Gå til innhold

Har du grønne planter på badet? Hvilke anbefaler du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kunne tenke meg små planter til å ha på vasken😊

Anonymkode: 5691b...b67

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har en liten smaragdpalme som trives svært godt :)  Jeg kan også se for meg at ulike sukkulenter og kaktuser kan passe. 

Endret av gohege
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

har en aloe vera

Anonymkode: 3da6c...2b9

Skrevet

Har en flamingoblomst, de liker høy luftfuktighet. Har også et draketre som vokser fint der inne.

Men du kikker etter små planter... Ville rett og slett bare prøvd meg frem, de koster heldigvis ikke all verden.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

har en aloe vera

Syntes du de greier seg på bad? Mine bare dør, tror de trenger mer sollys. Har du har et veldig lyst bad? 

Skrevet

Beklager å kuppe med oppfølgingsspørsmål, kan man ha noen av disse plantene på bad uten vindu (uten godt lys)? 

Skrevet

Man kan sette opp et lite plantelys, dersom man vil lage gode forhold til en plante som skal være på badet. 

Gullranke er en av de som renser luft mest effektivt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to bonsaifiken på badet, under lyset over vasken/speilet.

De koser seg, og ved å ha dem ved speilet ser det i tillegg dobbelt så grønt ut 🙂

Anonymkode: a44bb...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Og, sitrontreet mitt overvintrer også på badet, for der står alltid lyset på.

Det blir litt trist og stusselig om det ikke får nok lys, men det kan ikke stå på gulvet ved stuevinduene om vinteren, for da graver kattene det opp... 😠

Om sommeren står det ute.

Anonymkode: a44bb...eaf

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg. Elaine Marley, mod.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Puny skrev:

Syntes du de greier seg på bad? Mine bare dør, tror de trenger mer sollys. Har du har et veldig lyst bad? 

Jeg har et vindu og aloe veraen står i vinduskarmen der. Tror nok det har mye å si

AnonymBruker
Skrevet

Jeg rullerer på to av dem, de står noen uker på badet før jeg bytter. En fredslilje og en smaragdpalme. Lyset på badet styres av bevegelsessensorer, så det er som oftest mørkt der inne.

Anonymkode: d9b99...b11

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et vindu og aloe veraen står i vinduskarmen der. Tror nok det har mye å si

Ja, da er det nok set. Mine aloveraer blir suicidalske bare de ser badet mitt🤣

• Liker 4
Skrevet
På ‎08‎.‎05‎.‎2019 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Kunne tenke meg små planter til å ha på vasken😊

Anonymkode: 5691b...b67

Jeg personlig synes det er tungvint å ha ting, og spesielt ting som er vanskelige å vaske/skylle av, stående på vasken med tanke på såpe- og tannkremsøl, men hvis jeg skulle ha hatt planter der ville jeg ha gått for takløk i forskjellige varianter. De er sukkulenter som tåler det meste. 

12 timer siden, Lilypond skrev:

Beklager å kuppe med oppfølgingsspørsmål, kan man ha noen av disse plantene på bad uten vindu (uten godt lys)? 

Jeg har flere smaragdpalmer og den fineste av dem tilbragte to måneder i fullstendig mørke under en tykk vinterjakke (Hør med samboeren min hvis du vil ha en forklaring på hvordan det kunne skje... :ler:). Det er ikke uten grunn at de ofte også kalles garderobeplante! 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg anbefaler svigermors tunge, hatt mine i årevis. En liten på badet og en gigantisk på stua 😂 Fine, lyse grønne med fargespill. Vanner omtrent aldri, sist jeg vannet var vell i høst.. like fine enda! 

Ellers synes jeg alt av sukkulenter er fine, de krever omtrent ingen vedlikehold og jeg klarer ikke drepe de om jeg vil engang. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, puffy123 skrev:

Jeg anbefaler svigermors tunge, hatt mine i årevis. En liten på badet og en gigantisk på stua 😂 Fine, lyse grønne med fargespill. Vanner omtrent aldri, sist jeg vannet var vell i høst.. like fine enda! 

Ellers synes jeg alt av sukkulenter er fine, de krever omtrent ingen vedlikehold og jeg klarer ikke drepe de om jeg vil engang. 

Enig! Svigermors tunge er den eneste planten jeg ikke klarer å ta livet av. Har ei gigantisk ei som er 14 år gammel på ene stuen, og ei lita ei i kjøkkenvinduet

På badet har jeg ei lita bregne, men tror den holder på å ta kveld nå. Om det er pga den ikke passer på et bad eller om det er pga min totale manko på grønne fingre er jeg usikker på.... den står i vinduet og jeg husker å vanne den sånn innimellom 

Jeg må følge med her i tråden for tips :) 

• Liker 1
Skrevet

Har hatt god suksess med Gullranke på badet, faktisk. Anbefales, og de gir mye liv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drept både smaragdpalme og sukkulenter... Mine planter må takle vanneprinsippet "en halvliter i bunnen i potta sånn ca en gang i uka", og da råtner sukkulenter gitt 😛

Anonymkode: 0c2fd...f86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...