Gå til innhold

Hvordan si ifra at vi ikke ønsker barn i bryllupet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gifte oss om ca et år og har ikke sendt ut invitasjoner ennå, men vi har gitt beskjed til de nærmeste om dato. Noen av disse bor i England, så derfor måtte vi si ifra tidlig. Men nå skrev hun ene og spurte hvordan det gikk med planlegging, og at sønnen gledet seg veldig. Det er en gutt på ca 3-5 år (for å anonymisere litt). Men vi ønsker ikke barn på festen. Vi har ikke barn selv, og vi ønsker en voksen, rolig, dempet fest med minst mulig ståk og mas. Siden barna bor langt unna har vi heller ikke noe forhold til dem i det hele tatt. De er som fremmede barn å regne.

En annen nær slektning av disse (og den ene i brudeparet) som bor i Norge har også flere barn, men de har barnepass, så jeg er sikker på at de kan ta seg av alle barna dersom de ikke finner pass i England. 

Hvordan gi beskjed på en skånsom måte som svar til "han sier vi må ta med fine klær og gleder seg masse"? Eller må man finne seg i det. Er det greit å ikke ønske at barn kommer i bryllupet, når de uansett er så små at de ikke skjønner noe særlig av opplegget og bare kommer til å kjede seg? Hvis vi skal si ja til barn blir det plutselig 7-8 barn totalt, og det blir veldig mye fokus.

Anonymkode: ada29...950

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere sier 

"Vi ønsker ikke barn i bryllupet"

Ikke akkurat hjernekirugi.

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Så si det da, at dere ikke ønsker barn. Ser ikke problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Du får si at det har blitt en misforståelse, som det har blitt, og at innbydelsen ikke gjelder barn.

Anonymkode: 35ac9...658

• Liker 12
Skrevet

Det kan jo være barnet gleder seg til en tur til Norge. Ikke bryllupet i seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

De som er felles familie og som har barn, bor de i nærheten av der dere skal feire bryllupet? jeg ville snakket med disse først, og forsikret meg om at det var greit for disse at den engelske gutten også kan være der under bryllupsmiddagen. Det kan jo tenkes at dette betyr at de engelske gjestene ønsker å bo der en natt eller to i forbindelse med bryllupet (for at gutten skal bli kjent, og for at det er dit foreldrene drar om natten, slik at de er der når han våkner om morgenen).

Det er ikke sikkert at foreldrene er komfortable med å la ham overnatte på et fremmed sted, men det er et helt år til, så det viktige er jo at dere sier hvordan det er, så kan de bestemme hvem som drar osv ut fra dette.

Han kan jo være med under vielsen, hvis det ikke er langt unna? Så får han sett alle pyntet, og pyntet seg selv osv. Det kan jo være en måte å sukre det litt på, å si at han selvsagt er velkommen i kirken, men middagen etterpå er bare for voksne (og at heller ikke de nærmeste barna i familien sal være der under middagen).

Anonymkode: 52812...138

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jeg det riktig at det er nær familie som bor i England? Da bør dere tilstrebe løsninger og ikke forvente at de skal skjønne at det er barmefritt. Det burde dere stengt tatt informert om allerded

Anonymkode: 21d6d...2c7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare sagt det slik du skriver her. At skal dere først si ja til barn så blir det 7-8 stk, og hvis det er barnepass som er problemet så kan det fint ordnes. Dere er voksne mennesker, og gjestene må forstå at har dere ikke tilrettelagt for barn i bryllupet så er dette noe som må respekteres. Synes ikke dere er urimelige i det hele tatt som vil unngå barn i bryllupet, men dere burde nevnt det tidligere til de det gjelder. 

Anonymkode: d46be...7fa

• Liker 3
Skrevet

Beste er å si det rett ut og tilby dere å hjelpe til med å skaffe barnepass? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan jo være med under vielsen, hvis det ikke er langt unna? Så får han sett alle pyntet, og pyntet seg selv osv. Det kan jo være en måte å sukre det litt på, å si at han selvsagt er velkommen i kirken, men middagen etterpå er bare for voksne (og at heller ikke de nærmeste barna i familien sal være der under middagen).

Anonymkode: 52812...138

Da må også andre barn få tilbudet om å være med i kirken, synes jeg. 

Jeg tror dette går fint jeg. Barn tåler at ting blir avlyst, selv om de har gledet seg til noe. Det er jo ikke noe han har rukket å glede seg så mye til ennå. Så lenge barnet har barnevakt som foreldrene er komfortabel med, så bør dette være null problem! 

Anonymkode: 8cfac...242

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at man "bare kan si det", men vil jo ikke såre noen. 

Ja, det er nær familie i blod om man kan si det sånn, av den ene som skal gifte seg, men de har lite kontakt og kjenner hverandre egentlig ikke lenger selv om de er i nær slekt. De som bor i Norge er der de kommer til å bo når de er i Norge uansett, og de kjenner hverandre godt. Men ja, det var en god idé å snakke med dem først.

Vi skal ikke gifte oss i kirken, men ha sermonien på samme sted som festen. Så ellers kunne de så klart kommet på vielsen. 

Takk for beroligende ord, siste AB og dere andre som mener det går fint. 

Vi har planlagt nesten ingenting annet enn sted (som også serverer mat), og er egentlig veldig avslappet, men vil iikke at noen skal bli lei seg.

AnonymBruker
Skrevet

De bor forresten ikke nær der bryllupet skal være, de i Norge, men det er nok der alle kommer til å sove uansett. Det er halvannen time unna eller noe sånt. Vi ser på muligheter for å hjelpe folk med transport. 

Skrevet

Hvis du syntes det er ubehagelig å si "barn er ikke velkommen", så kan du jo pakke det litt inn og si at du ikke har lyst til at barna skal bli utsatt for fulle mennesker og at festen er lagt opp på en måte som gjør at det vil bli kjedelig for et barn å delta. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert de kommer om barnet ikke kan være med da. Siden de bor i et annet land 

Anonymkode: 2a4e5...7d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...