AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #1 Skrevet 8. mai 2019 Hei Hjelper en venn å søke AAP, han har ikke krefter igjen til denne kampen. har aldri hamlet opp med nav så vet lite om hva som oppfylles av krav og slikt, har lest en del men forvirrende for min del. Han har gått på sykepenger i ett år og det ble slutt på den i februar. han søkte om aap i mars og fikk avslag, pga arbeidsevnen er ikke under 50%. jeg hjalp han og søke igjen etter at han har snakket med legen om å endre det til 100% fordi han kan ikke jobbe, også søkte igjen i april og fikk avslag, samme grunn. han var hos legen i går og legen skrev ut ett ark som han sa jeg skulle ta med til nav. arket beskriver sykdommen til vennen og hva han har vært ift behandlinger. til sist står dette som jeg ikke skjønner: Tiltak: han mistet nåværende jobb fra 01.03.19 og kan ikke jobbe nåværende jobb. har ikke utredning eller behandling hos spesialister. han tenker på fysioterapi for ryggsmerter, søker AAP og han ønsker annen tilpassende jobb, kan ikke jobbe tungt og prøver å jobbe 100% annen tilpassende jobb. anbefaler nav hjelper han for å finne tilpassende jobb. han er fortsatt syk som før, ikke noe bedring. Hva betyr dette? Vennen min har en kronisk sykdom som han bærer livet ut. den ene leveren fungerer ikke bra og han må ha pustemaskin når han legger seg ellers kollapser den og et eller annet med at hjertet vil stoppe som følge av det. han klarer ikke å jobbe og blir andpusten og svimmel ved bare anstrengelse. han fikk denne diagnosen/problemet for et par år siden. Jeg lurer på om egentlig det er legen som er problemet her og ikke nav? for iflg nav så er arbeidsevnen mer enn 50%. og når vennen snakket med legen så har han forklart at han ikke klarer å jobbe, for han bli anpusten og sliten og svimmel og dette virker negativt inn på han. legen er enig i at han har en kronisk lidelse som han må bære livet ut. Vennen min har ikke hatt noe inntekt siden mars og de sliter. kun kona jobber og har ikke akkurat topp betalt. så kan han søke noe annet. siden han ikke kommer inn på aap? hva med dagpenger, da han arbeidsplassen er gått konkurs for et par måneder siden? eller bostøtte eller noe annet? for nå går det ikke rundt. 1: har han rett til fri rettshjelp? ser at det er en maks inntenkt på 366k totalt, men er det inntekt fra i år eller i fjord? 2:annen støtte fra nav? kona jobber og han har bidrag for et annet barn, samt ansvar for et barn med nåværende kone på 6år. 3: bytte av fastlege. dette tar jo tid. og innen han har klart å bytte fastlegen, og nye fastlegen har satt seg inn i hans journal og sykdom osv, så har det vel tatt noen måneder, nå som sommeren kommer også. så får han ikke hjelp av nye legen til å kartlegge sykdommen for å søke AAP på nytt, da har det gått noen måneder og han kommer til å miste bostedet sitt. han leier nå. Har fullt jobb og barn selv ,så prøver å sette meg inn i dette, men ikke lett. takker de som har vært igjennom dette og som tar seg tid til å hjelp. Anonymkode: 28068...052
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #2 Skrevet 8. mai 2019 Glemte å legge til at han hat flere sykdomer. Men den ene, den med leveren er kronisk og må leve med det livet ut. Anonymkode: 28068...052
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 Han burde få en psykolog eller lignende til å søke for han. Anonymkode: 7e467...1fa
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 Til å skrive ærklæring mente jeg Anonymkode: 7e467...1fa
Angelheart2 Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 Her er det legen og ikke NAV som gjør at han ikke får AAP. Et av vilkårene for AAP er at man har minst 50% nedsatt arbeidsevne til ethvert yrke. Slik legen skriver så kan han jobbe 100% bare han finner den rette jobben. Dersom han er reell arbeidssøker, det vil si søker jobber han er frisk nok til å fungere i, kan han ha rett på dagpenger. Da vil han jo kunne få hjelp til å finne en jobb som er innenfor det legen mener han bør klare. Dersom han oppriktig mener han ikke har noe arbeidsevne i det hele tatt, uansett yrke, må dette dokumenteres av lege.Noe som kan synes vanskelig i og med at legen har skrevet som han har.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #7 Skrevet 8. mai 2019 Ja, det var det jeg trodde. Vennen mon har flere diagnoser. Hvorav den ene er ryggsmerter, som han har vært og behandlet for og er blitt bedre. Men den sykdommen som hemmer han, er den med leveren, det er den som han har kronisk og livstid. Og det er den legen har gitt 100% sykmeldt for i den siste året. Hvorfor han nå skriver slikt er rart, for ingenting har bedret seg, det skrev han også nederste linje. Kanskje legen bør presisere mer?og faktisk skille diagbosebe/sykdommene for seg selv? Anonymkode: 28068...052
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå