Gå til innhold

Hjelp til trening av eldre hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min er 11 år gammel. Jeg fikk henne som tenåring og det ble mye tull rundt treningen av henne. Inne er hun snill og gjør alt hun får beskjed om. Ute i bånd er hun helt spinnvill. Hopper på biler, syklister, mennesker og dyr. Jeg har nå bestemt meg for å gå inn for skikkelig hardtrening ute. Jeg gikk en lengre tur i dag og tok med noen godbiter. Hun satt fint når både biler og mennesker gikk forbi. Men! Så kom det en annen hund. Hun satt litt, og bjeffet. Eieren av den andre hunden spurte om de kunne hilse. Jeg sa «vi kan prøve». Hunden min snuste i ansiktet på den andre hunden og gikk rett på halsen. Jeg dro til, og den andre hunden hoppet tilbake. Hva kan jeg gjøre med denne aggressive atferden? :( Hun oppførte seg helt fint resten av turen. Vi møtte voksne og barn (hun er ikke aggressiv mot barn!), flere biler og syklister. 

Anonymkode: 6d1a8...302

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

IKKE HILS PÅ ANDRE HUNDER I BÅND

Anonymkode: 15af6...674

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

IKKE HILS PÅ ANDRE HUNDER I BÅND

Anonymkode: 15af6...674

Jeg valgte å teste reaksjonen hennes, og det var greit for eieren av den andre hunden. Har du ikke et mer konkret tips, bok eller nettside som kan hjelpe meg? 

Anonymkode: 6d1a8...302

Skrevet

Som andre sier, steg en er å ikke lenger hilse på fremmede hunder i bånd.

Her ville jeg trent det som kalles kindereggmetoden. Kort fortalt består den av å endre hundens assosiasjon til det den reagerer på med å gi godbit hver gang den ser på forstyrrelsen. Dette på så stor avstand til forstyrrelsen at hunden klarer å jobbe og være avslappet.

Du kan lese mer detaljert om det her:
http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf

• Liker 2
Skrevet

Hvilken rase er hunden? 

Som de andre sier ikke la hunden hilse på fremmede hunder i bånd. Hvorfor har du ikke tatt tak i dette tidligere?

• Liker 2
Skrevet

Hvis hunden min er løs når han møter andre hunder, går det ALLTID fint. De hilser, leker og det har aldri vært noe slossing.

Når han er i bånd, derimot, kan han til tider virke aggressiv (bjeffer, knurrer og glefser).

Det er ikke bra for hunder å hilse når de er i bånd. De blir stresset av å være "fanget" i en potensiell skummel situasjon og uten fluktmuligheter i møte med ukjent hund. Hunden får i tillegg et beskytterinstinkt ovenfor eieren sin. 

De fleste jeg møter vet dette. Men noen hundeeiere uten peiling gjør det likevel, og da sier jeg ofte "han skal ikke hilse i bånd". 

Hva hadde du følt hvis noen hadde tvunget deg til å hilse på en fremmed mens de holdt deg fast? Mens du i tillegg skulle beskytte noen du var glad i?

Så det hunden din gjør er normalt. Dette er selvstendige dyr med følelser og instinkter, og vi kan ikke tvinge dem til å føle/oppføre seg akkurat slik vi vil. Respekter hundens signaler, og tren med positiv forsterkning for å trygge hunden i situasjoner han må komme opp i fra tid til annen. Hundens "dårlige" oppførsel er som regel på grunn av usikkerhet eller frykt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar aldri hunden min hilse i bånd, det er for stor sjanse for at det går dårlig. Om man i utgangspunktet har en trygg hund kan man faktisk gjøre den utrygg ved å hilse på andre hunder i bånd. Man har jo heller ingen garanti for at den andre hunden syns det er ok, kanskje den andre eieren gjør samme feilen som deg.

Anonymkode: 9d922...405

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...