Gå til innhold

Vi tolker svigermors utsagn forskjellig, så blir det full konflikt!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg og mann med 3 barn strever med min manns mor. Jeg har alltid hatt et dårlig forhold til henne etter at vi fikk barn, som går på lite anerkjennelse av meg, høye forventninger om å treffes og en følelse av å bli invadert i forhold til meninger om alt som har med barna våre å gjøre. Vi har jevnlige store konflikter fordi vi tolker hennes utsagn helt ulikt. Trenger hjelp til å vurdere hvordan denne samtalen kan oppleves, og om jeg har lov til å bli sint når hun sier det hun sier. Mannen min sier at dette ikke er noe å reagere på. 

På besøk hos hans mor en torsdag sier hun at vi må komme opp til helga med alle barna å grille pølser.

Da sier mannen min:  "kanskje det, men det er ikke sikkert at vi får det til,vi får se det ann." Han vet at vi har mange planer og at vi nok ikke skal gjøre det. 

Jeg føler da at mannen min ikke er tydelig nok på at det ikke passer, og sier: "vi har en annen avtale i morgen, så skal vi treffe noen venner i helga, også har vi behov for å være litt alene og. ".

Da svarer hun: "Men døgnet har jo 24 timer!:". 

Da sier jeg enda en gang:" vi skal treffe noen venner og vi kjenner på at det er godt å være litt alene og "

Da svarer hun: "men et lite besøk får dere vel til". 

Etter dette snakkes det ikke noe mer om det, jeg kjenner på et stort sinne inni meg over at hun ikke respekterer våre grenser, mitt nei, og jeg reagerer spesielt på 24-timers kommentaren. Samboeren min syns det hun sier er helt greit, han sier 24- timers kommentaren er humoristisk ment og skjønner ikke at jeg reagerer i det hele tatt. Jeg føler meg svært presset til å måtte komme på besøk. 

Har jeg grunn til å reagerere å føle meg presset eller er dette helt vanlig måte å snakke på? Vi er helt uenige.

Endret av Anonym35
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Er jo bare å si nei, ikke denne gangen. Sommeren er er lang den også :)

Gjest Nina1975
Skrevet

Jeg synest du overdriver, hadde bare latt mannen min tatt seg av det. Ikke bland deg, han sier jo at det ikke passer, bare med andre ord. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mannen din høres ut som en tøffel og svigermor respekterer åpenbart ikke ditt nei. Jeg hadde blitt sur selv. Det hadde nok de fleste på KG og, men noen mennesker har vansker med å sette seg inn i situasjoner når de ikke er i den selv. Med andre ord kan du forvente deg svar fra folk som ikke forstår din side 😂

Dette er en typisk svigermor fra den forrige generasjonen som ikke forstår hvor destruktiv oppførsel hun har. Hun legger dårlig samvittighet på dere for at dere ikke kan prioritere henne, og mener at hun er i sin fulle rett. Latterlig, men ganske vanlig

Anonymkode: b080b...7d9

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mannen din kjenner sin egen mor bedre enn hva du gjør, og vet at den type litt vage svar virker mye bedre enn et direkte, negativt svar. "Vi får se det an" = nei for de aller fleste, men på en mindre konfronterende måte. 

Så jeg synes du overreagerer, og ikke burde blandet deg. 

Anonymkode: e040c...801

• Liker 48
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på dette. Hun prøver flere ganger fordi hun virkelig har lyst på besøk. Du sier dere vil ha tid alene, og hun skjønner nok ikke da hvor lange de andre avtalene er.

Mannen din svarer nok det han alltid har svart henne, og jeg tenker at det holder. La han ta seg av avtalene med henne så slipper du å argumentere noe i det hele tatt :) 

Hun tenker nok også at det at dere er sammen med henne oppleves som "familietid" siden hun er en del av familien. Så jeg hadde ikke brydd meg så mye om dette :) 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare si "nei det passer ikke" og "nei, denne gangen går det ikke, men en annen gang" om hun kommenterer. Trenger ikke lage større sak av det. Noen ganger har eldre en litt annen måte å si ting på som kan virke masete, men det er bare sånn de er. For eks når de spør flere ganger om at du skal forsyne deg. Se på det som en uvane de har og ikke ta det personlig

Anonymkode: 89040...f15

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du lager drama bare for å lage drama. 

Anonymkode: 55899...90a

• Liker 31
Skrevet

Jeg tolker det som at hun ønsker bare å være sammen med dere. Om du ikke vil eller har tid så må du være mer tydelig og bare si at det får dere ikke tid til. Slik dere snakker så er det så vagt og svakt...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke reagert på det svigermor sa nei, i vert fall ikke blitt sint.

Anonymkode: a1c05...834

• Liker 14
Skrevet

For det første, det er bedre å la mannen din svare på sånne ting. Når du går inn og sier NEI i etterkant av at han sier "kanskje det kanskje" (som kan viftes vekk seinere) får hun enda en grunn til å misslike deg. 

Men du har jo en forhistorie her som vi ikke kjenner. Hvis du hadde latt det henge med det mannen din sa, hva hadde da vært sansynlig scenario? Ville hun forventet at dere kom fordi det var en avtale, eller ville hun akseptert at det ikke ble tid? Hvordan reagerer hun mot han når han sier nei? Sier han nei? Er han lojal mot det dere har planlagt, eller lar han seg presse til å endre ting når moren vil?

• Liker 24
Skrevet
24 minutter siden, Anonym35 skrev:

Da sier mannen min:  "kanskje det, men det er ikke sikkert at vi får det til,vi får se det ann." Han vet at vi har mange planer og at vi nok ikke skal gjøre det. 

Jeg føler da at mannen min ikke er tydelig nok på at det ikke passer, og sier: "vi har en annen avtale i morgen, så skal vi treffe noen venner i helga, også har vi behov for å være litt alene og. ".

Da svarer hun: "Men døgnet har jo 24 timer!:". 

Da sier jeg enda en gang:" vi skal treffe noen venner og vi kjenner på at det er godt å være litt alene og "

Da svarer hun: "men et lite besøk får dere vel til". 

Det virker jo som om du ønsker å lage konflikter.

Det din mann svarte ville i alle fall min mor synes var greit. Det at du skulle kommenterte etterpå ville bare følt som en avvisning hvor du plasserte svigermor nedover i hierarkiet.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din er konfliktsky og svarer unnvikende for å slippe diskusjon. Feigt, men det fører frem og jeg tenker at denne taktikken har han nok funnet ut at virker best ovenfor henne. 

Jeg skjønner veldig godt at du sier som du gjør. Du vil jo ikke at hun skal forvente at dere kommer når dere ikke har tenkt til å gjøre det. Du blir litt passiv aggressiv i utsagnene dine, så tenker mannens taktikk nok er best. 

Hun svarer jo teit og det er vel fordi hun er vant med å få overtalt andre til å gjøre som hun vil. 

Mannen min sier alltid ja til sin mor. Men han GJØR ikke det han sier ja til. Han mener at han med dette står opp for seg selv. Og jeg sksl faktisk være enig med ham for det blir så mye mas og diskusjon å si nei. Det har tatt mange år før jeg skjønte hvordan vi kommer best utav dette. Feigt men enklest. 

Anonymkode: da418...4a8

• Liker 4
Skrevet

Takk for alle svar! Er enig i at det beste er om han svarer selv, men syns han svarer så utydelig. Og da får jeg behov for å svare tydeligere selv, sette ho litt på plass, men jeg er ikke så flink til å si nei jeg heller.. Jeg blir veldig stressa av at hun forventer så mye hele tiden, men han bryr seg ingenting om hennes forventninger. Og ha en slik forventing hengende over helga kan ødelegge helga mi, fordi jeg rett og slett ikke har det så bra på besøk der. Han har ingen problem med å ikke dra på besøk til helga, men jeg har problemer med at han ikke svarer nei på en tydeligere måte. Det stresser meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor du skal gripe inn og flisespikke når mannen allerede har svart moren sin. Spesielt ikke når han egentlig ikke har sagt noe feil, bare at han ikke tydelig sa "Nei" sånn som du vil. Han har jo på ingen måte lovt at dere kommer.

Du ser det kanskje ikke, men istedenfor svaret til mannen din, som åpner for at dere kan reise til Svigers dersom det skulle bli tid til overs etter alt annet i helgen, så skaper du et bilde av at mannen egentlig vil, men at du har bestemt at dere ikke skal. (Og at han da svarer "rundt" for å ikke si direkte til svigermor at dere ikke kommer fordi du ikke vil.

Om det er slik dere som par fremstår hele tiden, altså at du egentlig ikke liker hans mor, og at han egentlig skulle vært mer sammen med henne enn dere er, men du ikke vil. Ja, da er det ikke vanskelig å forstå at do og Svigermor har et anstrengt forhold.

Anonymkode: 63390...567

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, Anonym35 skrev:

Takk for alle svar! Er enig i at det beste er om han svarer selv, men syns han svarer så utydelig. Og da får jeg behov for å svare tydeligere selv, sette ho litt på plass, men jeg er ikke så flink til å si nei jeg heller.. Jeg blir veldig stressa av at hun forventer så mye hele tiden, men han bryr seg ingenting om hennes forventninger. Og ha en slik forventing hengende over helga kan ødelegge helga mi, fordi jeg rett og slett ikke har det så bra på besøk der. Han har ingen problem med å ikke dra på besøk til helga, men jeg har problemer med at han ikke svarer nei på en tydeligere måte. Det stresser meg. 

Ikke la deg stresse. Dere har sagt ifra om at det ikke passer (om enn noe vagt). Om hun spør igjen er det bare å si at det ikke går. Det er ihvertfall ikke noe å stresse over eller tenke på. 

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Her lager du en sak av ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var som deg før. Bare dropp det.

Anonymkode: 374d3...79b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...