AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #1 Del Skrevet 8. mai 2019 Hei! For et par uker siden sådde jeg cherrytomater. Delte cherrytomater i to og la de i jord. Jeg syns det er vanskelig å finne den beste informasjonen på Internett, så kanskje noen her inne kan hjelpe meg? de har fram til nå stått ute, så de får sol. Men temperaturen er ganske lav nå. Bør de heller stå inne i et solfylt vindu? Mulig jeg er litt utålmodig, men jeg syns spirene er ganske små og korte. På Google ser spirene så lange ut i forhold til mine🙈 er dette normalt? tusen takk for hjelp! Anonymkode: 219e1...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wintergirl Skrevet 8. mai 2019 #2 Del Skrevet 8. mai 2019 Dytt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #3 Del Skrevet 8. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! For et par uker siden sådde jeg cherrytomater. Delte cherrytomater i to og la de i jord. Jeg syns det er vanskelig å finne den beste informasjonen på Internett, så kanskje noen her inne kan hjelpe meg? de har fram til nå stått ute, så de får sol. Men temperaturen er ganske lav nå. Bør de heller stå inne i et solfylt vindu? Mulig jeg er litt utålmodig, men jeg syns spirene er ganske små og korte. På Google ser spirene så lange ut i forhold til mine🙈 er dette normalt? tusen takk for hjelp! Anonymkode: 219e1...c8c Jeg ville tatt dem inn, de fleste frø trenger varme når spirene er små. Anonymkode: d5df3...37a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Del Skrevet 8. mai 2019 Vær obs på at disse neppe vil rekke å produsere noe tomater til deg, kanskje en klase hvis de viser seg å være en plante som bærer frukt. Tomater bør stå innendørs til de har 3 sett med blad før du kan sette de litt kjøligere enn romtemperatur, ideelt sett et drivhus, og bare en plante per potte. Jeg antar du har fått flere spirer siden du sådde en tomat? Klipp bort de svakeste eller pott om når de får to sett med blader. Mine har stått i romtemperatur hele veien og trenes for tiden opp til å kunne stå ute. Vi har ikke klima til å kunne ale opp tomater utendørs og dine er nok små på grunn av kulden, de vil også forbli små hvis de har det for trangt. Lykke til Anonymkode: fa312...c38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #5 Del Skrevet 8. mai 2019 Du kan ikke sette tomatplanter ute så tidlig på våren. Jeg sådde (frø) i begynnelsen av april (tomater bør ikke såes noe senere enn det), og de står i solrike vinduer. Setter dem ikke ut før 1. Juni, og da kun på dagtid, i skyggen, i starten. Etter hvert kan de få plassering i sola ute, og stå over natta, men det må tas gradvis. Anonymkode: c7f28...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #6 Del Skrevet 10. mai 2019 På 8.5.2019 den 15.29, AnonymBruker skrev: Vær obs på at disse neppe vil rekke å produsere noe tomater til deg, kanskje en klase hvis de viser seg å være en plante som bærer frukt. Tomater bør stå innendørs til de har 3 sett med blad før du kan sette de litt kjøligere enn romtemperatur, ideelt sett et drivhus, og bare en plante per potte. Jeg antar du har fått flere spirer siden du sådde en tomat? Klipp bort de svakeste eller pott om når de får to sett med blader. Mine har stått i romtemperatur hele veien og trenes for tiden opp til å kunne stå ute. Vi har ikke klima til å kunne ale opp tomater utendørs og dine er nok små på grunn av kulden, de vil også forbli små hvis de har det for trangt. Lykke til Anonymkode: fa312...c38 Tusen takk for svar. Jeg har fått en god del spirer ja, da skal jeg plante de om. Hvorfor vil de sannsynligvis ikke gi tomater? Spør fordi jeg er helt grønn på feltet, og trodde nok det var lettere enn det egentlig er🙈😂 Anonymkode: 219e1...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #7 Del Skrevet 11. mai 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Jeg har fått en god del spirer ja, da skal jeg plante de om. Hvorfor vil de sannsynligvis ikke gi tomater? Spør fordi jeg er helt grønn på feltet, og trodde nok det var lettere enn det egentlig er🙈😂 Anonymkode: 219e1...c8c Den første faktoren er at tomater trenger tid til å produsere og derfor begynner vi innendørs i feb/mars og begynnelsen av april. Jeg forventer å høste juli/august og jeg sådde inne i slutten av februar. I slutten av august vil ikke planten rekke å gjøre ferdig tomatene før det blir for kaldt, men man kan da ta inn de grønne tomatene og la de modne innendørs. Den andre faktoren er at når frøene kommer fra en tomat på butikken så kan dette være fra en hybridplante, altså tomatene fra den nye planten kan ende opp smakløse eller i verstefall er de sterile og dermed ikke produserer frukt i det hele tatt. Det er ikke så vanskelig heller, men som nybegynner må man prøve og feile litt for å lære som med det meste annet. Men jeg vil anbefale deg å ikke ta vare på mer enn et par av spirene, tomater er plass og energikrevende som kan føre til skuffelse hvis det viser seg å være sterile planter. Anonymkode: fa312...c38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #8 Del Skrevet 11. mai 2019 Tomater trenger minst 8 grader, så ville ikke hatt de ute hele døgnet nå. Jeg bærer ut 21 planter hver morgen og bærer de inn igjen på kvelden. For at de ikke skal bli høye og pinglete trenger de masse lys og ikke for varmt. Har hatt mine inne døgnet rundt siste uka og de har blitt altfor lange 😕 Når jeg skal potte om siste gang setter jeg de derfor dypt, tomater setter røtter på stilken så de kan settes langt ned. Anbefaler deg å lese på tomatprat.blogspot.no for tips. Er også en Facebook-gruppe som heter Tomatdyrkere på Facebook, der er det masse dyktige folk 😊 Anonymkode: 7cb16...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå