Gå til innhold

Nysgjerrige Facebook venner

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Facebook er idag forlengst blitt en av de vanligste former for kommunikasjon.    Igjennom Facebook legger mange ut profilen sin i form av bilder fra opplevelser som ein gjerne  ønsker å dele med sine venner, og som ein vet mange setter pris på. .   Stadig oftere møter eg facebook venner som kommenterer innlegg som ein har lagt ut m/ kommentaren.     "Ser du er aktiv på facebook, og har lagt ut bilde ifra en reise e.l. "   Nå er det vanlig praksis at de aller fleste innen    vennektretsen trykker på linken "liker" når de ser  eit innlegg man legger ut.      Dette m.a. for å identifisere seg med at de har sett innglegget.

Pussigt nok virker ein har   mange har  facebook-venner som trivest best med "snoke i andres privatliv"  men   ønsker tydelegvis ikkje  å dele sin opplevelser med andre.    Slike venner ønsker eg ikkje lenger å ha på facebook, og vil fortløpende bli slettet.  

Undres på om andre har tilsvarende opplevelser, og hvordan dere takler det ? 

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så du ønsker ikke å ha venner på Facebook som ikke bretter ut om livet sitt? Eller missforstår jeg? 

Anonymkode: aff24...a55

• Liker 16
Skrevet

Nå må det vel være opptil hver enkelt hva de ønsker å dele? Syntes ikke det er noe galt i å ikke ville poste alt man gjør i løpet av en dag.

• Liker 8
Gjest Juks
Skrevet

Har du egentlig interesse av å se hva flere hundre bedriver sine uinteressante dager til?

Synes det helt greit å ha tause venner på Facebook. Jeg sletter heller dem som deler for mye!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk lei av FB nettopp pga. det du skriver. Synes det var creepy å møte folk (noen hadde jeg ikke hadde på vennelista engang) som hadde fått med seg ting i livet mitt. Likes er ikke viktig for meg, men føler det er litt rart at folk får med seg ting ved å sitte og stalke og aldri like/kommentere. Jeg har fjernet bortimot 80% av vennelista, har gjort de fleste albumene private, og flere av statusene jeg legger ut er skjult for halve vennelista (bekjente).

Anonymkode: 7af5a...aeb

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du ønsker ikke å ha venner på Facebook som ikke bretter ut om livet sitt? Eller missforstår jeg? 

Anonymkode: aff24...a55

Muleg innlegget virker noe klønete formulert.   Har  selvsagt respekt for privatlivets fred ikkje bør brettes ut på Facebook.      Mange legger m.a. ut bilder fra natur-opplevelser, div arangemanger som utvilsamt er av intrs.  (Det finnes regler for hva som er lovlig og ikkje lovleg  og ein bør ta  hensyn til privatliivets fred.) ,men syndes ofte mot det desv.

Endret av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
17 minutter siden, Sirah skrev:

Nå må det vel være opptil hver enkelt hva de ønsker å dele? Syntes ikke det er noe galt i å ikke ville poste alt man gjør i løpet av en dag.

Helt enig  !    Det bør selvsagt  vera opptil enhver hva han / hun ønsker å dele med andre.   Det fine m/ facebook er at ein kan formidle opplevelser med venner, og ein forventer da gjerne  at vennskapet er  igjennsidig for ellers blir det en slags einvveis kommunikasjon.     Pussigt nok virker det som ein har venner som "aldri  har opplevelser" de ønsker å dele med sine venner,men holder seg løpende  oppdatert på hva andre gjør. 

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger veldig sjelden ut noe på Facebook, men synes det er hyggelig å følge litt med i andres liv. Antar det er mennesker som meg du sletter. Jeg tenker at folk deler jo ting fordi de vil at andre skal se nettopp dette. For øvrig slutter jeg å følge dem som deler voldsomt mye.

Anonymkode: 0e4d2...b44

• Liker 6
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk lei av FB nettopp pga. det du skriver. Synes det var creepy å møte folk (noen hadde jeg ikke hadde på vennelista engang) som hadde fått med seg ting i livet mitt. Likes er ikke viktig for meg, men føler det er litt rart at folk får med seg ting ved å sitte og stalke og aldri like/kommentere. Jeg har fjernet bortimot 80% av vennelista, har gjort de fleste albumene private, og flere av statusene jeg legger ut er skjult for halve vennelista (bekjente).

Har desv. ikkje oppdaget dette problemet  før nå iden senere tid, og mange vil etterhvert bli slettet ifra min venneliste så ein  unngår dermed videreformidling av mine innlegg.   Synes det er greitt m/ "lukka gruppe" 

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Det er lett å stalke hvis man ikke gjør profilen sin "privat nok". Man kan ikke forvente at det er mange som liker eller kommenterer det meste av det man legger ut. Jeg har låst profilen min slik at den er godt skjult hvis noen stalkere som ikke er på vennelista skulle finne på å gå inn på den. Av mine mellom 200 og 300 venner er det en del "bekjente" som har begrenset tilgang og som ikke ser mine status-oppdateringer

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger veldig sjelden ut noe på Facebook, men synes det er hyggelig å følge litt med i andres liv. Antar det er mennesker som meg du sletter. Jeg tenker at folk deler jo ting fordi de vil at andre skal se nettopp dette. For øvrig slutter jeg å følge dem som deler voldsomt mye.

Anonymkode: 0e4d2...b44

Ja, mange synes utvilsamt det er greitt å følge med om naboen har vert på tur i helgen og har hatt  noen opplevelser han ønsker å dele med venner.   Nå er det slik av bilder forteller ofte mer en 1000 ord, og mange blir  ofte oppmodet om å  sende sine bilder til lokalaviser etc.   Om den drøy uke er det m.a. 17 mai og mange ønsker nok å formidle noen av sine opplevelser med sin venner.   igjennom facebook.  Tydelegvis til glede for noen og til besvær for andre.    

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
43 minutter siden, Sirah skrev:

Nå er det fult muleg å nytte ein link på facebook som ligg under "privat melding"  dersom ein ikkje ønsker å nytte kommentarfeltet eller  linken "liker".    

AnonymBruker
Skrevet

Facebook for meg er et nødvendig onde. jeg må være medlem for å følge med på barnas idrettslag, medlemskap ol. jeg deler ingenting, skriver ingenting. Legger heller ikke til venner, alle mine venner har sendt meg forespørsel. Jeg fatter ikke hvorfor folk deler personlige ting på denne siden, det er kun et stalkernettsted. Når et navn kommer opp, så blir FB sjekket først. Tror jeg sluttet å dele personlige ting i 2008. Og om jeg blir slettet, så er det helt greit.

Anonymkode: 15438...6b0

• Liker 5
Skrevet

Hvis man er redd for at noen "snoker", så må en jo tenke på hva en legger ut da! Klart folk får med seg selv om de ikke liker eller kommenterer. Har ikke opplevd at noen ber meg se på det de har lagt ut. Sånt mas hadde jeg aldri respondert på.

Og tilslutt, jeg er glad jeg har mange aktive venner der. Mange kreative mennesker som deler. Og noen a-4, noen det motsatte og noen som deler bilder. Vært kjedelig med tause venner. Jeg er lite på fb, men er hyggelig å være innom iblant. Deler også ulike ting, men aldri sånn for privat. Har ei på vennelista som gjør det. Hun deler alt! Og flere råder henne til å la være, men da går hun i forsvar og til angrep fordi folk er "sjalu" eller dømmende. Så håpløst tilfelle der. Men hun er jo en ok person, bare litt for utleverende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ca 200 « venner» på FB. Ett fåtall av de legger ofte ut bilder av det de har opplevd. Ofte går det mer i ting de har en mening om og innimellom ett bilde fra ting som  bursdagsselskap eller ferier. Da ett bilde eller to og ikke fem daglig. Liket det sånn😊 Det rare er jo at det virket som vi er en gruppe mennesker som tilsynelatende er enige om dette. Uten at det er noe jeg har snakket med noen av dem om noen gang

Mye av nyhetsstrømmen min er, og kanskje mest, fra grupper, foreninger  og sider laget om temaer jeg bryr meg om, som jeg har lagt til. Bruker FB som ett form for ukeblad jeg selv har valgt bidragsyterne til. Er det heller  ikke hver dag. Så om noen vil akkurat jeg skal få med meg noe er ikke FB  tingen.

jeg legger aldri ut noe personlig annet enn info om samfunns-saker jeg syns er viktige og få jeg kjenner legger altså, ofte og mye ,ut om private opplevelser heller. Og det er slik jeg liker det 😊😊

Anonymkode: 5de80...222

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mest fb for å holde kontakt med folk som bor andre steder i verden. Da har man de der om det er noe, og bruker fb til info om arrangementer / demonstrasjoner osv. Hvis jeg trykker liker på feriebilder er det av høflighet. Hvis noen vil slette meg får de heller gjøre det. 

Anonymkode: bcb9c...590

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Facebook for meg er et nødvendig onde. jeg må være medlem for å følge med på barnas idrettslag, medlemskap ol. jeg deler ingenting, skriver ingenting. Legger heller ikke til venner, alle mine venner har sendt meg forespørsel. Jeg fatter ikke hvorfor folk deler personlige ting på denne siden, det er kun et stalkernettsted. Når et navn kommer opp, så blir FB sjekket først. Tror jeg sluttet å dele personlige ting i 2008. Og om jeg blir slettet, så er det helt greit.

Anonymkode: 15438...6b0

For å bli slettet så må vel kontoen deaktiveres, noe du kan gjøre selv under innstillingene dine. Da vil kontoen være deaktivert i rundt to år, så sant du ikke aktiverer den igjen før den tid. Etter den tid slettes den

Skrevet
Akkurat nå, Millimani skrev:

For å bli slettet så må vel kontoen deaktiveres, noe du kan gjøre selv under innstillingene dine. Da vil kontoen være deaktivert i rundt to år, så sant du ikke aktiverer den igjen før den tid. Etter den tid slettes den

Hun mente selvsagt at det var greit om hun ble slettet som venn 

AnonymBruker
Skrevet

Det er gøy å snoke og se hva andre deler, men jeg er veldig bevisst på å ikke legge ut noe selv :) 

Anonymkode: 14d4a...618

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Hun mente selvsagt at det var greit om hun ble slettet som venn 

Mulig det, men det står i det jeg siterer at "legger heller ikke til venner, alle mine venner har sendt meg forespørsel"... Derfor tolket jeg det som slettet fra Facebook

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...