AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #1 Skrevet 8. mai 2019 Etter jeg fødte mitt andre barn, fikk jeg en stoffskiftesykdom. Det er mange faktorer som har ført til at jeg i dag veier mer enn jeg har gjort noen gang før. Jeg ble sykemeldt over en lengre periode og har - for å si det mildt - sklidd helt ut hva angår kosthold. Mitt største problem er ikke nødvendigvis at jeg spiser store mengder, men at jeg «craver» noe søtt hver kveld. Hvis man legger til stoffskiftesykdommer og medisiner som i tillegg har gitt meg noen ekstra kilo, så er resultatet at jeg er ca 15 kg tyngre enn hva jeg var før barnet mitt ble født. Jeg trener ca 2 ganger i uken og beveger meg «normalt» (ca 14 000 steg i gjennomsnitt hver dag). Men jeg vet at nå må jeg endre kostholdet mitt! På sikt ønsker jeg at vekten skal gå nedover, men akkurat nå trenger jeg å føle st kroppen min har det bedre. Jeg er nylig blitt gravid, så slanking er ikke aktuelt. Jeg har i tillegg to barn som jeg streber etter skal få et normalt forhold til mat og kropp (vokste selv opp med en jojo-slankende mor...). Har aldri hatt behov for å telle kalorier før, så jeg har i grunn lite kunnskap om mat ifht det. Har noen tips til gode nettsteder, kokebøker eller bare gode råd? Jeg trenger å ta knekken på søtsuget og ta bedre valg ang maten i en travel hverdag... Anonymkode: 448c1...62a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #2 Skrevet 8. mai 2019 Fitfocuse.no har hjulpet meg veldig!! Hun legger ut komplett handleliste og oppskrifter for hele uka, og har mange gode oppskrifter også! 😄 I gruppen på facebook legger hun ut ganske mye info, og hvis du melder deg inn i "team fitfocuse" finner du mange likesinnede og svar på mange spørsmål❤️ det ligger to versjoner av alt, en for diett og en for sunnere livsstil, så det blir ikke slanking om du velger livsstil:) Anonymkode: c94c1...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fitfocuse.no har hjulpet meg veldig!! Hun legger ut komplett handleliste og oppskrifter for hele uka, og har mange gode oppskrifter også! 😄 I gruppen på facebook legger hun ut ganske mye info, og hvis du melder deg inn i "team fitfocuse" finner du mange likesinnede og svar på mange spørsmål❤️ det ligger to versjoner av alt, en for diett og en for sunnere livsstil, så det blir ikke slanking om du velger livsstil:) Anonymkode: c94c1...fe2 Tusen takk for tips! Kikket såvidt innpå nå, og det virket jo lovende 😄 Ts Anonymkode: 448c1...62a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 Du går ikke opp i vekt av søtsug. For å ha gått opp i vekt, må du ha spist for mye en stund. Dump alle unnskyldningene, la være å kjøpe inn det som gir deg søtsug, og lag skikkelig, god mat til deg og familien. Anonymkode: fbefc...048
Gjest tiger123 Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 Har du vurdert å få en kostholdsveileder? Det kan være verdt å investere noen penger i det hvis du har råd, spesielt siden du har en sykdom og går på medisiner. Jeg vet om to personer som er flinke og som gir deg en egen kostholdsplan + oppfølgning. Hvis du vil kan du sende meg en PM, så kan jeg gi deg kontaktinformasjonen. Det er forresten uforpliktende å sende dem en melding for å høre om de kan hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 Først og fremst; tar du jodtilskudd? Det er viktig i stoffskiftesykdommer og kan hjelpe deg masse (det er også spesielt viktig under graviditet). Har du lest på helsedirektoratet sine sider? De har mange gode tips. Anonymkode: ab7fc...76d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #7 Skrevet 8. mai 2019 Har du vært til kontroll hos lege eller jordmor ennå? Når du er gravid får du ekstra mye oppmerksomhet i helsevesenet (ihvertfall her), så da har du en fin mulighet til å snakke med noen om disse problemene. Som gravid blir kostholdet ekstra viktig, og det er lettere å bli henvist til utdannet kostholdsveileder. Ta kontakt med f.eks din lokale helsestasjon og be om en samtale! Anonymkode: 11443...5d1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #8 Skrevet 8. mai 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du går ikke opp i vekt av søtsug. For å ha gått opp i vekt, må du ha spist for mye en stund. Dump alle unnskyldningene, la være å kjøpe inn det som gir deg søtsug, og lag skikkelig, god mat til deg og familien. Anonymkode: fbefc...048 Jeg har vel strengt tatt ikke sagt at jeg har lagt på meg av søtsug, men at det er problematisk ifht vekt og et fornuftig kosthold kan vi vel i det minste være enige i 😊 Anonymkode: 448c1...62a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #9 Skrevet 8. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst; tar du jodtilskudd? Det er viktig i stoffskiftesykdommer og kan hjelpe deg masse (det er også spesielt viktig under graviditet). Har du lest på helsedirektoratet sine sider? De har mange gode tips. Anonymkode: ab7fc...76d Ja, jeg tar jodtilskudd! Føler at jeg får god oppfølging ifht medisiner 😊 Er vel en stund siden jeg har vært inne på de sidene (forrige svangerskap) så kan sjekke ut igjen! Takk for svar 😊 Anonymkode: 448c1...62a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #10 Skrevet 8. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du vært til kontroll hos lege eller jordmor ennå? Når du er gravid får du ekstra mye oppmerksomhet i helsevesenet (ihvertfall her), så da har du en fin mulighet til å snakke med noen om disse problemene. Som gravid blir kostholdet ekstra viktig, og det er lettere å bli henvist til utdannet kostholdsveileder. Ta kontakt med f.eks din lokale helsestasjon og be om en samtale! Anonymkode: 11443...5d1 Nei, er ikke kommet så langt enda! Men det nærmer seg! Men jeg har faktisk ikke tenkt over muligheten med kostholdsveileder/ernæringsfysiolog... Takk for veldig godt tips!! 😄 Anonymkode: 448c1...62a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå