Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I januar i år flyttet jeg inn i første etasje i en nybygd 4-mansbolig. Etter å ha bodd her en stund reagerer jeg veldig på lyder i huset. Jeg hører alt fra hver gang noen går over gulvet, både trinnlyd og noen ganger knirking i taket/gulvet deres. Jeg hører vannet renne i rørene når de trekker i snoren, dusjer, bruker oppvaskmaskin, vaskemaskin osv. Hører også veldig godt sentrifugen på vaskemaskinen. Jeg har nylig fått bytte dører pga det vibrerte i mine dører hver gang de gikk over gulvet. Jeg hører «summing» fra tv-en, det rister i glassene mine når de går over gulvet og jeg hører hver gang de går opp og ned trappen til sin leilighet. 

Det jeg altså da lurer på er hvor vanlig dette er i et nybygg? På visning ble det skrytt masse om lydisolasjon og det lever ikke opp til forventningene mine. Er det noe jeg kan klage på til firmaet som har bygget dette? Eller er dette bare noe jeg må leve med? På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i nybygg, men en leilighetsblokk, ikke et hus med fire boliger i. Kan det tenkes at lydisoleringen er dårligere i en stor bolig som er delt inn i leiligheter, enn i en leilighetsblokk ? Jeg hører kun når noen borer, og da ganske lavt. Jeg hører innimellom prating utenfor, men aldri trinnlyder eller annet fra øvrige leiligheter. På badet hører jeg suset i røret når naboen trekker ned. Det er vel den eneste lyden jeg reagerer på at jeg hører i et nybygg. Noe annet jeg også har merket meg, og som forundrer meg, er at når jeg er ute i fellesgangen, kan jeg hører snakk inne fra leilighetene når folk står i gangen sin og prater rett innenfor ytterdøren. Det hadde jeg ikke regnet med. Så jeg tror denne fantastiske lydisoleringen som nybygg reklameres med, er litt så som så. 

Anonymkode: cca90...1ce

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig dessverre. Bor i en ny enebolig og hører godt alle lyder fra feks toalettet.

Anonymkode: dad71...99f

Skrevet

OM Man skall møte i Tingretten innen få timer, bør man da bare ha en halv liter brennevin om bord, -eller en hel...

kg to the rescue ...

a.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan det er med slike firemannsboliger, men i betongleiligheten min fra 2018 hører jeg absolutt ingenting. Hører ikke lyder utenfra en gang. Venninnen min har helt ny enebolig, og der hører man lite mellom etasjene, men noe av lyden fra samme etasje.

Hvis de har reklamert med at lydisoleringen er prima, så har du kanskje noe å argumentere med. Har du kjøpt boligkjøperforsikring? Eller meldt deg inn i Huseiernes landsforbund før du overtok? 

Anonymkode: ad7ce...472

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig! Det er dårlig håndverksarbeid. Akkurat når de trekker i snoret er normalt å høre i tilstøtende vegg. Sentrifugering skal du kunne merke at det rister (kjøp vibrasjonsdempere til naboen og legg de i postkassen, og be han/hun sette disse på føttene til vaskemaskinen, det hjelper!). Det skal ikke riste i glasset ditt når naboen går ovenfor, og du skal ikke høre summing fra TVen med mindre naboen har det veldig høyt på.

Lydlekkasjer er ofte et tegn på manglende isolering i enten et område, eller lite punkt. Dette går også på brannsikkerhet, da lydlekkasjer ofte er synonymt med luftlekkasjer, og da sprer brannen seg fra en branncelle til en annen kjappere enn det som er krav.

Anonymkode: 39e07...0e8

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ikke normalt ut. Jeg bor i et 60 år gammelt bygg, og har mindre nabostøy enn du beskriver... Før bodde jeg i en 4-mannsbolig bygget i 2007 (trebebyggelse), og hørte absolutt ingenting til naboene.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

OM Man skall møte i Tingretten innen få timer, bør man da bare ha en halv liter brennevin om bord, -eller en hel...

kg to the rescue ...

a.

Hæ? Får du hjelp? 

Anonymkode: b1acb...bca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...