AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #1 Skrevet 7. mai 2019 Vi hadde besøk på søndag,og etter middagen sto den ene gjesten sammen med meg på kjøkkenet (mens jeg vasket opp). Datteren min på 13 skulle ut med venner,og sto i gangen og sa"mamma,jeg er klar til å dra" og jeg svarte at jeg kommer,satte fra meg kasserollen jeg holdt på å vaske,og gikk ut i gangen for å gi hadet-kos. Da vi omfavnet hverandre sa jeg "mmm det var godt,har ikke fått noen klem siden imårres jo!" , rusker henne i håret og sier "kos deg,glad i deg" hun går,snur seg og vinker med ett smil , "glad i deg også,hadet!" Jeg går med ett smil om munnen tilbake til kasserollen,der gjesten står med et rart uttrykk i ansiktet,og jeg spør hva det er. Da sier hun med en hånlig latter at "det er svært til bortskjemming,du trenger vel ikke slippe alt du har i hendene for å kose på store ungen!?" Jeg husker faktisk ikke hva jeg svarte,om jeg svarte noe i det hele tatt,ble litt satt ut. For meg/oss er dette en helt vanlig avskjed når jentungen skal noe sted. Skal hun bort over lengre tid,er det mer enn én klem,og jeg forteller henne at jeg elsker henne og kommer til å savne henne,i tillegg. Ble så jeg tenkte en del over det etter det gjesten sa på søndag. Er det unormalt å klemme og kose med tenåringer? Behandler jeg henne som mindre enn hun er? Er det gjesten eller jeg som er rar? (Vil uansett ikke falle meg inn å slutte å klemme henne,bare lurer på hva som er normalt for andre) Anonymkode: 69fff...3ae 6
Måbarefåsiat... Skrevet 7. mai 2019 #2 Skrevet 7. mai 2019 Det som er unormalt er vel at tenåringen lar seg klemme... Min vil helst ikke klemmes, men det hender det blir mammakos i alle fall. Synes det er hyggelig. 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #3 Skrevet 7. mai 2019 Joda, vi klemmer mye! Men han vil gjerne ikke npr andre ser, sp det blir som regel om morgenen når han går og om kvelden 😊 broderen som er litt yngre vil ikke ha så mye, men eldste er kjempeglad i kos ennå 💕 Anonymkode: bc427...23a 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4 Skrevet 7. mai 2019 Jeg ble aldri klemt i min barndom av andre enn min bestemor. Fortsett å klem tenåringen din for at du har, en slik mor skal jeg også bli! La det aldri gå en dag uten en klem, eller en kommentar hvor glad du er i han/hun. Anonymkode: ec1f2...747 18
282_NaughtySpark Skrevet 7. mai 2019 #5 Skrevet 7. mai 2019 Jeg er uendelig glad for at min tenåring fremdeles lar seg kose av mamma, da kan det gradvis begrense seg til normal kos mellom voksne barn og foreldre etterhvert som hun vokser til. Selv sluttet jeg å ta på mine foreldre, og kalle de for mamma og pappa når jeg var rundt 12. 2
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 7. mai 2019 #6 Skrevet 7. mai 2019 (endret) 7 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Det som er unormalt er vel at tenåringen lar seg klemme... Min vil helst ikke klemmes, men det hender det blir mammakos i alle fall. Synes det er hyggelig. Hvorfor er det unormalt? Jeg har klemt på begge foreldrene mine daglig hele ungdomstiden. Gjør det enda hver gang jeg ser dem. Jeg klemmer kanskje mer enn andre, men så trenger jeg også nærhet for å føle meg trygg☺️ Til TS: Syntes det hørtes veldig koselig ut at du har et så godt forhold med dattera di at du kan gjøre det. Stusser mer på at en gjest blander seg inn i det.. Det var merkelig.? Endret 7. mai 2019 av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #7 Skrevet 7. mai 2019 Jeg har klemt mammaen min hele livet jeg. Tenåringstiden ingen unntak 😊❤️ De jeg kjenner som har tenåribgsbarn klemmer fortsatt på dem og får klem tilbake. Fortsett å klem! Anonymkode: 8f05d...fcf 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #8 Skrevet 7. mai 2019 2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Hvorfor er det unormalt? Jeg har klemt på begge foreldrene mine daglig hele ungdomstiden. Jeg klemmer kanskje mer enn andre, men så trenger jeg også nærhet for å føle meg trygg☺️ Til TS: Syntes det hørtes veldig koselig ut at du har et så godt forhold med dattera di at du kan gjøre det. Stusser mer på at en gjest blander seg inn i det.. Det var merkelig.? Jeg stusser også på gjesten! Anonymkode: 8f05d...fcf 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #9 Skrevet 7. mai 2019 Har 2 tenåringer i huset, begge gutter. Ene kan finne på å gi en kos før han drar ut døra, mens andre er veldig kosete. Får klem når han kommer fra skolen, før han drar på morgenen, helt tilfeldig iløpet av dagen, og før han skal gå å legge seg. Han gir også klem til besteforeldre (det gjør eldste også) og andre i familien etter besøk, noen ganger kan også andre (venner av oss) også få en hadeklem.. Kan jo legge til at han har Asperger, kan jo ha noe med saken å gjøre. Klager ikke jeg, gla han er så trygg at han synes det er greit. Anonymkode: a2273...905 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #10 Skrevet 7. mai 2019 Her er hadet-klem på morgenen og nattaklem på kvelden obligatorisk. Gir ikke klem i nærvær av kamerater, det er forståelig nok pinlig for tenåringen. Så det er ikke like mye klemming som når han var yngre, men et par klemmer for dagen får han tåle Anonymkode: 46e28...dc8 2
Gjest Doggo Skrevet 7. mai 2019 #11 Skrevet 7. mai 2019 For et nyderlig bånd du har med datteren din:) håper min vil klemme meg like mye når han blir tenåring. Jeg vet ikke om gjesten din er av de som tror man blir bortskjemt av for mye kos. Jeg har fått høre det siden barnet mitt var bare noen uker gammel at jeg måtte passe meg så ikke det skulke skje. Har ikke hørt så mye på det rådet...
282_NaughtySpark Skrevet 7. mai 2019 #12 Skrevet 7. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har 2 tenåringer i huset, begge gutter. Ene kan finne på å gi en kos før han drar ut døra, mens andre er veldig kosete. Får klem når han kommer fra skolen, før han drar på morgenen, helt tilfeldig iløpet av dagen, og før han skal gå å legge seg. Han gir også klem til besteforeldre (det gjør eldste også) og andre i familien etter besøk, noen ganger kan også andre (venner av oss) også få en hadeklem.. Kan jo legge til at han har Asperger, kan jo ha noe med saken å gjøre. Klager ikke jeg, gla han er så trygg at han synes det er greit. Anonymkode: a2273...905 Jeg får litt vondt, og blir samtidig litt glad, det skal mye til for at en med Aspergers er så trygg på noen at de velger å vise at de er glad i de, og det er en enorm tillitserklæring, og noe man ikke skal ta lett på. Samtidig så er mye av disse tingene noe vi gjør av vane eller fordi vi har blitt fortalt at det er det som er normalt å gjøre, så derfor har vi utarbeidet en rutine for hvordan vi skal oppføre oss i forhold til besøk, så må vi trekke oss tilbake etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #13 Skrevet 7. mai 2019 Leste en artikkel der det som var viktig i et ekteskap var å si god morgen og hade før jobb, og hei etter jobb, og natta før man sovnet. At dette var noe som styrket forholdet. Og jeg tror dette også er viktig for barn. At de blir sett. Anonymkode: ef4db...4f3 7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #14 Skrevet 7. mai 2019 1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev: Jeg får litt vondt, og blir samtidig litt glad, det skal mye til for at en med Aspergers er så trygg på noen at de velger å vise at de er glad i de, og det er en enorm tillitserklæring, og noe man ikke skal ta lett på. Samtidig så er mye av disse tingene noe vi gjør av vane eller fordi vi har blitt fortalt at det er det som er normalt å gjøre, så derfor har vi utarbeidet en rutine for hvordan vi skal oppføre oss i forhold til besøk, så må vi trekke oss tilbake etterpå. Her gjør han det kun fordi han vil det selv.. Har han ikke lyst får ingen klem. Noen ganger bare meg, andre ganger alle sammen. Ja, er godt å se at han føler seg så trygg. Anonymkode: a2273...905 2
282_NaughtySpark Skrevet 7. mai 2019 #15 Skrevet 7. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her gjør han det kun fordi han vil det selv.. Har han ikke lyst får ingen klem. Noen ganger bare meg, andre ganger alle sammen. Ja, er godt å se at han føler seg så trygg. Anonymkode: a2273...905 Det er fantastisk! Trygg=lykkelig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #16 Skrevet 8. mai 2019 Klemmer daglig på tenåringsjentene mine. Noen ganger bare en liten kort klem, andre ganger har dem behov for mange klemmer. Kommer an på humøret deres, og hvordan de har det. Er alltid åpen for mammakos- men kun hvis de selv ønsker! Presser meg ALDRI på, de må få kjenne på egne grenser der. Selv fikk jeg aldri klem som barn eller gode ord. Dette var veldig sårt for meg og jeg følte meg lite likt hjemme. Dette var noe jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle utsette mine barn for, så har prøvd å vise at jeg er glade i dem ved å si at jeg er glade i dem, ønsker dem en fin dag, gir dem klemmer osv. Anonymkode: e22cf...0fa 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #17 Skrevet 8. mai 2019 Klemmer hver dag, flere ganger om dagen, og de er 15 og 18 Anonymkode: 37f3f...d90 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. mai 2019 #18 Skrevet 8. mai 2019 Jeg ville tenkt at gjesten din er merkelig og at vedkommende er emosjonelt avstumpet.
Gjest Solkremen Skrevet 8. mai 2019 #19 Skrevet 8. mai 2019 Så koslig at dere klemmer Det bør man aldri slutte med. Jeg klemte og ga hadekos og nattakos til både mamma og pappa helt til jeg flyttet ut. Helt normalt i vår familie, og jeg koser masse med barnet mitt (ikke tenåring da). Hvis han vil ha klemmer som 14-15åring skal han få så mange han vil
Thyra Skrevet 8. mai 2019 #20 Skrevet 8. mai 2019 Det har ihvertfall ikke noe med bortskjemming å gjøre. Men folk er veldig ulike når det kommer til klemming. Noen klemmer hele tiden, noen klemmer når det er noe spesielt, noen klemmer aldri. I noen familier er det normalt å klemme hverandre, i andre ikke. Det betyr ikke nødvendigvis at de som klemmer er mer glad i hverandre. Folk uttrykker seg på ulike måter. Selv hadde jeg ingen lyst til å klemme på familien da jeg var tenåring. Jeg er fortsatt ikke noen "klemmer". Det hender folk gir meg klem, om de er av "klemmetypen". Jeg tenker jo at det er hyggelig ment. Men jeg tar aldri initiativ til å klemme andre, med unntak av kjæresten eller små barn. Det føkes bare ikke naturlig. Ellers har jeg inntrykk av at klemming har blitt mer vanlig de senere årene. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå