Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har det seg slik at jeg har guttat psoriasis på kroppen, hvor det verste partiet ligger på ankler, legger, knær og lår samt hoftene. Det har de siste dagene kommet et par flekker på albuer og armer også, men de er ubetydelig i forhold. Jeg bruker per nå enstilar på kroppen, som er en spraysalve du sprayer på. Denne fungerer utmerket, men jeg har to ting jeg lurer på: 

1. Hvordan gjør du det for å ikke ødelegge klær/sengeklær o.l, når du smører deg i disse salvene før du legger deg? 

2. Hvordan klarer du ha intime relasjoner på kvelden med samboer når du er like klissete som om du har rullet rundt i smeltet karamell? 

Dette er ordentlig frustrerende, ettersom jeg egentlig burde smøre meg morgen og kveld, men rett og slett ikke takler å være så klissete hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri brukt den du omtaler. Jeg bruker canoderm for atopisk eksem og den holder faktisk psoriasisen i sjakk. De gangene jeg har utbrudd (flekker) bruker jeg dermovat eller daivobet og kun på selve flekken. Lar det tørke før jeg kler meg eller legger meg. 

Anonymkode: 5a2e3...fe8

AnonymBruker
Skrevet

Hudlege/revmatolog og bli vurdert for biologiske medisiner? 

Salver hjelper bare som brannslukking. 

Varmt klima er bra for psoriasis, kan søke behandlingsreise, saltvann er bra for psoriasishud. 

Anonymkode: 9b140...f0a

Skrevet

Har brukt metotrexate i 8 år og det var fantastisk å slippe alla smøringen og badingen! Måtte slutte pga. at jeg fikk så mye lungebetennelser. Har også ADHD og prøvde eye-q, høy dose for om mulig få bedre konsentrasjon. Etter 2 uker var jeg mye bedre av min psoriasis. og nå er jeg helt fin. Har nesten ikke hatt utbrudd de siste 4 årene. Slutter jeg med eye-Q begynner det klø igjen, så tar jeg tilskuddet en stund og huden blir bedre - det virker for meg :)

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Tengel skrev:

Da har det seg slik at jeg har guttat psoriasis på kroppen, hvor det verste partiet ligger på ankler, legger, knær og lår samt hoftene. Det har de siste dagene kommet et par flekker på albuer og armer også, men de er ubetydelig i forhold. Jeg bruker per nå enstilar på kroppen, som er en spraysalve du sprayer på. Denne fungerer utmerket, men jeg har to ting jeg lurer på: 

1. Hvordan gjør du det for å ikke ødelegge klær/sengeklær o.l, når du smører deg i disse salvene før du legger deg? 

2. Hvordan klarer du ha intime relasjoner på kvelden med samboer når du er like klissete som om du har rullet rundt i smeltet karamell? 

Dette er ordentlig frustrerende, ettersom jeg egentlig burde smøre meg morgen og kveld, men rett og slett ikke takler å være så klissete hele tiden.

Liker ikke enstilar, det er en av de mest klissete. Er veldig fornøyd med Betnovat gel, tørker inn fortere, men den koster en del selv på blå resept. Vet ikke om det er i samme klasse som enstilar.

Gjør ingenting for å ikke ødelegge sengeklær. Får heller kjøpe nye litt oftere, vasker på 90 grader ca hver 4 gang. Smører meg stortsett bare med Kimovit med salt om morgenen, evt smører jeg med kortisonpreparat og klær på meg noen klær avsatt til formålet, for så å skifte når det er tørket inn.

Har sjeldent eller aldri sex om kvelden, men hvis vi skal være intim venter jeg til det er trukket inn. Hater smurt hud mot annen hud.

Anonymkode: 7232f...3b3

Skrevet
På 8.5.2019 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Aldri brukt den du omtaler. Jeg bruker canoderm for atopisk eksem og den holder faktisk psoriasisen i sjakk. De gangene jeg har utbrudd (flekker) bruker jeg dermovat eller daivobet og kun på selve flekken. Lar det tørke før jeg kler meg eller legger meg. 

Anonymkode: 5a2e3...fe8

Har ikke hatt noen effekt av canoderm for atopisk. Det eneste som har fungert for meg er Enstilar og Diprosalic salve, men det er så klissete og ekkelt at jeg ikke bruker det pga. det negative det fører med seg, som resulterer i mer utbrudd. 

Skrevet
På 8.5.2019 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Hudlege/revmatolog og bli vurdert for biologiske medisiner? 

Salver hjelper bare som brannslukking. 

Varmt klima er bra for psoriasis, kan søke behandlingsreise, saltvann er bra for psoriasishud. 

Anonymkode: 9b140...f0a

Har vært hos hudlege opp til flere ganger. Har gått til lysbehandling før, og hadde god effekt av det, men nå blir jeg nektet fordi jeg ikke har ille nok hud. Dermed vil jeg heller ikke få behandlingsreise. Tror bare jeg må kontinuerlig smøre meg, men ødelegger alle klærne og sengetøyet, i tillegg til at jeg aldri kan være intim med samboer, så dermed orker jeg ikke smøre meg. 

Skrevet
På 8.5.2019 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Liker ikke enstilar, det er en av de mest klissete. Er veldig fornøyd med Betnovat gel, tørker inn fortere, men den koster en del selv på blå resept. Vet ikke om det er i samme klasse som enstilar.

Gjør ingenting for å ikke ødelegge sengeklær. Får heller kjøpe nye litt oftere, vasker på 90 grader ca hver 4 gang. Smører meg stortsett bare med Kimovit med salt om morgenen, evt smører jeg med kortisonpreparat og klær på meg noen klær avsatt til formålet, for så å skifte når det er tørket inn.

Har sjeldent eller aldri sex om kvelden, men hvis vi skal være intim venter jeg til det er trukket inn. Hater smurt hud mot annen hud.

Anonymkode: 7232f...3b3

Er ikke fan av enstilar når det kommer til klisset nei, men den har fungert utmerket til det den skal. Problemet er bare at med en gang jeg avslutter behandlingen blusser alt opp, og jeg kan ikke drive å smøre meg hver kveld. Jeg blir gal av å ha så mye salve på kroppen. Skal sjekke ut benovat gel i det minste, må være en av de få tingene jeg ikke har prøvd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...