Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig tatt kontakt med fastlege og blitt henvist til psykolog, men gruer meg skikkelig. Grunnen til at jeg tok kontakt med fastlegen er at jeg sliter en del etter ting som skjedde for lenge siden i barndommen min, som jeg tror jeg kanskje bør ta opp med noen. Jeg synes det var ordentlig vanskelig å finne ordene hos fastlegen, og vet ikke hvordan jeg skal klare meg hos psykologen. Jeg har aldri fortalt noen om disse tingene før, og er redd for hva psykologen kommer til å tenke. Noen som har erfaring med å være åpen for psykologen om vanskelige ting? Hvordan får man sagt det man vil si uten at ordene bare stopper opp? 

Anonymkode: dee57...f1f

Videoannonse
Annonse
Gjest Hold the door
Skrevet

Du kan skrive ting ned og gi til psykologen din hvis du synes det er vanskelig å bruke ord hver gang du er der. Da får du i tillegg tid til å formulere deg ordentlig og få med alt du ønsker å åpne deg om. Kanskje det er lettere å åpne deg muntlig og få ut det du vil etter hvert hvis du skriver litt først i starten sånn at du har noe å snakke ut fra, hvis du skjønner hva jeg mener. 

AnonymBruker
Skrevet

Man er nødt til å være åpen ovenfor psykologen ellers så er det ikke noe poeng i å gå dit

Anonymkode: 856e7...1e1

• Liker 1
Gjest Valhall
Skrevet

Husk at akkurat dette er jobben til en psykolog. Han/hun er der for deg og ønsker å hjelpe deg best mulig. Tror nok din problemstilling er ganske så vanlig, så dette kan de. Tøft av deg å ta tak, masse lykke til!❤

AnonymBruker
Skrevet

Psykologene er helt vant til det. På samme måte som at legen er vant til å se folk opp i hufsa. 

Psykologene er også flinke til å stille spørsmål, og hjelpe deg med å klare å prate. 

Anonymkode: 15bd2...6bf

Skrevet

Gi det tid. Jeg tror ikke psykologer forventer at man skal klare å blottlegge seg helt første timen. Det krever tid å bygge opp tillit, også mellom pasient og behandler. 

• Liker 1
Skrevet
På 8.5.2019 den 18.46, AnonymBruker skrev:

Har nylig tatt kontakt med fastlege og blitt henvist til psykolog, men gruer meg skikkelig. Grunnen til at jeg tok kontakt med fastlegen er at jeg sliter en del etter ting som skjedde for lenge siden i barndommen min, som jeg tror jeg kanskje bør ta opp med noen. Jeg synes det var ordentlig vanskelig å finne ordene hos fastlegen, og vet ikke hvordan jeg skal klare meg hos psykologen. Jeg har aldri fortalt noen om disse tingene før, og er redd for hva psykologen kommer til å tenke. Noen som har erfaring med å være åpen for psykologen om vanskelige ting? Hvordan får man sagt det man vil si uten at ordene bare stopper opp

Anonymkode: dee57...f1f

Du skal i hvert fall ikke være redd for hva psykologen kommer til å tenke - samme hva dette gjelder. Husk at du ikke er der for å bli akseptert eller likt av psykologen, du er der for å forbedre din psykiske helse. Han eller hun har nok ganske sikkert vært borti temaene du sliter med før.

Det er helt i orden hvis ordene stopper opp. Ikke fokuser så mye på egen prestasjon der inne. Ta ting i ditt eget tempo. Du velger selv hva du vil si, når du sier det, og hvis ordene stopper opp - så er det helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...