Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Male huset selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å skifte kledning nå, firma. Men de skal ha latterlig mye for å male det, over 50 000 kr...

Så tenker vi leier lift og gjør det selv. Hadde tenkt en farge på huset, og en annen på listene rundt vinduer og hjørnebord. Er det veldig mye mer tidkrevende enn å male alt i samme farge? Samme maling på vegg som vinduer?

Er det lett? Drypper lett? Noen tips?

Noen som har malt hus som kan fortelle hvor lang tid de brukte? Hver side er vel ca 10x10 m. Ca 20 vinduer. 

Anonymkode: 1610a...89b

AnonymBruker
Skrevet

Ett tips: kjøp den beste malingen! Altså den malingen som er lovet å holde lengst. Det blir fort noen kroner i forskjell fra topp-malingen og ned til den nest-beste, men det er absolutt verdt det når man tenker på at det blir lenger til neste gang man må male.

I fjor var det tilbud på maling i juni, jeg tror det er vanlig før male-sesongen.

Anonymkode: 10ea5...66b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var så dyrt jeg da..

Anonymkode: 124dd...41d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ett tips: kjøp den beste malingen! Altså den malingen som er lovet å holde lengst. Det blir fort noen kroner i forskjell fra topp-malingen og ned til den nest-beste, men det er absolutt verdt det når man tenker på at det blir lenger til neste gang man må male.

I fjor var det tilbud på maling i juni, jeg tror det er vanlig før male-sesongen.

Anonymkode: 10ea5...66b

Takk for tips!

Synes ikke det var så dyrt jeg da..

Anonymkode: 124dd...41d

Helt ny kledning , skal ikke skrapes eller vaskes, kun måle. Jeg ser for meg at jobben er tatt på en 2-3 dager?!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser for meg fire dager. En vegg hver dag, med et strøk om morgenen og det andre strøket på ettermiddagen. Er det helt nytt trevirke, så skal vel disse grunnes også.

Anonymkode: be4e4...50e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri leid inn folk til å male huset. Det er jo dritenkelt. 

Det er litt mer plunder med ulik farge på lister og vegg. Spesielt om du ikke har malt før, og er litt uerfaren med hvordan du skal unngå drypping og renning. 

Det tar nok noen dager, så det kommer jo helt an på hvor mye penger du mener tiden din er verdt. 

Anonymkode: 707b8...f6c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt mer plunder med ulik farge på lister og vegg. Spesielt om du ikke har malt før, og er litt uerfaren med hvordan du skal unngå drypping og renning. 

Tenkte meg det ja.... Hadde tenkt kremfarget hus med hvite lister og detaljer. Kanskje jeg burde vurdere å ta alt kremfarget. Men er så mye finere med litt kontrast, spesielt når vi har valgt en spesiell type dyre lister rundt vinduene.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte meg det ja.... Hadde tenkt kremfarget hus med hvite lister og detaljer. Kanskje jeg burde vurdere å ta alt kremfarget. Men er så mye finere med litt kontrast, spesielt når vi har valgt en spesiell type dyre lister rundt vinduene.

Jeg ville prøvd. 

Begynn med listene og detaljene. Om det drypper på veggen da, gjør det ikke så mye, for du skal jo uansett male over. Når du så skal male veggen, får du heller da være veldig påpasselig og bruke en liten, rund pensel når du skal male inntil listene. Og evt bruke maskeringstape, i rikelig monn. Så tørker du av om du likevel skulle være uheldig og søle. 

Det kommer selvsagt an på hvor mye tid du har. Om man har ørten unger som skal hit og dit, og allerede har lite fritid, er det kanskje verdt å betale 50 000 for å få malt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer selvsagt an på hvor mye tid du har. Om man har ørten unger som skal hit og dit, og allerede har lite fritid, er det kanskje verdt å betale 50 000 for å få malt. 

Er litt sånn desverre, egentlig ikke tid,  og sliter i perioder med senebetennelse så egentlig så burde jeg betale meg fra det.... er bare så kjipt å bruke så mye penger for noe som er så lett å gjøre selv....

Kanskje jeg skal legge det ut på mittanbud.no eller finn småjobber.

Hvis jeg leier inn noen ungdommer( feks, vet jeg at ungdomsklubben har en sånn småjobbsentral) hvordan er det med skatt,moms og lignende da?! 

AnonymBruker
Skrevet

Vurder å kjøpe malersprøyte, som bosch pfs 5000 e:
https://www.youtube.com/watch?v=cMMBgq2vt1E
Eller leie liknende hos en butikk.
Det vil gjøre din mye enkelre, midre fysisk tung, og kanskje enklere å motivere seg? Du sparer 50 tusen på det, så prisen på malersprøyte kommer til å lønne seg.
Se også denne: https://verktoy24.no/praktisk/tre-grep-som-gjor-utvendig-sproytemaling-tryggere/

ps: Hvis dere setter opp ny kledning nå, er panelene grunnet fra fabrikk? I så fall må den ikke males før tidligst ett år (må stå gjennom fire sesonger).

Anonymkode: 76db3...0a9

AnonymBruker
Skrevet

50 tusen er en helt normal pris. 

Vi fikk tilbud på 40-80tusen for vårt hus. 2 år siden. 

Anonymkode: 5fc65...4eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal beise vindskier og vindusomramninger/vinduslister i en annen farve enn selve huset. Hjørnebordene ville jeg imidlertid hatt i samme farve som selve huset. Da unngår du at huset ser sammentrykt ut, og det virker lengre/bredere.

Velg god kvalitet på koster og utstyr (jotun) og velg en kvalitetsbeis. 

Jeg skal ikke legge meg opp i fargevalg, men tenk litt på at Norge har blitt et kremhvitt/grått samfunn siden alle har hatt slike farger i over ti år.

Jeg tror vi står foran en periode hvor folk velger farger på husene sine i stedet for å ikke være en del av den monocrome tristheten vi ser nå. Snakk med en god fagmann og få moderne impulser.

Anonymkode: 88325...618

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

50 tusen er en helt normal pris. 

Vi fikk tilbud på 40-80tusen for vårt hus. 2 år siden. 

Anonymkode: 5fc65...4eb

Min anbefaling er å beise selv. I veldig mange tilfeller vil et slik stykke arbeid, til den prisen være et veldig dårlig stykke håndtverk.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser for meg fire dager. En vegg hver dag, med et strøk om morgenen og det andre strøket på ettermiddagen. Er det helt nytt trevirke, så skal vel disse grunnes også.

Anonymkode: be4e4...50e

Man må jo male mer enn ett strøk, da. Det er nye bord som legges på huset, sier ts, altså er de ikke malt fra før. Man må ha minst to strøk på ytterkledningen til hus, dersom det skal holde.

Anonymkode: ce639...d9d

Skrevet

Vi har funnet en ordning - hele familien går dugnad hos hverandre og maler, så er det unnagjort på max 1 dag.

Syns forøvrig ensfarget hus er det aller fineste! Men så liker jeg det enkleste best. Smaken er som baken.

Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min anbefaling er å beise selv. I veldig mange tilfeller vil et slik stykke arbeid, til den prisen være et veldig dårlig stykke håndtverk.

Beising og maling er ikke det samme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brukte dagsavis. Mange vinduer, mange vinkler. Høyt mange steder så enten stige, stilas eller lift (som er dyrt!). 

Det er slitsomt, tungt og varmt og man må lære seg mye underveis. Blir det ikke bra har man malejobb neste år også.

50,000,- er nesten gratis for å male et hus. Jeg har malt en del hus for meg selvbiografi familie. Det er slitsomt, utakknemlig og har du først falt ned fra en stige så skjønner du at det er ikke det gitt at du overlever neste gang.

Anonymkode: 60600...15d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt sånn desverre, egentlig ikke tid,  og sliter i perioder med senebetennelse så egentlig så burde jeg betale meg fra det.... er bare så kjipt å bruke så mye penger for noe som er så lett å gjøre selv....

Kanskje jeg skal legge det ut på mittanbud.no eller finn småjobber.

Hvis jeg leier inn noen ungdommer( feks, vet jeg at ungdomsklubben har en sånn småjobbsentral) hvordan er det med skatt,moms og lignende da?! 

Ca 1-2 million om de går i bakken fra stigen. Om du er riktig uheldig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Beising og maling er ikke det samme.

Jo, bortsett fra at maling er litt tyngre å jobbe med når man legger det på (på ny kledning) så er dekkbeis og maling det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Brukte dagsavis. Mange vinduer, mange vinkler. Høyt mange steder så enten stige, stilas eller lift (som er dyrt!). 

Det er slitsomt, tungt og varmt og man må lære seg mye underveis. Blir det ikke bra har man malejobb neste år også.

50,000,- er nesten gratis for å male et hus. Jeg har malt en del hus for meg selvbiografi familie. Det er slitsomt, utakknemlig og har du først falt ned fra en stige så skjønner du at det er ikke det gitt at du overlever neste gang.

Du bør kanskje begynne og sjekke over om autocorrect har vært på banen før du poster innleggene dine 😉

Anonymkode: ce639...d9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...