Gå til innhold

Høyt sykefravær er trolig prisen å betale for å ha kvinner i arbeid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig flott artikkel om det norske sykefraværet, som referer til utallige studier, og studier av studiene igjen. 

Konklusjonen er klinkende klar. Skal samfunnet ha kvinner i arbeid, så må samfunnet( mannfolka) sponse sykefraværet slik at kvinnene ikke faller i fra. 

Nettavisen - sykelønnsordninger er gull for kvinner

Lenker i denne artikkelen

Kvinner har lavere terskel for å være syk

– Kvinner støtter hverandre på at det kan være bra å være hjemme med sykmelding, mens menn oppmuntrer hverandre til å komme raskt tilbake i arbeid, skriver forskerne.

Kvinner har større tilbøyelighet enn menn til å akseptere slikt uberettiget sykefravær.

Fra Idunn - digitale plattform for forskningsartikler

Knuser myten om at "dobbeltarbeidende kvinner" er grunnen til det høyere sykefraværet blant kvinner

Fra Idunn - Knuser myten om dobbeltarbeidende argumentasjonen - gravide og barnepass er tatt ut av statistikken - konklusjon: kvinner opplever seg som mer syke, spiser mer medisiner

Mitt spørsmål: er det greit at menn skal sponse kvinners sykefravær, når det studie etter studie viser at det er holdningene til kvinner det er noe galt med, og ikke det at de er sykere. 

Hvorfor er det slik at det er bedriftene og staten som skal sponse all sykefravær, og ikke arbeidstaker selv når studie etter studie viser at mye av årsaken til sykefraværet er holdninger?

Dagens system så må bedriften betale for de første 16 dager av arbeidstakers sykefravær, deretter betaler staten fra den 17. dagen og opp til et år frem. 

Min løsning, for å få få bukt med kvinners dårlige holdninger til sykefravær, samt spare staten for uendelige kroner i fraværet:

Arbeidataker betaler selv de første 6 dagene (100%)

Bedrift betaler neste 10 dager (+ at bedriften må leie inn ekstra hjelp, eller andre må jobbe ekstra) (80% lønn)

Staten betaler (80 % lønn)

Hva mener dere? 

Anonymkode: 26d02...076

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt provosert altså. At de ikke ser hele bildet? Kvinner har som regel mye mer å gjøre på hjemmebane, både med barn og hjem, og jobber seg ofte i senk. 

I tillegg har kvinner ofte større samvittighet enn menn, og sier ikke nei både ifb med jobb og på fritiden. 

Kvinner har ofte omsorgsyrker, så hva med å forbedre forholdene der. 

Anonymkode: 57fac...ddf

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Vi har for god sykelønnsordning, dem må endres for at folk ikke blir hjemme fra jobb undøvendig. 

Anonymkode: 8b7fc...391

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner er ofte i lavtlønnsyrker (omsorg, butikk etc) som gir en helt annen belastning på kroppen. 

Anonymkode: 5b940...bf8

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Den dagen en mann gjør alt det en kvinne gjør i tillegg til jobb den dagen kan han syte som en tufs ;) 

Anonymkode: 5aec8...358

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Sykelønna er altfor høy, den må ned på dagpengene nivået. Helt klart, så må det være slik at arbeidsgiver ikke skal betale noe. 

Nav-systemet er helt fucka. Innvandringen sluker altfor mye også, i form av uføretrygd og sosialstøtte. Det er helt forferdelig når man vet hvor ille dette er, jeg vet.

Anonymkode: 294fe...944

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan starte med å innføre et par karensdager for kvinnelige arbeidstagere samt ingen lønn første tre dager i sykemelding for samme gruppe så tenker jeg statistikkene endrer seg.

Alle kjenner vi vel et par kvinner med en viss hang til å «dyrke sine lidelser»

At kvinner har lavere terskel for å skulke unna jobben og utnytte støtteordninger er noe vi ser så å si daglig om vi arbeider i et litt større miljø.

Man ser igrunn ikke så mange selvkritiske paroler om dette betydelige samfunnsproblemet på 8.mars

Det kommer til å regne motargumenter her nå, men da er mitt spørsmål:

Om dere ikke greier å overholde forpliktelser forbundet med arbeidet dere har tatt på dere, var det da en god ide å forplikte seg til denne oppgaven ?

Helse og omsorg, kvinneyrker, blablabla! Kan noen fortelle meg hvorfor kvinner oppfatter det som en god ide å bli helse og omsorgsarbeider når alle klager over at de blir utslitt og ikke greier å utføre oppgavene sine?

Kvinner må selv ta konsekvens av feilvalg i yrkeslivet, og slutte å ta på seg oppgaver de ikke makter.

Anonymkode: 709a1...5fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det må strammes inn mange steder. Et sted er aap til unge kvinner som velger å få barn på denne ytelsen. Full stopp burde det være. Aap skal være avklaring, ikke for å være hjemmeværende. Samme med spekulasjonene i å bli sykemeldt mens man er hjemme i permisjon. Bare for å få forlenget den. Når man ikke har behov for ekstern hjelp eller at far overtar perioden mor er sykemeldt, trenger man heller ikke sykemeldingen. Og engangsstønaden må senkes. Ikke økes og økes. 

Anonymkode: 91faf...424

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kan starte med å innføre et par karensdager for kvinnelige arbeidstagere samt ingen lønn første tre dager i sykemelding for samme gruppe så tenker jeg statistikkene endrer seg.

Alle kjenner vi vel et par kvinner med en viss hang til å «dyrke sine lidelser»

At kvinner har lavere terskel for å skulke unna jobben og utnytte støtteordninger er noe vi ser så å si daglig om vi arbeider i et litt større miljø.

Man ser igrunn ikke så mange selvkritiske paroler om dette betydelige samfunnsproblemet på 8.mars

Det kommer til å regne motargumenter her nå, men da er mitt spørsmål:

Om dere ikke greier å overholde forpliktelser forbundet med arbeidet dere har tatt på dere, var det da en god ide å forplikte seg til denne oppgaven ?

Helse og omsorg, kvinneyrker, blablabla! Kan noen fortelle meg hvorfor kvinner oppfatter det som en god ide å bli helse og omsorgsarbeider når alle klager over at de blir utslitt og ikke greier å utføre oppgavene sine?

Kvinner må selv ta konsekvens av feilvalg i yrkeslivet, og slutte å ta på seg oppgaver de ikke makter.

Jaha? 

Eksempel fra virkeligheten: Jeg som kvinne gikk på snørra på sykkel og knakk høyre albue på 2 steder. Ble sykemeldt, operert og så sykemeldt resten av uken. 

Nøyaktig 1 år senere går min mannlige sjef på snørra på sykkel. Han brekker albuen og blir sykemeldt, operert og så sykemeldt resten av uken.

Du mener altså at han skulle fått 100% lønn/sykelønn fordi han er mann, mens jeg skulle fått 2 dager uten lønn fordi jeg er kvinne?

Årsaken var nøyaktig den samme. Venteperioden på operasjon var nøyaktig den samme. Sykemeldingingperioden var nøyaktig den samme.

Anonymkode: 92000...004

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt provosert altså. At de ikke ser hele bildet? Kvinner har som regel mye mer å gjøre på hjemmebane, både med barn og hjem, og jobber seg ofte i senk. 

I tillegg har kvinner ofte større samvittighet enn menn, og sier ikke nei både ifb med jobb og på fritiden. 

Enig. Hadde menn fått fingeren ut av ræva.... Har et sytaløst liv uten for harde utfordringer. 

Anonymkode: 52317...500

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? 

Eksempel fra virkeligheten: Jeg som kvinne gikk på snørra på sykkel og knakk høyre albue på 2 steder. Ble sykemeldt, operert og så sykemeldt resten av uken. 

Nøyaktig 1 år senere går min mannlige sjef på snørra på sykkel. Han brekker albuen og blir sykemeldt, operert og så sykemeldt resten av uken.

Du mener altså at han skulle fått 100% lønn/sykelønn fordi han er mann, mens jeg skulle fått 2 dager uten lønn fordi jeg er kvinne?

Årsaken var nøyaktig den samme. Venteperioden på operasjon var nøyaktig den samme. Sykemeldingingperioden var nøyaktig den samme.

Ja, fordi dine medsøstre har ødelagt ordningen for dere. Det er en konsekvens du blir påført fordi andre kvinner i så stor grad har tatt feil yrkesvalg at dere som gruppe ikke kan tilbys denne typen støtteordninger da det ikke er bærekraftig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At kvinner jobber øker Norges BNP. Dette er en økning i verdiskapningen til hele samfunnet vårt. 

Hvis damer er sykemeldt 10% av tiden, har enda kvinner i arbeid økt BNP i løpet av de 90% de er på jobb. Det vil si at kvinner helt fint kan betale for de 10% med sykemelding selv. Menn betaler ikke for kvinners sykemelding. 

Vær fornøyd med de 90% vi jobber. Ikke tenk så veldig mye på de siste 10%.

Anonymkode: 627bf...f2e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At kvinner jobber øker Norges BNP. Dette er en økning i verdiskapningen til hele samfunnet vårt. 

Hvis damer er sykemeldt 10% av tiden, har enda kvinner i arbeid økt BNP i løpet av de 90% de er på jobb. Det vil si at kvinner helt fint kan betale for de 10% med sykemelding selv. Menn betaler ikke for kvinners sykemelding. 

Herregud for en tankegang.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud for en tankegang.

Den første setningen i det innlegget er riktig.

Anonymkode: 7d6cb...7de

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi dine medsøstre har ødelagt ordningen for dere. Det er en konsekvens du blir påført fordi andre kvinner i så stor grad har tatt feil yrkesvalg at dere som gruppe ikke kan tilbys denne typen støtteordninger da det ikke er bærekraftig.

Diskrimineringsfantomet er på frifot igjen ja :ler: 

Kan vi trekke det litt videre og konkludere med at kronisk syke kvinner bør ikke få noe slags støtte overhodet, og langt mindre ha en jobb (som en frisk mann burde hatt istedet for henne). Drister disse kvinnene seg til å ha en jobb så må de betale mer enn det de får utbetalt i lønn for å i det hele tatt få å få lov til å være norsk statsborger.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Da kan du spørre deg selv, hvorfor har menn i omsorgssektoren og i f.eks barnehage høyere sykefravær enn andre menn? Kan yrke og forhold på arbeidsplassen, ha en sammenheng med sykefravær? https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/prosjekter/saman_om_ein_betre_kommune/5_kjoenn_og_sykefravaer.pdf

Skal vi ha det slik at omsorgssektoren og de som driver med persontransport som har et høyt sykefravær, får mindre prosent utbetalt enn sivilingeniører, biologer, forfattere, folk innen markedsføring, under sykefravær? 

I området der jeg kommer fra, ble en stor bedrift, der nesten bare menn jobbet, nedlagt. Noen av dem fikk tilbud om omskolering/ opplæring innen omsorgsarbeid, dersom de ville. 

Et år senere, viste det seg at de fleste av dem hadde blitt og vært sykemeldt, på grunn av belastningsskader og vondter som de hadde pådratt seg. 

Et rimelig stor prosent av sykefravær, har med svangerskapsrelaterte plager å gjøre og jeg synes kanskje at menn også bør ta litt ansvar for at kvinner har svangerskapsplager, når de fleste av dem ønsker seg barn. 

Dersom flere kvinner velger yrker som leger, sivilingeniører, juridiske yrker, matematikere og statistikere mm.. og menn velger mer innen omsorgs og f.eks barnehage, så vil kvinners sykefravær synke og menns øke. 

Endret av absinthia
  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

At det i det aller minste burde være unntak i noen yrker, for eks i yrker der man er utsatt for smitte fra pasienter, og jobber som har høy psykisk belastning kan vurderes. Gravide burde også være untatt så lenge man ønsker oppfordre til flere barn i samfunnet

Anonymkode: ec8b2...2a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner er ofte i lavtlønnsyrker (omsorg, butikk etc) som gir en helt annen belastning på kroppen. 

Anonymkode: 5b940...bf8

Den dagen en mann gjør alt det en kvinne gjør i tillegg til jobb den dagen kan han syte som en tufs ;) 

Anonymkode: 5aec8...358

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At det i det aller minste burde være unntak i noen yrker, for eks i yrker der man er utsatt for smitte fra pasienter, og jobber som har høy psykisk belastning kan vurderes. Gravide burde også være untatt så lenge man ønsker oppfordre til flere barn i samfunnet

Anonymkode: ec8b2...2a4

Les artikkelen og lenkene godt. 

For det dere argumenterer for blir forkastet som argument av forskerne gang på gang på gang 

Anonymkode: 26d02...076

• Liker 8
Skrevet

Man kan i grunn ikke sammenlikne menn og kvinner på den måten, fordi vi fungerer helt ulikt. Både hjerne og kropp er to vidt forskjellige mekanismer. Det er nok en grunn til at kvinner topper statistikker over sykefravær, men vet du hva menn topper i ulike statistikker?

Menn topper voldsstatistikker, fengselsstatistikker, ulykker, tidligere død og voldtektsstatistikker med mer. Det var noe om å kaste stein i glasshus?

Jeg syns det er for mye fokus på hva hvilke kjønn gjør feil i samfunnet, fordi begge kjønn topper ulike (uheldige) statistikker! Jeg unnskylder på ingen måte de menneskene som bevisst utnytter et system, men det gjelder begge kjønn. 

• Liker 20
Skrevet

Tenker at vi må akseptere forskjeller mellom kjønn, og gjøre det beste utav det.

Synes vi allerede har skrenket inn fryktelig mye på velferdsstaten under siste regjeringen. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...