Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kontorjobb i det offentlige, jeg har jobbet her i over 10 år og har mastergrad. Har hatt samme sjef i alle disse årene.

Her er greia: Hun skal ha meg til å gjøre omtrent alle mulige oppgaver for henne (i tillegg til alle oppgaver som allerede er mine, selvsagt). Det er greit nok at hun ber meg gjøre ting, men det som er så irriterende, er at hun ALDRI er fornøyd med måten jeg har løst oppgaven på :rolleyes: Hun ender alltid med å gjøre om på det jeg har gjort, og alltid med en litt overbærende tone om at «hun jo vet best hvordan dette bør gjøres, siden hun har jobbet her så lenge...»

For ordens skyld, er det altså ikke sånn at jeg har gjort noe feil med måten jeg har løst oppgaven på- de aller fleste oppgaver kan jo løses på flere måter. Det er bare det at min løsning liksom aldri kan være bra nok for henne. Jeg har som sagt også jobbet her i mange år, kjenner fagfeltet veldig godt, og har høyere utdanning enn henne. Jeg er ikke dum- likevel får hun meg til å føle meg «dum» omtrent hver dag. Blir SPRØ!! 

(Og ja, jeg har nevnt flere ganger for henne at «det er nesten bedre at du løser oppgavene dine selv, siden du som oftest har veldig spesifikke ønsker om hvordan de skal løses. Men da svarer hun alltid bare unnvikende om at «nei, men du er jo så flink,  du vet jo at jeg synes det!»

Anonymkode: 4f686...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

'Det står ikke i stillingsbeskrivelsen min, og du ender jo opp med å være misfornøyd uansett.'

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hersketeknikk. ellers hadde hun aldri giddet å gjøre oppgavene på nytt. hvordan er hun med de andre? er det en leder over henne du kan snakke med? jeg har måttet ta et sånt lignende oppgjør privat; det koker over når folk maser på meg om min mening når de har bestemt seg lenge før de får meg til å lese ørten rapporter/produktanmeldelser, sms og timelange diskusjoner. fytti grisen snakk om bortkastet tid🙃

Anonymkode: b052d...fd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hersketeknikk. ellers hadde hun aldri giddet å gjøre oppgavene på nytt. hvordan er hun med de andre? er det en leder over henne du kan snakke med? jeg har måttet ta et sånt lignende oppgjør privat; det koker over når folk maser på meg om min mening når de har bestemt seg lenge før de får meg til å lese ørten rapporter/produktanmeldelser, sms og timelange diskusjoner. fytti grisen snakk om bortkastet tid🙃

Ja, jeg oppfatter det egentlig også aller mest som en hersketeknikk. Hun har lavere utdanning enn de aller fleste på kontoret, så jeg tipper hun også kjenner på litt mindreverdighetskomplekser ift det- og derfor må kompensere. Helt enig i at det oppleves som veldig bortkastet tid- jeg har jo masse annet jeg også må gjøre i tillegg til det hun ber meg om, liksom...

Jeg har en veldig ålreit leder over henne igjen, men han er ganske konfliktsky og diplomatisk, så han vil helst ikke «ta i» problemer blant de ansatte... I tillegg er han toppleder i organisasjonen, og har (dessverre) veldig mye annet å bruke tiden sin på en at ansatte er litt misfornøyde.. (Altså, han hadde sikkert satt tatt det på alvor hvis jeg tok opp dette med ham- men det har jeg på en måte ikke samvittighet til, siden jeg vet han er så travel).

AnonymBruker
Skrevet

Og ja, hun er forresten også sånn mot andre som jobber «under» henne (og derfor er det stor gjennomtrekk på avdelingen vår- folk gidder rett og slett ikke i lengden). Mens mot andre folk i organisasjonen oppfører hun seg ikke sånn- da er hun ofte veldig anerkjennende i forhold til hvordan de har løst oppgaver. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Syntes det høres ut som hersketeknikk ja. Kanskje på tide å bytte jobb?

Ellers kan du jo ta det opp med henne, og se om det bedrer seg. Tenker da at du gjør det uten at det gjelder en spesifikk oppgave. Men mer generelt at du ikke føler hun er fornøyd, og at du ikke liker at hun gjør jobben igjen, etter at du allerede har gjort det. 

Anonymkode: daabb...7d4

Skrevet

Vel, du har vel strengt talt to valg; 1.  ta ondet ved roten og gå til høyeste hold.  2. Si opp, finn deg en ny stilling.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, VOX skrev:

Vel, du har vel strengt talt to valg; 1.  ta ondet ved roten og gå til høyeste hold.  2. Si opp, finn deg en ny stilling.

enig med denne. om du tar oppgjøret, har du gjerne støtte blant kollegaene dine? selv om lederen over henne er konfliktsky, er ikke det det samme som om at han ikke kommer til å gjøre noe. han er pålagt ift aml (husker ikke paragrafer) å ta sånt på alvor. gjelder jo det psykososiale arbeidsmiljøet. i verste fall kan arbeidstilsynet komme på banen, men tipper lederen ordner opp før det evt går så langt. hva med tillitsvalgt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...