Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er det i det hele tatt mulig og la seg gjøre? Det er snakk om ca 50.000kr 

Anonymkode: f1ee5...1c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo alltids ta opp forbrukslån og bruke det til å betale billånet. 

Men hvorfor i alle dager skulle du gjøre noe sånt? Forbrukslån er jo det dyreste lånet du kan ha? 

Anonymkode: 80c2a...825

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ha et dyrere lån på bilen? 

Anonymkode: 165df...1cd

AnonymBruker
Skrevet

Bilen min er ødelagt og koster 100.000 pluss å reparere. Så jeg er tvunget til å kjøpe ny bil. Jeg har jo fortsatt lån på den!! 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dekker ikke forsikringen noe? 

Har du snakket med banken din om å utvide billånet? Det er jo helt meningsløst å ta opp forbrukslån om du kan få mer i billån? 

Anonymkode: 80c2a...825

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bilen min er ødelagt og koster 100.000 pluss å reparere. Så jeg er tvunget til å kjøpe ny bil. Jeg har jo fortsatt lån på den!! 

TS

Da har du dessverre ikke råd til ny bil. Når ikke du klarte å betale ned dette før bilen ble ubrukelig vil et forbrukslån pluss et nytt billån gjøre deg til luksusfellekandidat.

Anonymkode: 8a798...a96

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du dessverre ikke råd til ny bil. Når ikke du klarte å betale ned dette før bilen ble ubrukelig vil et forbrukslån pluss et nytt billån gjøre deg til luksusfellekandidat.

Jeg har fint råd til ny bil. Jeg kan da ikke noe for at bilen fikk motorhavari. 2011 mod. Lavær å kommenter på ting du ikke har greie på. Jeg har en solid inntekt, og jeg lurte bare på hvordan man gjør det. 

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fint råd til ny bil. Jeg kan da ikke noe for at bilen fikk motorhavari. 2011 mod. Lavær å kommenter på ting du ikke har greie på. Jeg har en solid inntekt, og jeg lurte bare på hvordan man gjør det. 

TS

Hvis du har "solid inntekt", får du sikkert mer i billån. Men burde du ikke kunne spart penger til å kjøpe bil for i stedet, når du har så "solid" inntekt? Istedenfor å drive og låne?

Uansett, forhør deg med noen som gir billån. Der får du svar, istedenfor synserne her på KG (inkl meg). Jeg tror bare du gjør en veldig dårlig deal om du tar opp forbrukslån på en bil. Det er skyhøy rente på den type lån vanligvis. Og så synker bilen i verdi i det øyeblikket den rører asfalten utenfor bilbutikken, og fortsetter å synke i verdi for hver måned som går. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Om du fint har råd til ny bil tar du heller ikke opp forsbrukslån. Da kjøper du bilen og betaler på begge lånene samtidig. Om du har solid inntekt er det litt rart at du ikke har lagt deg opp en god buffer. 

Anonymkode: b85b2...30f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvis du fortsatt har 100 000 i lån på en 2011-modell har du åpenbart ikke en solid inntekt. Jeg kjøpte en 2012-modell for 3 år siden fordi den gamle bilen min plutselig ga opp og jeg måtte ha bil igjen. Jeg tok 286 000 i lån og jeg var ferdig å betale den ned for et halvt år siden. 

Anonymkode: 5425f...5aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du fortsatt har 100 000 i lån på en 2011-modell har du åpenbart ikke en solid inntekt. Jeg kjøpte en 2012-modell for 3 år siden fordi den gamle bilen min plutselig ga opp og jeg måtte ha bil igjen. Jeg tok 286 000 i lån og jeg var ferdig å betale den ned for et halvt år siden. 

Det er ikke sikkert hun har 100000,- i lån på bilen, hun har fått reprasjonsutgifter som kommer til åkoste 100.000,- pluss..., og selv om DU betalte ned billånet på 3 år, så betyr ikke det at alle kan gjøre det..... 🙄 Det betyr nødvendigvis ikke at de har dårlig råd.... 

Og til deg lenger opp; en bil kan plutselig få motorhaveri, selv om det ikke har vært noe gale i forveien! På min samboer sin bil - heldigvis innenfor 5 års-garantien - røk automatgirkassen plutselig! Det var snakk om mange 10-tusener. 

TS: Kjedelig nør det kommer store utgifter som må betales på en gang. Mange bedrevitere som tror man har dårlig råd, hvis man ikke har 200.000,- i kash, eller betaler ned like fort som dem.... Hva tenker du å gjøre med den ødelagte bilen? Er det noe å selge, eller blir den vraket? Hvis du selger den eller vraker den, må billånet gjøres opp, og da må du ta opp forbrukslån på den gjelden som står i rest. Hvis du ikke gjør noe mer med bilen, ville jeg bare fortsatt å betale fort ned på billånet du har. Det sparer deg for mange penger. Regner med du søker om billån på nye bilen. 

Anonymkode: c799e...e97

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert hun har 100000,- i lån på bilen, hun har fått reprasjonsutgifter som kommer til åkoste 100.000,- pluss..., og selv om DU betalte ned billånet på 3 år, så betyr ikke det at alle kan gjøre det..... 🙄 Det betyr nødvendigvis ikke at de har dårlig råd.... 

Og til deg lenger opp; en bil kan plutselig få motorhaveri, selv om det ikke har vært noe gale i forveien! På min samboer sin bil - heldigvis innenfor 5 års-garantien - røk automatgirkassen plutselig! Det var snakk om mange 10-tusener. 

TS: Kjedelig nør det kommer store utgifter som må betales på en gang. Mange bedrevitere som tror man har dårlig råd, hvis man ikke har 200.000,- i kash, eller betaler ned like fort som dem.... Hva tenker du å gjøre med den ødelagte bilen? Er det noe å selge, eller blir den vraket? Hvis du selger den eller vraker den, må billånet gjøres opp, og da må du ta opp forbrukslån på den gjelden som står i rest. Hvis du ikke gjør noe mer med bilen, ville jeg bare fortsatt å betale fort ned på billånet du har. Det sparer deg for mange penger. Regner med du søker om billån på nye bilen. 

Anonymkode: c799e...e97

Ok, jeg leste feil. Hun har 50 000 igjen på lånet. Det er fortsatt mye dersom hun har "solid inntekt" og "god råd til ny bil". Man tar jo ikke opp billån på flere hundre tusen dersom man ikke har råd til å betale det ned i løpet av noen få år. Og å fortsatt ha lån igjen på en bil som er 8 år gammel tyder ikke på at man har solid inntekt.

TS, du bør selge bilen du har som delebil til høystbydende over vrakpant og kjøpe en billig bil som du har råd til og som du kan bruke til du får spart opp til en bedre.

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er det i det hele tatt mulig og la seg gjøre? Det er snakk om ca 50.000kr 

For å svare på spørsmålet når bilen er solgt blir billånet gjort om til forbrukslån (usikret lån) fordi du ikke lenger har sikkerhet i bilen og så får du høyere rente akkurat som du "ønsket". 

Som andre sier her har du kanskje god inntekt, men du disponerer pengene dine dårlig hvis du ikke kan cashe ut det gamle lånet før du kjøper ny bil..

• Liker 1
Skrevet

Btw. Dave Ramsey anbefaler at en husholdning ikke bør ha mer i billån enn halvparten av din/deres brutto årsinntekt. Tjener dere 500 000 så maks 250 000 i billån. Jeg syntes det er en grei regel å følge med tanke på at bil bare taper seg i verdi. Bruker du/dere mer taper du uforholsmessig mye.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Miewyn77 said:

For å svare på spørsmålet når bilen er solgt blir billånet gjort om til forbrukslån (usikret lån) fordi du ikke lenger har sikkerhet i bilen og så får du høyere rente akkurat som du "ønsket".

Det er ikke noen automatikk i det. Panten følger i utgangspunktet bilen, og banken kan ikke tvinges til å konvertere det til forbrukslån ved salg. Kjøper kan overta bilen med pant, men de fleste er smarte nok til å la være.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Man har ikke god råd hvis ikke man klarer å frigjøre nok penger til å betale ned 100 000 på tre år, uansett hvor høy inntekten er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man har god råd om man har råd til forbrukslån, som en klok økonom sa... 

Anonymkode: b85b2...30f

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen automatikk i det. Panten følger i utgangspunktet bilen, og banken kan ikke tvinges til å konvertere det til forbrukslån ved salg. Kjøper kan overta bilen med pant, men de fleste er smarte nok til å la være.

Du er passe dum om du kjøper en bil med forrige eiers pant i bilen. Da kan kreditorene komme og ta bilen når som helst og du har ingenting du skulle sagt. Regner med at de fleste sørger for at det slettes, enten ved at hele lånet betales, eller ved at selger får forbrukslån på restbeløpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...