AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #1 Skrevet 8. mai 2019 Jeg har hørt om en ung dame i 20 årene som har fått beskjed om at hun ikke får beholde barnet om hun blir gravid. Hun er snill, de sier hun har lav IQ, hun har fullført skolegang, inkludert VGS, sånn 2-3 i karakterer. Hun snakker engelsk temmelig greit. Hun har riktignok ikke stått i matte på VGS. Så lurer litt på hvor høy IQ staten mener man må ha for å kunne ha barn? Hun har blitt ung ufør, pga at hun er tilbakestående. Hun hadde noe praksis i ulike virksomheter, fra barnehage, frisør, butikk og produksjon. Har barnevernet lov til sånt? Hun er ikke rusmisbruker, kriminell, eller innen psykiatrien. Hun er litt deprimert siden hun ikke har jobb, eller fremtidsutsikter. Vil det spille en rolle om hun får barn med en god og oppegående mann? Jeg blir litt satt ut av dette, hvor kontrollerende og inngripende staten er mot innbyggerens. Anonymkode: 14680...d60 1
Thyra Skrevet 8. mai 2019 #2 Skrevet 8. mai 2019 Om hun faktisk har blitt ufør fordi hun er "tilbakestående" (forferdelig ord, egentlig), så skjønner jeg jo at hun kanskje blir regnet som uegnet til å ta seg av barn. Ellers er det vel ikke noen fast IQ-grense for å kunne ha barn. De fleste har jo ikke målt sin IQ. Hvor stor rolle det ville ha spilt hva slags mann hun fikk barn med, vet jeg ikke. Men det burde ha betydning. 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 Husker Svanhild-saken. Hun ble fratatt barna på grunn av lav IQ. Anonymkode: f90cc...691
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt om en ung dame i 20 årene som har fått beskjed om at hun ikke får beholde barnet om hun blir gravid. Hun er snill, de sier hun har lav IQ, hun har fullført skolegang, inkludert VGS, sånn 2-3 i karakterer. Hun snakker engelsk temmelig greit. Hun har riktignok ikke stått i matte på VGS. Så lurer litt på hvor høy IQ staten mener man må ha for å kunne ha barn? Hun har blitt ung ufør, pga at hun er tilbakestående. Hun hadde noe praksis i ulike virksomheter, fra barnehage, frisør, butikk og produksjon. Har barnevernet lov til sånt? Hun er ikke rusmisbruker, kriminell, eller innen psykiatrien. Hun er litt deprimert siden hun ikke har jobb, eller fremtidsutsikter. Vil det spille en rolle om hun får barn med en god og oppegående mann? Jeg blir litt satt ut av dette, hvor kontrollerende og inngripende staten er mot innbyggerens. Anonymkode: 14680...d60 Hvordan var BV i bildet for å fortelle dette? Er hun selv under BV? Jeg vil tro de gjør en vurdering ifht barnefar hvis hun blir gravid, men barnets beste må stå i sentrum . Et barn kan ikke oppdra et barn, det er temmelig innlysende! Anonymkode: 8fd4d...f5c 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 Det at hun er snill betyr ikke at hun er kompetent til å gi et barn det det trenger i form av støtte, omsorg, rammer og struktur. Det er ikke bare å sørge for mat og klær. Anonymkode: 9c5bd...62f 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 Jeg vet ikke hvem som har sagt de kommer til å ta barnet om hun blir gravid. Hun er ikke selv barnevernsbarn. Hun har et støtteapparat rundt seg, nav og attføring, uføretrygd, litt sosial tjeneste etc. Fikk bare en dårlig følelse av det hele, noe som skurret. Anonymkode: 14680...d60
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #7 Skrevet 8. mai 2019 «Har hørt» - ville jeg ikke stolt blindt på. Anonymkode: 650c9...51a
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 8. mai 2019 #8 Skrevet 8. mai 2019 Har hun psykisk utviklingshemming?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #9 Skrevet 8. mai 2019 For meg fremstår hun som normal, men ikke skarpeste kniven, men grei nok. Anonymkode: 14680...d60
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #10 Skrevet 8. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvem som har sagt de kommer til å ta barnet om hun blir gravid. Hun er ikke selv barnevernsbarn. Hun har et støtteapparat rundt seg, nav og attføring, uføretrygd, litt sosial tjeneste etc. Fikk bare en dårlig følelse av det hele, noe som skurret. Anonymkode: 14680...d60 Hvis hun har et støtteapparat rundt seg så kan det jo være de som har sagt det? Jeg tipper at BV uansett vil gjøre en vurdering mtp barnefar, nettverk osv. Men er det helt klart at hun ikke har mulighet til å ta seg av et barn så er det da fint at dette blir kommunisert? Man må jo først og fremst ta hensyn til barnet! Anonymkode: 8fd4d...f5c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #11 Skrevet 8. mai 2019 Så lenge hun har omsorgsevne for barnet sitt og så lenge hun gir barnet trygge rammer og kjærlighet og gir barnet det det trenger så kan ikke bv bare gå inn for og bare ta i fra henne barne nei. Og frata foreldre ett barn skal vere siste utvei i en bv sak. Eventuellt så kan de sette inn frivellig hjelpe tilltak som også er frivelig. Om hun ikke er enig og det ikke er ett stort behov for det så er tilltaket frivilig. Men lurt og legge alle kortene på bordet og sammarbeide og vere imøtekommende med bv. De vil både barnet og familien sitt beste Og det er heller ikke bv som bestemmer om barnet skal bli fratatt. Bv må ha bevis og dokumentasjon på at hun ikke kan ta vare på barnet. Og vere ungufør er nokk ikke bevis nokk til og frata noen omsorgen for ett barn. Men istedet omsorgsevnen. Det eneste bv kan gjøre er og be henne komme på møter hvor de kan ta evt urin prøve for og se om hun driver med narkotika osv de kan også be om møter og samarbeid med hun evt hjemmebesøk. Osv om hun er sammen med barnefar og om barnefar og mor vil ha delt foreldre ansvar så har en del og si også. Om det er slik at barnefar klarer og ta vare på barnet og hun ikke er istand til og ta vare på barnet så har far foreldre ansvar også så da kan de ikke akk bare ta barnet da må de undersøke barnefar også og ikke bare mor. Om barnefar har foreldre ansvar så har han også rettigheter og noe han skulle ha sagt midt oppi dette. Anonymkode: fac07...2da 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå