Gå til innhold

Tørke frukt

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Leser mye om at mange av dere liker å spise tørket frukt. Kan man fikse dette selv? I så fall hvordan, og med hva slags frukt?

Takknemlig for svar :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Aurélie
Skrevet

Jepp, det kan du, men det tar gjerne veldig lang tid. Del frukten i tynne skiver, pensle med en blanding av vann og sitron (for å unnga at frukten blir brun), og legg på et brett med bakepapir i ovnen. Tror du trenger ganske høy temperatur. Ellers fungerer det også å tørke frukt ute i solen når det er tørt og varmt, men dette tar endel dager.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet du sånn ca hvor høy temperatur og hvor lenge i ovnen?

Gjest Juledame
Skrevet

Jeg tror man tørker frukt på svært lav varme jeg, og over laaang tid. Har prøvd å lete i gamle kokebøker, men har nok forlagt kokebøkene etter flytting, så jeg finner ikke svar nå....

Gjest Juledame
Skrevet

Pussig at jeg nå skulle gå til bokhyllene og gå rett på boken... :ler:

Dette er hentet fra Hans Blekastads bok "Naturen som spisskammer" fra 1979.

(er det lov å komme med sitater her??? Jeg prøver.)

"Legg et stykke skinkelerret på en nettingramme. Fordel plantedelene jevnt utover og sett rammen i ovnen. Temperatur 60-70 grader. La døren stå på gløtt. (...) Større frukter deles i skiver. (...) Tørking i ovn tar normalt ca. 1 døgn."

Boken anbefales på det sterkeste, men kan kanskje bare finnes på biblioteker nå?

Gjest Formosiss
Skrevet

(er det lov å komme med sitater her??? Jeg prøver.)

Dersom det ikke er det, er det i alle fall noe alvorlig galt. Du gjør ingenting galt når du skriver forfatter og bok når du siterer :-)

Gjest Catwoman
Skrevet
TØRKET FRUKT

Hei. Jeg har fått øynene opp for sunnere snacks, og har lagt min elsk på tørket papaya, ananas, mango og banan i disse dager. Hvordan skal jeg gå frem for å tørke frukt selv?

Svar: Jeg kan lite om emnet, ble nysgjerrig selv, og har derfor trålet nettet etter stoff. Selv har jeg vært med å lage eplesnacks. Dette er utrolig crispy og godt! Du skreller et eple og tar ut kjernen. Så kan du bruke et kuttejern, eller en ostehøvel. Legg de tynne skivene på bakepapir og sett de i en varm ovn (er litt usikker på temperaturen, men prøv ca. 200 grader) De skal ikke være inne i ovnen lenge, bare til de er sprø. Noen strør litt sukker på toppen for gylden farge. Denne måten å tørke frukt på kan du bare bruke om frukten er i tynne flak. Om du vil tørke større biter kan du også gjøre det i en stekeovn, men da på svak varme (varmluft)og over 10-12 timer. Frukten må dessuten vendes ofte. Derfor tror jeg heller jeg vil komme med et annet tips jeg fant på nettet: Kutt frukten du vil tørke i passe store biter og putt de i mikrobølgeovnen. Sett mikroen på tine-program og la den gå ca. 25 minutter. La frukten så lufttørke i 12 til 24 timer. Du må nok prøve deg noe frem mht størrelse på bitene, tid i ovnen og etter-tørking. PS. For å forhindre at eplene blir brune - legg de i vann med sitronsaft.

sakset fra denne siden: http://www.krem.no/sporsmaal3.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...