AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #1 Skrevet 8. mai 2019 Hei, Er nybegynner på dette med hage og plantestell. Men holder på å lage meg blomsterbedd og tenker å fylle det med stauder. Men så ser jeg på lappen på mange av de at det står halvskygge. Hva betyr egentlig det? Jeg har sol hele dagen i hagen, ingenting som lager skygge, og det er i grunn ganske forblåst her. De som var på jobb på plantasjen i dag hadde ikke peil - jeg spurte. Så prøver her i stedet. Hvis halvskygge betyr at stauden ikke tåler en hel dag med sol, hva kan jeg eventuelt plante ved siden av som gir litt skygge - og som tåler hardt vær og saltråk? Evt. er noen stauder mer robust enn andre og tåler mer - tross det står at de liker samme forhold?? Takker så meget for gode råd 😊 Anonymkode: 51143...1a3
Mhmjadda Skrevet 8. mai 2019 #2 Skrevet 8. mai 2019 Stauder gjør som stauder vil, de lever eller dør litt tilfeldig virker det som i min hage 🤭 Du kan plante høyere stauder, busker eller legge ut steiner. Min erfaring er at halvskyggestauder kan tåle mye av forhold. Om de tåler livet hos deg må du nesten prøve deg fram, det avhenger også av temperatur, jordsmonn og fukt
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 Angående skygge så anbefaler jeg å se i naboenes hager, det vil gi en pekepinn på hva som trives der du bor. Hosta er kjent for å trives mange steder. Anonymkode: d47f4...57b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 4 hours ago, Mhmjadda said: Stauder gjør som stauder vil, de lever eller dør litt tilfeldig virker det som i min hage 🤭 Du kan plante høyere stauder, busker eller legge ut steiner. Min erfaring er at halvskyggestauder kan tåle mye av forhold. Om de tåler livet hos deg må du nesten prøve deg fram, det avhenger også av temperatur, jordsmonn og fukt Joo, det er klart jeg må prøve meg litt frem. Men tenkte det var dumt å bruke mange tusen på planter - og så viser det seg at forholdene her hos meg er helt feil. Bor på vestlandet, litt sør for Bergen. 3 hours ago, AnonymBruker said: Angående skygge så anbefaler jeg å se i naboenes hager, det vil gi en pekepinn på hva som trives der du bor. Hosta er kjent for å trives mange steder. Anonymkode: d47f4...57b Dette er et nyetablert området. Jeg er den som har kommet lengst med hagen 🤷 Har en hosta som har overvintret i en krukke - så det kan jeg jo kjøpe flere av ja! Ts Anonymkode: 51143...1a3 1
Zienna Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 Det første du må gjøre er å finne ut hva slags klimasone du bor i. Det finnes kart over sånt på nettet. Om du ikke har veldig god råd og vil ta risiko, så hold deg til anbefalt. Da vi etablerte hagen holdt vi oss til trygge sorter. Det fine med stauder er at du kan dele dem senere, og dermed få planter gratis. Senere har jeg eksperimentert mer, men i starten er det smart å satse trygt. Hosta, som du nevner, er f.eks. en grei plante å dele.
Sokkar Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 2 minutter siden, Zienna skrev: Det første du må gjøre er å finne ut hva slags klimasone du bor i. Det finnes kart over sånt på nettet. Om du ikke har veldig god råd og vil ta risiko, så hold deg til anbefalt. Da vi etablerte hagen holdt vi oss til trygge sorter. Det fine med stauder er at du kan dele dem senere, og dermed få planter gratis. Senere har jeg eksperimentert mer, men i starten er det smart å satse trygt. Hosta, som du nevner, er f.eks. en grei plante å dele. Bergen har fin klimasone 😊 Ts, eg snakka med ei, hun sa at solrikt gikk bra. Men at jeg måtte være flink å vanne, spesielt i blomstringsperioden. Men ikke spyl vann over planten på dagen, da svir solen bladene. Hell heller over røttene. Har du leire i nærheten, kan denne blandes inn, for det holder bra på vann. Men ikke for mye, da blir jorden for tung og kompakt. Dersom du kjøper planter som er flinke å formere seg, så slipper du å handle så mange 😊
Sokkar Skrevet 8. mai 2019 #7 Skrevet 8. mai 2019 https://www.abcnyheter.no/livet/2014/05/21/200268/14-stauder-som-overlever Nederst er det mange stauder som liker mye sol 😊
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #8 Skrevet 9. mai 2019 18 hours ago, Zienna said: Det første du må gjøre er å finne ut hva slags klimasone du bor i. Det finnes kart over sånt på nettet. Om du ikke har veldig god råd og vil ta risiko, så hold deg til anbefalt. Da vi etablerte hagen holdt vi oss til trygge sorter. Det fine med stauder er at du kan dele dem senere, og dermed få planter gratis. Senere har jeg eksperimentert mer, men i starten er det smart å satse trygt. Hosta, som du nevner, er f.eks. en grei plante å dele. Sone 1. Sjeldent vi opplever kaldere enn 5- her på vinteren, og da i bare noen få dager. Veldig enig i å satse trygt i starte - også derfor jeg spør om råd her 18 hours ago, Sokkar said: Bergen har fin klimasone 😊 Ts, eg snakka med ei, hun sa at solrikt gikk bra. Men at jeg måtte være flink å vanne, spesielt i blomstringsperioden. Men ikke spyl vann over planten på dagen, da svir solen bladene. Hell heller over røttene. Har du leire i nærheten, kan denne blandes inn, for det holder bra på vann. Men ikke for mye, da blir jorden for tung og kompakt. Dersom du kjøper planter som er flinke å formere seg, så slipper du å handle så mange 😊 Dårlig med tilgang på leire tror jeg.. Men planter som er ment for halvskygge kan fint tåle sol hele dagen, så lenge de får nok vann - er det det du sier? Skjønner også at det er forskjellig typer jord til forskjellige typer planter, sur jord osv... Mye å passe på nå i starten! 18 hours ago, Sokkar said: https://www.abcnyheter.no/livet/2014/05/21/200268/14-stauder-som-overlever Nederst er det mange stauder som liker mye sol 😊 Takk for denne! ☝️ TS Anonymkode: 51143...1a3
Sokkar Skrevet 9. mai 2019 #9 Skrevet 9. mai 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sone 1. Sjeldent vi opplever kaldere enn 5- her på vinteren, og da i bare noen få dager. Veldig enig i å satse trygt i starte - også derfor jeg spør om råd her Dårlig med tilgang på leire tror jeg.. Men planter som er ment for halvskygge kan fint tåle sol hele dagen, så lenge de får nok vann - er det det du sier? Skjønner også at det er forskjellig typer jord til forskjellige typer planter, sur jord osv... Mye å passe på nå i starten! Takk for denne! ☝️ TS Anonymkode: 51143...1a3 Eg drikker en del kaffi, så kaster kaffigruten til rododendroen, for å gjøre jorden sur. Den har fått helt vanlig jord, men blomstrer veldig fint 😁 Et annet tips jeg har lært, er at tykke blad tåler mer enn planter med tynne blad. Og planter med lysere farge tåler å stå i solsteiken enda bedre enn dei med mørkegrønne farger 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå