Gjest Doggo Skrevet 8. mai 2019 #1 Skrevet 8. mai 2019 Jeg har en unik mulighet til å utveksling til England med jobben for et prosjekt som varer i 3 mnd. På dette tidspunktet vil barna være 3 og 1 år gamle. Far har da pappaperm/ulønna perm. Far er positiv, men jeg er usikker om dette blir litt tøft. Jeg kommer til å være på jobb på dagtid, men komme hjem på ettermiddagen. Dvs far er da alene med barna hele dagen. Vi har ikke noe nettverk der, og denne jobben er ikke av det sosiale salget, så ser ikke for meg å bli kjent med andre i jobbsammenheng. Jeg bekymret for er at hverdagen til far blir hard, med en 1 åring som sover 2 ganger om dagen og en 3 åring som kanskje ikke sover i det hele tatt. Far er positiv, men innrømmer at dette høres litt vanskelig å få til å gå opp. Vi må nok finne noe eget å leie og det blir mest sannsynlig billig og smått som kanskje ikke er så barnevennlig. Jobben min blir hard, og jeg er litt redd for at vi bare begge blir helt utslitt av hele denne situasjonen. Men samtidig har vi begge lyst til å bare hoppe i det og få det til å funke. Noen som har gjort noe lignende med barn som har noen tips?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #2 Skrevet 8. mai 2019 Det går fint. Han må nok stålsette seg på det å være aleine, men han blir sikkert en kløpper på å takle det. Han kan sikkert dra på lekeplasser, utforske området med tvillingvogn, osv. kansje det blir gøy? 3 mnd er ikke så lenge heller. Anonymkode: ba7fd...0cd 7
Gjest Doggo Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går fint. Han må nok stålsette seg på det å være aleine, men han blir sikkert en kløpper på å takle det. Han kan sikkert dra på lekeplasser, utforske området med tvillingvogn, osv. kansje det blir gøy? 3 mnd er ikke så lenge heller. Anonymkode: ba7fd...0cd Takk for svar:) godt å høre noen som er positive. De fleste jeg har snakket med om dette synes vi er helt gale og er ganske negativ til hele greia. Og da har jeg blitt så usikker. Men jo mer jeg tenker på det, jo mer har jeg lyst selv om det blir noen utfordringer.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 14 minutter siden, Doggo said: Jeg har en unik mulighet til å utveksling til England med jobben for et prosjekt som varer i 3 mnd. På dette tidspunktet vil barna være 3 og 1 år gamle. Far har da pappaperm/ulønna perm. Far er positiv, men jeg er usikker om dette blir litt tøft. Jeg kommer til å være på jobb på dagtid, men komme hjem på ettermiddagen. Dvs far er da alene med barna hele dagen. Vi har ikke noe nettverk der, og denne jobben er ikke av det sosiale salget, så ser ikke for meg å bli kjent med andre i jobbsammenheng. Jeg bekymret for er at hverdagen til far blir hard, med en 1 åring som sover 2 ganger om dagen og en 3 åring som kanskje ikke sover i det hele tatt. Far er positiv, men innrømmer at dette høres litt vanskelig å få til å gå opp. Vi må nok finne noe eget å leie og det blir mest sannsynlig billig og smått som kanskje ikke er så barnevennlig. Jobben min blir hard, og jeg er litt redd for at vi bare begge blir helt utslitt av hele denne situasjonen. Men samtidig har vi begge lyst til å bare hoppe i det og få det til å funke. Noen som har gjort noe lignende med barn som har noen tips? Hva skal du si til helsesøsteren på helsestasjonen da? Mtp kontroll og vaksiner osv? Og om hs blir skeptisk ift det hva tenker du og gjøre da? Anonymkode: 28bc8...3d9
Gjest Doggo Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal du si til helsesøsteren på helsestasjonen da? Mtp kontroll og vaksiner osv? Og om hs blir skeptisk ift det hva tenker du og gjøre da? Anonymkode: 28bc8...3d9 Ja det var et godt poeng, jeg burde nok spørre helsesøster å høre hvordan vi gjør det. Spesielt med vaksiner er jeg redd for at det blir en utfordring. Minste er ca 10 mnd og ikke 1 år når jeg tenker meg om. Da spørs det om barnet får 1 års vaksine før vi drar, og da blir det ikke aktuelt å dra. Men blir samme problem hvis vi utsetter reisen, da det er ny vaksine igjen når barnet er 15 mnd. Evt om de gir det i England, men det aner jeg virkelig ikke noe om så må absolutt snakke med HS om hva de anbefaler. Ellers er det vanlig å ha HS kontroll når barnet er 10, 12 og 15 mnd. Vi rekker å ta 10 mnd før vi drar, og evt kan 12 mnd utsettes til 13 mnd. Til 15 mnd kontroll vil vi ha kommet hjem igjen. Ja, her fikk jeg noe å tenke på. Takk:)
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 Vaksinerer de ikke i england da? Anonymkode: 6efd6...548
Gjest Doggo Skrevet 8. mai 2019 #7 Skrevet 8. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vaksinerer de ikke i england da? Anonymkode: 6efd6...548 Det gjør de nok. Men jeg vet ikke om de har samme program der, jeg vil jo ha de samme vaksinene. Men hvis de har det og barnet mitt kan få det der så er jeg positiv til å reise. Det er spesielt meslinger jeg er litt bekymret når jeg leser på nett om det da det er store utbrudd i Europa nå. Men det er ikke så ille i hverken England eller Norge da heldigvis mange velger vaksine. Men det er noen HS som gir meslingvaksinen i 9 mnd alder (selv om man egentlig skal få den ved 15 mnd alder)
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #8 Skrevet 8. mai 2019 Gjør det! Det vil nok være utfordrende, men også utrolig givende. Jeg og mannen min bodde i Canada og Sørøst-Asia da barna var små, og det var verdifulle opplevelser som vi til syvende sist vokste på. Vi er så utrolig engstelige for å flytte vekk av den trygge, forutsigbare norske boblen, men jeg er ganske sikker på at alle - unge, voksne, med eller uten barn har utrolig godt av det. Barna mine lærte flytende engelsk omtrent samtidig med norsken, i tillegg til et annet språk. De er også bedre enn jevnaldrende til å navigere sosialt merker vi, og føle seg komfortable i alle settinger. Anonymkode: e5e9d...cf5 2
Gjest Doggo Skrevet 8. mai 2019 #9 Skrevet 8. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør det! Det vil nok være utfordrende, men også utrolig givende. Jeg og mannen min bodde i Canada og Sørøst-Asia da barna var små, og det var verdifulle opplevelser som vi til syvende sist vokste på. Vi er så utrolig engstelige for å flytte vekk av den trygge, forutsigbare norske boblen, men jeg er ganske sikker på at alle - unge, voksne, med eller uten barn har utrolig godt av det. Barna mine lærte flytende engelsk omtrent samtidig med norsken, i tillegg til et annet språk. De er også bedre enn jevnaldrende til å navigere sosialt merker vi, og føle seg komfortable i alle settinger. Anonymkode: e5e9d...cf5 Oi så spennende å høre. Hvor gamle var barna og hvor lenge var dere borte? Ja det er så trygt her hjemme med huset vårt der alt er barnevennlig og med nettverket vårt. Men jeg tror det kan bli morsomt for oss alle, selv om mine barn er for små til å huske noe av det dessverre. Hva synes du var det beste og mest utfordrende med å være utenlands med barn? Gikk barn i barnehage/skole når dere var der?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #10 Skrevet 8. mai 2019 Jeg bodde i England med ett-åring en periode. Ble fint fulgt opp ig vaksinert. Men 3-tre måneder? Det er jo null stress. Og helsestasjonen hadde jeg ihvertfall ikke bekymret meg for! Anonymkode: 5aff4...7ce 6
Lillfrid Skrevet 8. mai 2019 #11 Skrevet 8. mai 2019 Jeg syns det virker kjempe gøy 🤩 spenstig! Han og kidsa kan gå på dagsutflukter og eldstemann lærer litt engelsk. Spenstig
Ulrikke Skrevet 8. mai 2019 #12 Skrevet 8. mai 2019 Helsestasjonen hadde jeg IKKE bekymret meg for. Barn vokser opp og blir vaksinert i England også, om de ikke har nøyaktig samme rekkefølge og tidspunkt er det garantert ikke vanskelig å enten få til eller utsette en mnd! Om dere begge har lyst og er innstilt på det, reis! Jeg ville mye heller angret på noe jeg gjorde, enn å angre på at jeg IKKE gjorde det! Tre mnd er ikke lenge heller! Se på det som et eventyr for familien! 2
Gjest Doggo Skrevet 8. mai 2019 #13 Skrevet 8. mai 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde i England med ett-åring en periode. Ble fint fulgt opp ig vaksinert. Men 3-tre måneder? Det er jo null stress. Og helsestasjonen hadde jeg ihvertfall ikke bekymret meg for! Anonymkode: 5aff4...7ce Ja det er 3 mnd det er snakk om, det kan bli lengre hvis jeg vil, men lurer på om det kanskje holder for denne gangen. (Jeg kan ha mulighet for å dra flere ganger i fremtiden). Hvordan gjøre du det praktisk med vaksine, tok du kontakt med legekontor der nede? Jeg regner med at det koster, husker du ca prisene på dette? Gikk foresten barnet ditt i barnehage der?
Gjest Doggo Skrevet 8. mai 2019 #14 Skrevet 8. mai 2019 24 minutter siden, Lillfrid skrev: Jeg syns det virker kjempe gøy 🤩 spenstig! Han og kidsa kan gå på dagsutflukter og eldstemann lærer litt engelsk. Spenstig 20 minutter siden, Ulrikke skrev: Helsestasjonen hadde jeg IKKE bekymret meg for. Barn vokser opp og blir vaksinert i England også, om de ikke har nøyaktig samme rekkefølge og tidspunkt er det garantert ikke vanskelig å enten få til eller utsette en mnd! Om dere begge har lyst og er innstilt på det, reis! Jeg ville mye heller angret på noe jeg gjorde, enn å angre på at jeg IKKE gjorde det! Tre mnd er ikke lenge heller! Se på det som et eventyr for familien! Takk. Det er så godt å høre andre som er positive. Det har vært litt blanda tilbakemeldinger når jeg har snakket med venner, men jeg tror det kan bli gøy:)
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #15 Skrevet 8. mai 2019 Kjør på! Ingen hadde stusset om mor var hjemmeværende mens far jobbet, så jeg ser ikke problemet. Meslingvaksinen kan du ta når barnet er 9mnd, det er gjerne den som er viktigst slik ståa er i dag. De andre kan du høre med helsesøster om du kan fremskynde, eller om de evt kan vente til dere er hjemme igjen når barnet er 13mnd. Mange får ikke ettårskontroll før det uansett. Anonymkode: f35b7...bce 3
solmåneogstjerner Skrevet 8. mai 2019 #16 Skrevet 8. mai 2019 Denne sjansen må du bare benytte, så lenge mannen er positiv. For barna gjør det ikke mye forskjell hvor de er så lenge de har foreldrene. Mye vanskeligere å gjøre slike ting når de blir eldre. Han må jo bare sørge for at de kommer seg litt ut, kanskje det finnes en slags åpen barnehage f eks. 2
Ginny Skrevet 8. mai 2019 #17 Skrevet 8. mai 2019 Klart dere skal dra! Tenk så gøy 😃 Og hvis det skulle kræsje med helsestasjonen, og det er dødsviktig at dere tar den vaksinen eller den sjekken akkurat da, så er det England. Det er ikke verre enn at far flyr tilbake til Norge og fikser det på dagen, hvis det er så om å gjøre. Men de har vaksiner der og 😛
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #18 Skrevet 8. mai 2019 Hopp i det! Det er bare for 3 mnd jo Nesten som en veldig lang ferie! Det går nok bare bra for både deg og pappaen. Anonymkode: f70cc...a88
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #19 Skrevet 9. mai 2019 Vi gjorde noe lignende i et annet europeisk land for noen pr siden, og fikk da vaksiner der. Betalte for vaksinen, men ikke legekontrollen, det ble dekket over europeiske helsekortsystemet. Vaksineprogrammene er nok ganske like i de fleste land. Tror dette skal gå helt bra, tre måneder er ikke så lenge, og sikkert bra for karrieren din framover. Anonymkode: b6b15...865
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #20 Skrevet 9. mai 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skal du si til helsesøsteren på helsestasjonen da? Mtp kontroll og vaksiner osv? Og om hs blir skeptisk ift det hva tenker du og gjøre da? Anonymkode: 28bc8...3d9 18 timer siden, Doggo skrev: Ja det var et godt poeng, jeg burde nok spørre helsesøster å høre hvordan vi gjør det. Spesielt med vaksiner er jeg redd for at det blir en utfordring. Minste er ca 10 mnd og ikke 1 år når jeg tenker meg om. Da spørs det om barnet får 1 års vaksine før vi drar, og da blir det ikke aktuelt å dra. Men blir samme problem hvis vi utsetter reisen, da det er ny vaksine igjen når barnet er 15 mnd. Evt om de gir det i England, men det aner jeg virkelig ikke noe om så må absolutt snakke med HS om hva de anbefaler. Ellers er det vanlig å ha HS kontroll når barnet er 10, 12 og 15 mnd. Vi rekker å ta 10 mnd før vi drar, og evt kan 12 mnd utsettes til 13 mnd. Til 15 mnd kontroll vil vi ha kommet hjem igjen. Ja, her fikk jeg noe å tenke på. Takk:) Dårlig poeng syns jeg. Vaksinene kan tas forsinket (du snakker jo om måneder her), og nøyaktig de samme vaksinene kan jo tas i England også. Bare pass på helseforsikring, men tror dere vil være dekket av folketrygden/europeisk helseforsikring for et så kort opphold. Å aktivisere 3-åringen blir mest utfordrende tenker jeg, da med tanke på kjedelig for mannen din, men turer til butikk og lekeplass med to barn på slep alltid, og det skal matches med soving og lignende. Ta det som et eventyr, en erfaring. Det er ikke en lang periode! I verste fall kan vel faren og barna korte ned på oppholdet, dra til Norge underveis og besøke familie og venner der? (og vaksinere!) Hør med barnehagen om permisjon innvilges eller om dere må betale/miste plassen (hvis dere har en). Dere vil få kontantstøtte. Anonymkode: 661c7...e1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå