AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #1 Skrevet 8. mai 2019 Jeg sliter med å hevde meg, og det får blant annet konsekvenser i arbeidslivet. Nå har nylig en kollega sluttet, og vi er bare 3 stk igjen på avdelingen. Så sender plutselig en av kollegaene mld om at hun skal ha 1,5 uker ferie nå før 17 mai. Dette er altså midt i høysesongen vår, og vi er 1 person short. Jeg vet at mye vil hvile på meg mens hun er borte. Jeg tenker at jeg ville avklare med de andre om det passet at jeg tok ferie i en slik fase, ikke bare avtale med sjefen og sende mld til de andre. Men jeg er feig og tør ikke si det. Bør jeg? Anonymkode: 10344...74d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #2 Skrevet 8. mai 2019 Her må sjefen din sette seg inn i lover og regler. Arbeidstakere kan ikke fritt bestemme nå de skal ta ferie, og konkrete planer om ferier skal varsles to måneder før. Når dere først er i den situasjonen at en har sluttet, så passer det dårlig å gi ferie til en person midt i høysesongen deres. Du kan fint nevne det for sjefen din, at de dagene din kollega er borte kommer til å bli kaos. Anonymkode: ae95a...478 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 Du har en sjef som har gitt en ansatt ferie mens dere har høysesong. Det er igrunn ikke ditt problem, men sjefen sitt. Du tar en samtale med sjefen og ber om beskjed om hvilke arbeidsoppgaver dere skal prioritere ned når dere ikke er mange nok på jobb til å løse alle oppgavene. Og ber sjefen finne en løsning på situasjonen. Sjefens ansvar, ikke ditt. Dette har ingenting med respekt for deg å gjøre, siden du ikke bestemmer over kollegaenes ferie er det ikke naturlig å spørre deg om det er greit. Anonymkode: c1410...4fe 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 Slik vi jobber, så må oppgavene tas fortløpende. Når en person er borte, blir det mer på de andre. Det dreier seg om svært mange bestillinger per dag, som må effektueres. Og det man ikke rekker, må tas på overtid. TS Anonymkode: 10344...74d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 Det er en grense for hvor mye overtid du kan bli pålagt (arbeidsmiljøloven). Utover rammene gitt der er det sjefen sitt ansvar å sørge for at dere er nok folk for å få gjort det som skal gjøres. Det eneste du kan gjøre er å si ifra (helst skriftlig) om at dette ikke er mulig med oppsatt bemanning. Du har ingen grunn til å surmule over at en kollega har ønsket seg ferie. At den ble innvilget og at det medfører ulemper må du gjerne ta opp med sjefen din. Men igjen; det er ikke kollegaen din som har gjort noe kritikkverdig her. Og det ser ikke ut til at du har blitt behandlet respektløst på noen måte. Anonymkode: c1410...4fe
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med å hevde meg, og det får blant annet konsekvenser i arbeidslivet. Nå har nylig en kollega sluttet, og vi er bare 3 stk igjen på avdelingen. Så sender plutselig en av kollegaene mld om at hun skal ha 1,5 uker ferie nå før 17 mai. Dette er altså midt i høysesongen vår, og vi er 1 person short. Jeg vet at mye vil hvile på meg mens hun er borte. Jeg tenker at jeg ville avklare med de andre om det passet at jeg tok ferie i en slik fase, ikke bare avtale med sjefen og sende mld til de andre. Men jeg er feig og tør ikke si det. Bør jeg? Anonymkode: 10344...74d Det er absolutt ikke vanlig å spørre kollegaene sine om det er "greit" at man tar feire! Arbeidslivet fungerer ikke sånn. Man har krav på ferie så og så mange uker i året, og det er opp til sjefen å legge en kabal som fungerer. Dette handler ikke om å "bli respektert" eller om "å hevde seg", men om de grunnleggende regler og normer i arbeidslivet. Det er eventuelt sjefen din du må være forbannet på, ikke din kollega. Hun har spurt sjefen om ferie, og det er hennes fulle rett å gjøre det. Kan godt være sjefen burde sagt nei, men det er en annen sak. Du har ingenting med når din kollega har ferien sin, men du HAR noe med om du får en uforholdsmessig stor byrde på grunn av det. Du kan uttrykke bekymring til sjefen om hvordan denne perioden vil bli. Det er også en grense for hvor mye overtid du kan pålegges. Jeg har selv hatt sjefer som har innvilget fri/ferie når jeg har ment at det er helt uforsvarlig. Men man kan jo ikke gjøre så mye med det, annet enn å ta det opp og spørre hvordan dette er tenkt løst for at det ikke skal gå ut over de andre i stor grad. Anonymkode: 2edbe...7d8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #7 Skrevet 8. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er absolutt ikke vanlig å spørre kollegaene sine om det er "greit" at man tar feire! Arbeidslivet fungerer ikke sånn. Man har krav på ferie så og så mange uker i året, og det er opp til sjefen å legge en kabal som fungerer. Dette handler ikke om å "bli respektert" eller om "å hevde seg", men om de grunnleggende regler og normer i arbeidslivet. Det er eventuelt sjefen din du må være forbannet på, ikke din kollega. Hun har spurt sjefen om ferie, og det er hennes fulle rett å gjøre det. Kan godt være sjefen burde sagt nei, men det er en annen sak. Du har ingenting med når din kollega har ferien sin, men du HAR noe med om du får en uforholdsmessig stor byrde på grunn av det. Du kan uttrykke bekymring til sjefen om hvordan denne perioden vil bli. Det er også en grense for hvor mye overtid du kan pålegges. Jeg har selv hatt sjefer som har innvilget fri/ferie når jeg har ment at det er helt uforsvarlig. Men man kan jo ikke gjøre så mye med det, annet enn å ta det opp og spørre hvordan dette er tenkt løst for at det ikke skal gå ut over de andre i stor grad. Anonymkode: 2edbe...7d8 Vi er kun 3 ansatte, og vi har for vane å diskutere ferie i plenum. Vi er helt avhengige av at alle tar hensyn til hverandre i forhold til ferieavvikling, for at dagen skal fungere for de andre. TS Anonymkode: 10344...74d
ViljaH Skrevet 8. mai 2019 #8 Skrevet 8. mai 2019 Du MÅ ikke jobbe overtid fordi sjefen har gitt noen ferie i høysesong. Da får sjefen jobbe overtid. Du tar din del i vanlig tempo, og går hjem til vanlig tid. Du varsler sjefen om at dere er underbemannet og alt ikke blir gjort, så har du ditt på det tørre.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #9 Skrevet 8. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med å hevde meg, og det får blant annet konsekvenser i arbeidslivet. Nå har nylig en kollega sluttet, og vi er bare 3 stk igjen på avdelingen. Så sender plutselig en av kollegaene mld om at hun skal ha 1,5 uker ferie nå før 17 mai. Dette er altså midt i høysesongen vår, og vi er 1 person short. Jeg vet at mye vil hvile på meg mens hun er borte. Jeg tenker at jeg ville avklare med de andre om det passet at jeg tok ferie i en slik fase, ikke bare avtale med sjefen og sende mld til de andre. Men jeg er feig og tør ikke si det. Bør jeg? Anonymkode: 10344...74d Slutt å være høflig. Det fungerer ikke. Det brukes som unnskyldning for andres dypereliggende problemer. Da høflighet i det nye Norge betyr DUMSNILL og blir følgende behandlet deretter. Du er vel ikke interessert i det ...? det er jo jævlig kjedelig å bruke tid på. Anonymkode: dfc11...858
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #10 Skrevet 8. mai 2019 Bare snu deg. 😛 vipps, er de vekke. Anonymkode: dfc11...858
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå