Gå til innhold

Engelsk Eksamen... HJELP

Anbefalte innlegg

Gjest lille-meg
Skrevet

Skal ha muntlig engelsk eksamen til uka... Og trenger HJELP!

Pensum består av historie, geografi og styre i USA og i England... Noen som vet om noen internett sider med info om dette???

Skrevet

Tja, gjør noen søk i Google for eksempel, så finner du nok masse masse info. Jeg gjorde et kjapt søk på "USA history" og fikk mange interessante treff. Her ser du de.

Samme kan du jo gjøre med andre søkeord, for å finne ut litt om geografien, finne info om Storbritannia og så videre.

Eventuelt, kan du jo lese pensumtekstene :wink:

Gjest skindeep
Skrevet

Historie, geografi og styre i USA og England. ... :o

Ønsker deg all lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Med det pensumet håper jeg jaggu du har begynt å lese for lenge siden.

Lykke til.

Skrevet

Med det pensumet håper jeg jaggu du har begynt å lese for lenge siden.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal være så ekle med de som spør etter eksamenshjelp her inne.

Eksamen høres jo kjempe spennende ut. Pensum er ikke så utrolig stort heller, hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg synes det var UTROLIG spennende med engelsk på vgs (3.klasse snakker jeg om nå). Er det 3.klasse vgs? Politikk & litteratur varianten du tar?

Uansett tipper jeg at en oppgave vil være om politiske system i UK siden det er valg her (bor i England) i år. Da er det viktig å kunne litt om partiene Labour, Conservative og Liberal Democrats. Også bra om du vet om f.eks Green Party og British National Party (BNP). Så må du konsentrere deg om hvordan de velger MPs (members of parliament). I hver valgkrets stiller Labour, Conservative, Lib Dem osv kandidater. Det partiet som får flest stemmer for MPen fra den valgkretsen. MP = Member of Parliament. De andre stemmene (på partiene som ikke får MPen er bortkasta). Dette fordi UK ikke har proportional representation (PR), som vi har i Norge. (vil si at i Norge teller prosent stemmer partiene får). Vi har altså ingen bortkasta stemmer. Dette kan du evt diskutere litt fram og til bake.

Fordel med PR

• -ingen stemmer er bortkasta

-virker rettferdigere, siden alle er med å bestemme

-lettere for små partier å få MPs

-lettere å bruke "protest stemmer"

ulemper med PR

• -små partier kan betyr forvirring (mange partier, mye å holde styr på for velgerne)

-små partier kan betyr at eksteme(rasistiske) partier kommer inn (BNP)

-Blir ofte mindretallsregjeringer

Si fra om dette hjalp! Hvis det gjorde det tar vi USAs politiske system i morra.... Og kanskje multicultural Britain? Synes du skal lese i engelskboka di i stedet for på internett!! Uansett - lykke til

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal være så ekle med de som spør etter eksamenshjelp her inne.

Ja det kan du si når du bare siterer de delen som passer deg.

Gjest lille-meg
Skrevet

Takk for hjelpen Sima...

Jeg skal ta hele påbyggings året som privatist, så det er faktisk grunnkurs engelsk... (den engelsken allmenn fag har i grunnkurs...)

Burde nok ha begynt å lest for lenge siden, men fikk en datter for 3 mnd siden, så har ikke hatt tid før nå :-?

Vil du fortelle litt om styre i USA også så er du en engel! Har lest litt i boka også, men synes alt er forklart så tungt...

Og fortell evt. litt om de forskjellige partiene og hva de står for.....

Skrevet

Hei lille-meg!

Gratulerer med datter!

Hvis det er grunnkurs engelsk er pensum mindre viktig. (og jeg husker det nesten ikke!). Det viktigste på GK er å SNAKKE:... bare bevise at du kan skravle i vei på engelsk. Men du trenger så klart noe å snakke om;

I USA er hver stat en valgkrets. I USA er det 50 stater (ikke hør på de som sier 52!). USA har heller ikke proportional representation. Dette betyr at hvert parti er avhengig av å vinne hele stater. I USA er det to politiske partier The Republicans og The Democrats. Du kan gjerne snakke litt rundt PR her også at det f.eks ikke er rettferdig at det "teller likt" å vinne en folkerik stat og en med få innbyggere i. Det betyr jo at mange kan vinne valget og bli president selv om man ikke får flest stemmer. Dette skjedde jo også med Bush (tror jeg.)

I USA blir de 50 statene nesten drevet som 50 små land. Statene i USA har mye mer makt enn f.eks fylkene i Norge og regionene i England. De kan i stor grad bestemme sine egne lover (derfor ser du på film at 15 år gamle barn drar til nabo staten for å gifte seg - annerledes lover der). I noen stater er det f.eks ikke lov for homofile å gifte seg, mens i andre er det lov. USA har alikevel noen lover som gjelder for hele landet "federal laws". Hvis en state law er i konflikt med en federal law er den the federal law som skal gjelde. I USA har de "krympa" the 3 branches of government så en state er bygd opp på samme måte som landet. En governor er altså som er mini president for staten.

USA har 3 branches of government (the Executive, Legislative, and Judicial)

USA (as a whole)

Executive: President

Legislative: Congress-Senators & Representatives

Judicial: Judges

Og en state har 3 branches of government

State:

Executive: Governor

Legislative: Congress-Senators & Representatives

Judicial: Judges

Men dette er pensum for VKII, så jeg tror ikke du må gå dypt inn på noe sånt. Tror det i grunn holder fint men generell kunnskap om USA og UK som du allerede sitter med.

Henta fra nettgymnaset:

http://www.nettgymnas.no/index.php/trade/p...roductview/6/1/

Målet med dette kurset er først og fremst å lære å uttrykke seg muntlig og skriftlig i språket, men også å lære litt om britisk og amerikansk litteratur og kultur.

Skal du ha lyttedel først? Får du forberedelstid? Hvilken dag er eksamen?

Med tanke på historie kan du snakke om - USAs waves of immigration. 4 waves hvis jeg ikke husker feil. Evt, declaration of independance.

England - The British Empire. Nå Commonwealth countries.

-----------------------------------

Politiske partier:

England

Labour - har vært til venstre politisk, bevger seg nå mer og mer mot sentrum/høyre

Conservatives - Til høyre politisk, annklager Labour for å kommer "for nærme dem" og stjålet deres politikk!!

Liberal Democrats - Ganske til venstre, særlig for en rettferdig fordelingspolitikk. (de som tjener mer skal betale mer skatt, alle skal ha lik rett til utdannelse = den bør være gratis)

USA

Republicans - til høyre. Bush tilhører vel den mest ekstreme høyresiden av dette partiet (for jeg håpe). Vil alltid kutte skatter. I bunn og grunn ligger vel "man er sin egen lykkes smed". Alle kan jobbe seg opp hvis de vil

Democrats - venstresiden i USAs politikk (!!). Men dette partiet er alikevel langt til høyre sammenligna med f.eks norske partier. Clinton er democrat.

Uff, dette ble mye surr, men jeg tror ikke de krever at du har sånn oversikt. De krever bare at du snakker... :) Jeg tror dette går bra!

Gjest Anonymous
Skrevet

Lykke til da!

Jeg er sikker på at det kommer til å gå kjempefint :) Ser jo ut som om du prøver ditt beste i det minste, sant :)

Skrevet
Skal ha muntlig engelsk eksamen til uka... Og trenger HJELP!  

Pensum består av historie, geografi og styre i USA og i England... Noen som vet om noen internett sider med info om dette???

Grunnkurs? :)

Skal ha om det samme i morgen, men det er tentamen.

Skrevet

Her er stikkord vi har fått:

The American System of Government

* The constitution

* The Bill of Rights

The constitution:

*any power should be separated and balances by another

* separation and sharing of power between the legislative, the executive and the judical powers

The executive(the president)

* head of state

* elect4ed for 4 years

* appoints the Cabinet

* Commander-in-chief of the armed forces

The Cabinet:

* The Legislative

* The Judical

The Legislative

congress

senate

* 100 senators, two from each state

* elected for a 6-years period

House of Representatives

* 435 representatives

* varying in numvers from state to state

* elected for 2 years

The judical

supreme court

* chief justice and 9 judges elected for life

* can declaire a law unconstitutional

* other federal courts

State Government

* each has a simular system modell on the federal system

* each state elects a governor for a 4-year period

* any authority not specifically given the federal government is delegated to the states

The British System of Government (no written constitution)

The Sovereign (the queen)

* head of state

* head of the Church of England

* commander-in-chief of the armed forces

The Prime Minister

* is the leader of the majority party in house of Commons

* chooses the cabinets members

* is leader of the Cabinet and the Government

The cabinet

* 15-20 members (MPs or peers)

* heads of the most important departments

The Government

* all ministers and heads of departments

* about 100 members

The Houses of Parliament

* House of commons

* House of lords

House of commons

* 659 members (MPs)

* one MP from each constituency

* elections at least once every five years

* the Speaker leads the sessions

* passes bills and controls the Government

House of Lords

* about 1200 members

* hereditary and life peers

* bishops and law lords

* the lord Chancellor leads sessions

* can only revise or delay bills

Håper dette hjelper litt :)

Gjest lille-meg
Skrevet

Tusen takk for all hjelpen jeg har fått!!

Skal ha eksamen i morgen... :-?

Gruer meg!!!

Skrevet
Tusen takk for all hjelpen jeg har fått!!

Skal ha eksamen i morgen... :-?  

Gruer meg!!!

Ikke noe å grue seg til! Det går så bra! Bare å skravle i vei! Masse masse lykke til! Er du ferdig etter denne eksamen eller har du fler?

:klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

Aniola-Fisken - så flotte notater! Ta vare på dem! Hvis du fortsetter med engelsk og tar VKII (litteratur & politikk varianten) er det mye samme pensum (bare at det går mer i dybden!).

Jeg kasta alle mine notater og har angra i flere år nå! Jeg lagra dine igjen! :) Tusen takk! Og lykke til med tentamen!

Gjest lille-meg
Skrevet

Ikke noe å grue seg til! Det går så bra! Bare å skravle i vei! Masse masse lykke til! Er du ferdig etter denne eksamen eller har du fler?

:klem:

Har igjen engelsk skriftlig, naturfag muntlig og skriftlig og kroppsøving... :-? Men, men.. Da er jeg i hvert fall ferdig! :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Sima: Så fantastisk snill du er :-)

Gjest Lille-meg
Skrevet

Tusen takk for alle svar!!!

Jeg fikk en tekst jeg måtte lytte til å gjengi historien, og måtte fortelle om en bok og en novelle jeg hadde lest.. Gikk kjempe bra!

Til slutt fikk jeg noen spm om valget i England...

Fikk en 5!!!!! :P Jeg hopper av glede! :P

Skrevet

Hyggelig å høre det gikk bra..

Engelsk grunnkurs er jo faktisk ENKELT...

går ikke i dybden og er generelt..

grattis

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk en tekst jeg måtte lytte til å gjengi historien, og måtte fortelle om en bok og en novelle jeg hadde lest.. Gikk kjempe bra!

Gratulerer! :-)

Skrevet

Gratulerer så mye :)

Engelsk tentamen i dag gikk bra for meg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...