Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste uke starter fagprøven min i helsearbeiderfaget, og jeg er mildt sagt stressa. Til vanlig er jeg ganske rolig og trygg på egen kompetanse, men nå føler jeg meg distre og usikker. Har lest litt pensum den siste tiden, men føler jeg leser på feil emner. Vil noen dele noen erfaringer, og relevante ting jeg burde lese meg opp, øve på eller forberede meg på? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Erfaringer: (noen år siden) før jeg tok bachelor og master:

Fokuser på dette:

- Hygiene!! Mikrobiologi 

- Kommunikasjon!!

- Bruker - bruk det kliniske blikket

- Brukermedvirkning

- Autonomi

- Helhetlig menneskesyn 

- Velvære ( tenk på blotting, helhetlig omsorg)

- Ikke stress

- Tenk over hva du vil gjøre dersom noe uforutsett skulle skje

- Husk stellefrakk og hansker

- Forklar dersom du gjør feil

- Les i tillegg på helsepersonellloven, lov om brukermedvirkning og lov om dokumentasjon i helsetjenesten.

Det var det jeg kom på i farta. Lykke til :) 

Anonymkode: 47d1e...f14

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erfaringer: (noen år siden) før jeg tok bachelor og master:

Fokuser på dette:

- Hygiene!! Mikrobiologi 

- Kommunikasjon!!

- Bruker - bruk det kliniske blikket

- Brukermedvirkning

- Autonomi

- Helhetlig menneskesyn 

- Velvære ( tenk på blotting, helhetlig omsorg)

- Ikke stress

- Tenk over hva du vil gjøre dersom noe uforutsett skulle skje

- Husk stellefrakk og hansker

- Forklar dersom du gjør feil

- Les i tillegg på helsepersonellloven, lov om brukermedvirkning og lov om dokumentasjon i helsetjenesten.

Det var det jeg kom på i farta. Lykke til :) 

Anonymkode: 47d1e...f14

Tusen takk for innspill! Tror nok jeg stresser mer enn jeg må, men krysser fingrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Presenter brukeren du steller for sensorene og forklar til brukeren at du holder på å ta fagbrev! :) Det er visst ikke alle som gjør det. Jeg skal ta fagbrev selv snart. :) 

Sett opp håret. Ikke bruk lakk, øredobber, armbånd, smykker osv. Dette er egentlig selvsagt, men 80% av de som jobber på min arbeidsplass har enten lakk på neglene eller smykker på seg. Prøv å lat som om sensorene ikke er der! Du holder jo på å ta fagprøven, men om du tenker for mye på at de er der er det fort gjort å bli skikkelig nervøs. Husk å ha tilstrekkelig kunnskap om brukeren du har ansvar for. Er han for eksempel en mann med diabetes og alzheimers er det viktig at du kan en del om både diabetes og alzheimers. Og husk HMS!!! Er det en tung bruker som du vanligvis tar alene, men som du egentlig ikke burde ta alene, be en kollega om hjelp! 

Anonymkode: db8ab...9c4

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Presenter brukeren du steller for sensorene og forklar til brukeren at du holder på å ta fagbrev! :) Det er visst ikke alle som gjør det. Jeg skal ta fagbrev selv snart. :) 

Sett opp håret. Ikke bruk lakk, øredobber, armbånd, smykker osv. Dette er egentlig selvsagt, men 80% av de som jobber på min arbeidsplass har enten lakk på neglene eller smykker på seg. Prøv å lat som om sensorene ikke er der! Du holder jo på å ta fagprøven, men om du tenker for mye på at de er der er det fort gjort å bli skikkelig nervøs. Husk å ha tilstrekkelig kunnskap om brukeren du har ansvar for. Er han for eksempel en mann med diabetes og alzheimers er det viktig at du kan en del om både diabetes og alzheimers. Og husk HMS!!! Er det en tung bruker som du vanligvis tar alene, men som du egentlig ikke burde ta alene, be en kollega om hjelp! 

Anonymkode: db8ab...9c4

Ville du hatt tatt på skotrekk både når du kommer inn i leiligheten, og byttet når dere skal i dusjen? Jeg skal opp i hjemmesykepleien, forresten. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, sukkkulent skrev:

Ville du hatt tatt på skotrekk både når du kommer inn i leiligheten, og byttet når dere skal i dusjen? Jeg skal opp i hjemmesykepleien, forresten. 

Da har ikke jeg noen råd å komme med, for jeg har kun jobbet på sykehjem. Men jeg gjetter at å bytte kan være miljøsvinn, samtidig som det av hygieniske årsaker kan være greit å bytte. Hmm... Men leiligheten er vell forholdsvis ren? Det viktigste er kanskje å skifte skotrekk etter dusj? :P 

Anonymkode: f6f08...1bd

Skrevet

Kommunikasjon med pasienten, informer hva du skal gjøre. Snakk i riktig tone, husk høreapparater om pas hører dårlig. Smil og vær blid. presenter deg og sensor. Forklar hva du skal gjøre. Gjør du en feil, så bare si det, da viser du evne til å reflektere. Det er jo vanlig at man er nervøs, men sensor er mest sannsynlig ikke ute etter å stryke deg eller finne noe å ta deg på. 

Planlegge stellet og ta med det du trenger så du ikke fyr inn og ut av rommet. Husk å dekke til pasienten. Vær rolig, du kan kun gjøre en ting om gangen. Det er lov å be om hjelp og delegere om dere er to stykker under stell. 

Observasjon av sirkulasjon ( hoven, sår, hudfarge) , respirasjon ( pust) smerter. eliminasjon osv. 

Jobb ut fra hygieniske prinsipper. vær obs på ringer, smykker, sminke, parfyme. og for all del riktig hanskebruk. 

Les pleieplaner og følg disse. 

Husk og dokumentere i ettertid og lese deg opp på pasienten i forant. 

Lese deg opp om de aktuelle sykdommene primærpasienten din har. 

vær bevist ditt kompetansenivå. Er det noe du ikke har gjort før eller erfaring med så spør om hjelp. Medikamenter har du vel ikke lov å gi når du ikke har med.kurs. 

Lykke til, dette går nok bra, det er mye å huske på, men etter 2 år i læren tror jeg dette sitter fint allerede. Pust med magen og ta en ting om gangen. 

Skrevet

prøv å tenk hvordan du ville hatt det. Det går nok veldig bra 😄 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...