Gå til innhold

Hva gikk galt i Sør Afrika ? Urix "forklarer" ? Demokrati bra for alle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

NRK snakker idag om hvordan et politisk parti har mistet oppslutning i Sør Afrika

https://www.nrk.no/urix/derfor-har-anc-i-sor-afrika-aldri-hatt-lavere-oppslutning-1.14541581

Et viktig fakta utelater å si direkte, av uviss grunn, er at at "svarte" Sør Afrikanere, i overveldende flertall, mener at ting var bedre under apartheid, enn hvordan det er nå. Altså, av en eller annen uforklarlig grunn, kunne raseundertrykkende slemme hvite folk, gi svarte bedre levevilkår enn demokratisk valgte personer klarer.

Er ikke det "merkelig". Kan det hende, at uutviklede land, ikke egner seg for demokratier, at illusjonen av folkestyre gir dekke for folk for å utnytte systemet til egen fordel på bekostning av folket, enda mer effektivt enn om ting er ute i lyset og åpenbart ?

Hvorfor går ikke NRK inn i den debatten, er demokrati løsningen på alle verdens problemer, eller er det en blindvei for noen områder, eller trenger en eventuellt mellomstopp på veien dit og ikke et rent hopp ?

Hvordan er det mulig å "forklare" Sør Afrika, uten å ta opp dette helt essensielle spørsmålet, som vil avgjøre livet for så mange millioner mennesker. Ja ANC får sikkert få stemmer til slutt, men hva kommer etter og hvorfor vil de være bedre ? Er folket mer opplyst nå ? Eller vil de stemme regressivt på idioiter som vil føre til at ting blir værre?

Kan Vesten bidra på andre måter enn å pushe demokratier på uutviklede land, det er det som Urix burde forklart og kjørt debatt om, det er det som burde være spørsmålet, og jeg har ikke svaret jeg bare observerer ting som ikke fungerer men blir hyllet, folket får det værre og vesten hyller det fordi de angivelig følger et nobelt prinsipp som vi i vesten har brukt med god suksess, men under helt andre forhold.

Hva tenker dere om dette? Er demokratier som fører til dårligere livskvalitet for landets borgere, bra ? Eller er det viktigste at landets borgere får det bra, uansett veien dit? Hvilken vei mener du Sør Afrika eller andre uutviklede land bør ta for å sikre gode leveforhold for landenes borgere ?

Etter så lang tid med mislykkede prosjekter i afrika og midtøsten, og så uendelig mange resurser kastet bort på kriger og bistandspenger, tople slemme dikattorer og bytte dem ut med enda værre folk, gang etter gang etter gang. Bør en ikke lære av feilene og evaluere veien videre? Er ikke DETTE det NRK bør snakke om? Jeg skjønner ingenting jeg....

Kjør debatt !

Anonymkode: fcd6c...515

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det essensielle her blir helt borte i debatten fordi det ikke er lov å snakke om. Det er ikke lov å snakke om forskjeller blant mennesketyper, fordi det er rasisme. Det er ikke lov å snakke om biologiske, beviselige, forskbare forskjeller, fordi det er rasisme. Man kan ikke si at ting var bedre under apartheid, fordi det er rasisme, om det er en svart sør-afrikaner som sier det så er det fordi han ikke vet bedre eller ikke har opplevd det. 

Jeg kan anbefale Dr. Edward Dutton - The jolly heretic på YouTube. Han er ikke bare Youtuber han er en faktisk forsker, før noen skal beskylde meg for å spre fake news og alternativ media. Der er det nå timevis med interessante klipp om mennesker, forskjeller, utvikling, hvorfor og hvordan vi ble som vi ble osv. Utrolig interessant! Ikke direkte koblet til HI, men likevel det kan gi litt forklaring :) 

Anonymkode: 5f33a...ddf

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan anbefale Dr. Edward Dutton - The jolly heretic på YouTube. Han er ikke bare Youtuber han er en faktisk forsker, før noen skal beskylde meg for å spre fake news og alternativ media

Han er morsom, jeg ser faktisk på han akkurat nå 🤣🤣🤣

Sier ikke dette er det mest riktige, men litt kildekritikk. https://rationalwiki.org/wiki/Edward_Dutton 

Morsom er han i alle fall 👏👏👏

Anonymkode: 46191...b65

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er morsom, jeg ser faktisk på han akkurat nå 🤣🤣🤣

Sier ikke dette er det mest riktige, men litt kildekritikk. https://rationalwiki.org/wiki/Edward_Dutton 

Morsom er han i alle fall 👏👏👏

Anonymkode: 46191...b65

Han er helt fantastisk! Han har jo ikke vært kjent før nå egentlig. Den siden du linket til er jo akkurat blitt oppdatert og jeg syns den baserer seg veldig på synsing. Så lenge han kan backe opp forskningen sin med fakta så er det godt nok for meg. 

For øvrig har han et veldig godt poeng i det at det er feil å sensurere vitenskapen bare fordi vi ikke liker hva den forteller. 

Anonymkode: 5f33a...ddf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...