Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

håper å få et tips her☺️jeg skal selge et AN(bil), regnskspsfører har satt verdi kr 92 000(i nær.oppg). men på finn er desse bilene til salgs for 120-130 000. jeg må vel gevinstbeskatte om jeg får feks 120, og hvor mye? 22%?

kan jeg ta en tilstandsrapport(tenkte å gjøre det uansett pga salg) og få den nye verdien inn, og hvordan fungerer det i praksis? gidder ikke bry meg hvis ny verdi blir 100 000.

er nyskjerrig generelt på regnskapsføring, og synes det er flott å kunne lese litt på kg☺️forstår ikke alltid når jeg leser på altinn, skatteetaten mm.

Anonymkode: 38d1a...417

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du beskattes for differansen mellom salgssum og skattemessig verdi på bilen. Skattemessig verdi (ihht RF-1217) kan være tilsvarende som i næringsoppgaven, men behøver ikke være det. For enkelhets skyld forutsetter vi at det er det.

Verdien av bilen du finner i regnskapet/likningspapirene dine nå er anskaffelseskosten av bilen fratrukket avskrivninger. Det er altså ikke en verdi som regnskapsfører bare har satt.

Biler avskrives skattemessig med maksimalt 20% årlig, og avskrivningene er ment å dekke den slitasjen og verdireduksjonen bilen utsettes for gjennom bruk. Siden avskrivningene er en kostnad, vil det si at du har fått et fradrag i skatten din for hvert år du har hatt bilen i eie. Når bilen nå selges avregnes på sett og vis det fradraget mot bilens reelle verdi. Om du selger bilen for mer enn den skattemessige verdien, vil det si at du har fått for mye fradrag tidligere og derfor må tilbakebetale det gjennom gevinstbeskatning.

Det er ikke lov å oppskrive verdien av et driftsmiddel, og det er heller ikke noe poeng. Om det hadde vært mulig og du hadde gjort det, ville den økte verdien fortsatt blitt regnskapsført som en gevinst (debet anleggsmiddelet, kredit resultatregnskap) og beskatningen ville blitt helt lik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...