Gå til innhold

Du som ble estimert til en høyde - hvor høy ble du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sies man kan regne ut sannsynligheten for hvor høyt barnet blir som voksen ved å legge sammen mors og fars høyde, dele på to, også trekke fra noen cm for jenter og noe annet for gutter. Men tallet kan variere +/÷ 10 cm. Ikke så veldig konkret altså.

Det ble foretatt røntgenmåling av hånda mi da jeg var 12 år, og jeg ble estimert til å bli 176 høy. Endte på 182 cm. Er jente.

Hva er din erfaring?

Anonymkode: 3be0e...432

AnonymBruker
Skrevet

De sa jeg skulle bli ca 167 cm, ble bare 158 cm hehe

Anonymkode: 636c0...e65

Skrevet

De sa jeg skulle bli 160 basert på røntgen og jeg ble 160

Skrevet

Jeg skulle bli 173 mener jeg det var, basert på røntgen av hånd på slutten av barneskolen. Men så også at skjelletmodningen var forsinket med flere år pga medisin, så ville ikke komme til å nå den høyden. Endte opp på 166.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min ble «målt» til å bli 172. Legen sa +/- 7 cm. Han ble 182 cm

Anonymkode: 78276...d2e

Skrevet

I følge røntgen: 186

Ente opp på 193 :)

min mor er 161 og min far er 189.

Skrevet

Jeg estimerte sønnen min til å bli 1,82 m og han ble 1,82,5 m  :)   

Skrevet

Estimert til 165 - ble 172

Gjest O.G.
Skrevet

Ble estimert til å skulle bli 1.80 høy, endte på 1.57.

Skrevet

Ble estimert til å bli onkring 170cm som begge foreldre er. Men... Så har jeg ei bestemor på 155cm, nok hun jeg arvet mest av. Ble 163 cm. Begge søsknene mine og stort sett alle andre i slekta ble 170 +

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Iflg det mors høyde/fars høyde-estimatet, skulle jeg vært 172,5 cm, ble 174, så det stemmer jo ganske bra. Man skal visstnok også kunne doble høyden som 2-åring for å finne høyden som voksen, iflg den skulle jeg blir 174 cm, og det ble jeg. Har aldri blitt tatt røntgen av eller noe.

Det hender jo imidlertid veldig ofte at søsken av samme kjønn får forskjellig høyde (jeg er f.eks 8 cm høyere enn min søster), og det skal jo liksom ikke gå an iflg den beregningen som er basert på mors og fars høyde. I alle fall hos jenter har når man kommer i puberteten veldig mye å si for hvor høy man blir, ettersom puberteten for de fleste er en kraftig brems for lengdeveksten. Jeg kom ikke i puberteten før jeg var nesten 14 år, mens min søster bare var 11, er nok derfor det er såpass stor forskjell på oss. Det tas jo ikke hensyn til i den beregningen.

Her er lenke til en kalkulator: https://www.babyverden.no/kalkulator-sa-hoyt-barnet/. Er nok mest underholdning :) 

Anonymkode: 3ae09...71a

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iflg det mors høyde/fars høyde-estimatet, skulle jeg vært 172,5 cm, ble 174, så det stemmer jo ganske bra. Man skal visstnok også kunne doble høyden som 2-åring for å finne høyden som voksen, iflg den skulle jeg blir 174 cm, og det ble jeg. Har aldri blitt tatt røntgen av eller noe.

Det hender jo imidlertid veldig ofte at søsken av samme kjønn får forskjellig høyde (jeg er f.eks 8 cm høyere enn min søster), og det skal jo liksom ikke gå an iflg den beregningen som er basert på mors og fars høyde. I alle fall hos jenter har når man kommer i puberteten veldig mye å si for hvor høy man blir, ettersom puberteten for de fleste er en kraftig brems for lengdeveksten. Jeg kom ikke i puberteten før jeg var nesten 14 år, mens min søster bare var 11, er nok derfor det er såpass stor forskjell på oss. Det tas jo ikke hensyn til i den beregningen.

Her er lenke til en kalkulator: https://www.babyverden.no/kalkulator-sa-hoyt-barnet/. Er nok mest underholdning :) 

Anonymkode: 3ae09...71a

Man tar høyden barnet er når det er 2 år og dobler det.  Da får man ca høyden barnet ender opp med +/- 10 cm.  Tror man trekker fra litt for jenter.  Dette stemte godt, han ble 1/2 cm lavere. 

Da jeg brukte denne, stemte høyden også godt.  Han ble 1,5 cm høyere. 

https://www.babyverden.no/kalkulator-sa-hoyt-barnet/

Denne stemte også godt. 1 cm høyere ble han. 

https://www.klikk.no/foreldre/smabarn/regn-ut-barnets-hoyde-som-voksen-2446226

AnonymBruker
Skrevet

I følge de vekstkurvene som ble benyttet fa jeg var liten, skulle jeg bli over 185, noe som ikke var så utenkelig, da min fars side av familien er svært høye. Endte på 168.

Anonymkode: dbc5d...c5a

AnonymBruker
Skrevet

I følge 2 års regeln skulle jeg blitt 150, endte opp på 161 cm. I følge beregningen av foreldr3 høyde skulle jeg blitt 163.  Jeg vokst3 lite frem til puberteten. 

Anonymkode: 6f309...870

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at broren min skulle bli 160, men han ble 181. Vi vokser tregt de første årene i min familie 😅

Anonymkode: 6f309...870

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, aiba skrev:

De sa jeg skulle bli 160 basert på røntgen og jeg ble 160

Hvorfor i alle dager ble dere tatt røntgen av? Det er vel ikke vanlig?

Anonymkode: c551e...860

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det tas røntgen av skjelletmodningen h hvis det mistenkes unormal vekstutvikling. Årsak kan være veksthemming pga medisiner, at man avviker fra normalen i en slik grad at det vurderes hormonbehandling, og sikkert en rekke andre årsaker jeg ikke vet om

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble estimert til å bli 170 cm, hvor mamma er 155 cm og pappa er 180 cm. Er nå 167 cm høy så det var ikke mye bom.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mamma var bekymret over at jeg var så lav

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 179 cm og barnefar 183 cm, når datteren vår var 2 år var hun 95 cm, jeg hadde lest om å gange med 2 og +/- 5 cm, fikk jo litt noia mtp hvor høy hun kunne bli, men sjekket aldri med røntgen eller lignende da hun ikke var veldig mye høyere enn de andre jentene i klassen. Hun endte på 174 cm.

Anonymkode: 35f88...e4f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...