?

Kanskje mannen din kan ta en samtale med broren sin om dette på tomannshånd og høre hva broren har for mening om konas rusproblemer. Er han naiv og ikke har sett det, vil han fortrenge det, eller er han i ferd med å stille krav til henne hvor han trenger støtte fra omgivelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg ønsker personlig ikke å ha kontakt med rusmisbrukere, og velger å benytte meg av retten til å la være. Ungene mine skal heller ikke på noe vis ha kontakt med personer som er ruset på narkotiske stoffer.

Jeg ville latt være å dra til svigerfamilien.

For meg er verden i denne saken nettopp så svart-hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg ønsker personlig ikke å ha kontakt med rusmisbrukere, og velger å benytte meg av retten til å la være. Ungene mine skal heller ikke på noe vis ha kontakt med personer som er ruset på narkotiske stoffer.

Jeg ville latt være å dra til svigerfamilien.

For meg er verden i denne saken nettopp så svart-hvit.

kan du begrunne det der? jeg blir nemlig litt oppgitt over sånn trangsynthet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

kan du begrunne det der? jeg blir nemlig litt oppgitt over sånn trangsynthet

Hva er det som er trangsynt?

At jeg ikke vil at ungene mine skal omgås kriminelle? For det faktisk kriminelt å ruse seg på narkotiske stoffer.

Jeg blir for eksempel litt oppgitt over en slik lettsindig holdning til norsk lov......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg ønsker personlig ikke å ha kontakt med rusmisbrukere' date=' og velger å benytte meg av retten til å la være.[/quote']

det er dette jeg lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg skjønner ikke hva du lurer på?

Hvorfor jeg ikke vil at ungene mine skal omgås kriminelle...? Det kan da umulig være noe å undre seg over......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...