Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt ubeskyttet sex i sikkert et år, da vi tenker at hvis jeg blir gravid, så er barnet hjertelig velkommen 😊

Har hatt ubeskyttet sex i både "sikre" og "usikre" perioder, og syns det er litt merkelig at jeg ikke har blitt gravid enda. Ikke det at vi har prøvd iherdig, men det er jo snakk om et år uten beskyttelse. Noen blir jo gravide så kjapt?! 

Hva skal egentlig til, da?

Anonymkode: 2d392...e5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er vi inne i PP10 uten beskyttelse (selvfølgelig), ingen svangerskap enda som har endt i et barn. Har du stabile sykluser eller har mensen noen gang uteblitt slik at du kanskje kunne hatt en kjemisk graviditet uten å vite det? De fleste blir gravide innen et år, mens for andre klaffer det på første gang etter prevensjonslutt. Man hører ofte om de som blir gravide med en gang, dessverre er det litt "tabu" å snakke om at man har prøvd lenge, er nok derfor vi hører mindre om det, dessverre 😕

Nei, hva skal til? Finne riktig tidspunkt for EL og ha ubeskyttet sex rundt den tiden..

Anonymkode: 8a9da...74a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg bare føler meg så alene om det, spesielt når begge søstrene mine har blitt gravid på null komma niks 😖 Menmen, vi får se. Har stabile sykluser, var én gang mensen var litt forsinket, men kom etter noen dagers forsinkelse. Dette var for et par måneder siden. Ellers har det vært stabilt og greit etter det. 

AnonymBruker
Skrevet

Samme her (2 år faktisk), men nå har vi begynt å prøve. PP 1 funket ikke.. føles ikke godt😔

Anonymkode: f9c1b...1be

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte har dere sex, da? 

Anonymkode: 6e36d...6df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd siden september 2016 og fortsatt ikke blitt gravid. Ingenting galt med oss, det føles helt for jævlig at vi ikke har fått det til og får helt angst 😣 Vi får hjelp til videre prosess, men har tenkt å gi det noen måneder til da vi er 25 og 27 år 😊

Anonymkode: eac16...65f

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, jeg bare føler meg så alene om det, spesielt når begge søstrene mine har blitt gravid på null komma niks 😖 Menmen, vi får se. Har stabile sykluser, var én gang mensen var litt forsinket, men kom etter noen dagers forsinkelse. Dette var for et par måneder siden. Ellers har det vært stabilt og greit etter det. 

Det kan godt ha vært en kjemisk graviditet - altså en veldig, veldig, veldig tidlig spontanabort :) Ellers bruker folk ofte noen mnd på å bli gravid, selv med eggløsningstester, temping og iherdige forsøk. Er en grunn til at man må vente ett år med aktiv prøving før man får offentlig utredning, det er jo nettopp fordi mange bruker tid på å få det til å klaffe selv om ikke noe er galt :) 

Anonymkode: f104d...bc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte har dere sex, da? 

Anonymkode: 6e36d...6df

Vi har sex rundt hver tredje dag i gjennomsnitt. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar! Godt å ikke føle seg så alene...! Jeg blir litt bekymra, er 24 år og visstnok i den mest fruktbare alderen, men når jeg ikke har blitt gravid enda så begynner jeg å lure 😳

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar! Godt å ikke føle seg så alene...! Jeg blir litt bekymra, er 24 år og visstnok i den mest fruktbare alderen, men når jeg ikke har blitt gravid enda så begynner jeg å lure 😳

Men vet du om du har truffet EL?

Anonymkode: 6e2d9...12b

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet du om du har truffet EL?

Anonymkode: 6e2d9...12b

Er ikke heeelt 100% sikker der, men jeg må ha da truffet EL én av månedene vi har hatt ubeskyttet sex, vel? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

25 år her, prøvd siden Mai ifjor.. En graviditet som endte i SA i uke 7. Gynekolog x2 og alt ser bra ut. Så ting tar visst tid 😏

Anonymkode: 8a9da...74a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt ubeskyttet sex i sikkert et år, da vi tenker at hvis jeg blir gravid, så er barnet hjertelig velkommen 😊

Har hatt ubeskyttet sex i både "sikre" og "usikre" perioder, og syns det er litt merkelig at jeg ikke har blitt gravid enda. Ikke det at vi har prøvd iherdig, men det er jo snakk om et år uten beskyttelse. Noen blir jo gravide så kjapt?! 

Hva skal egentlig til, da?

Hvis du er under 35 kan du få utredning ved 12mnd. Hvis du er over 35 kan du får utredning ved 6mnd. 
Jeg ville anbefale deg å ta en tur til gynekolog for utredning selv om dere ikke prøver aktivt men mer har holdningen "det som skjer det skjer". Be om utredning via legen da tror jeg du skal få det dekket.
For hvis det faktisk viser seg å være noe som ikke fungerer er det mye greiere å finne ut av det på et så tidlig tidspunkt som mulig.

Anonymkode: 86797...ccb

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har sex rundt hver tredje dag i gjennomsnitt. 😊

Hvis han viser seg å ha dårlig sædkvalitet så er det smartere med hver andre dag siden de fleste sædcellene da er "kaputt" ved 3 dager.. 

Anonymkode: 86797...ccb

AnonymBruker
Skrevet

Nei du trenger ikke være gravid til nå. Er veldig tabu, men utrolig mange kvinner bruker 1år+ på å bli gravid. Har selv prøvd i 27 måneder, altså over to år. Ingen ting er galt med hverken meg eller han, men likevel skjer det lite her i gården. Det er selvfølgelig veldig kjipt, og man opplever mange opp og nedturer, men det er dessverre ingen selvfølge å skulle bli gravid på under et år. 

Anonymkode: 90490...15f

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn, er ti års mellomrom mellom de, har aldri brukt prevensjon. 

Anonymkode: 44339...744

AnonymBruker
Skrevet

Så kjipt å høre om dere som prøver og prøver og at det ikke skjer noe...! Det er vel bare sånn at noen har lettere for å bli gravid enn andre. Det skal sies at jeg har noen symptomer på bakteriell vaginose, men jeg er litt usikker på hvor mye det har å si for å bli gravid. Om det er vanskeligere da?

AnonymBruker
Skrevet

80-85% av de som prøver aktivt blir gravide innen et år. Det vil si at ca 1 av 5 potensielt vil måtte bruke lenger tid. Det er jo faktisk en god del. Når man heller ikke aktivt prøver og dermed kanskje ikke treffer eggløsning hver eneste måned øker jo sjansen for at den kan ta tid. Men etter et års prøving har man rett på utredning, så det kan jo være å anbefale for dere hvis dere begynner å bli utålmodig. Ellers kan dere begynne å prøve aktivt ved å kartlegge eggløsning osv og se om dere da treffer innen noen måneder :)

Anonymkode: 2a533...21a

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man treffer på eggløsningen, har man bare 25% sjanse for å bli gravid. Om du ikke har prøvd aktivt akkurat rundt eggløsningstiden, er det ikke kjemperart at du ikke er gravid. Som nevnt, er det mange som sliter så lenge selv om de faktisk går inn aktivt for å treffe på eggløsningen, og styrer med el-tester, temping, tappetafsing, utflodsanalyse, osv. 

Jeg holdt på sånn, og det tok meg likevel åtte måneder å bli gravid med førstemann, og ni måneder med andremann. 

Anonymkode: 23959...e24

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei du trenger ikke være gravid til nå. Er veldig tabu, men utrolig mange kvinner bruker 1år+ på å bli gravid. Har selv prøvd i 27 måneder, altså over to år. Ingen ting er galt med hverken meg eller han, men likevel skjer det lite her i gården. Det er selvfølgelig veldig kjipt, og man opplever mange opp og nedturer, men det er dessverre ingen selvfølge å skulle bli gravid på under et år. 

Anonymkode: 90490...15f

Tabu er det jo ikke, men uvanlig. 75% blir gravide etter 9 måneder og innen 18 måneder blir 90% gravide. 

Selvfølgelig finnes det jo de som blir gravide naturlig etter mange års prøving også, men når man passerer en viss tid så bør man være obs på at det kan være noe galt. 

Det er heller ikke alle tilfeller av barnløshet som kan forklares gjennom en utredning. Jeg og samboeren var lenge «uforklarlig barnløse» som det heter. Vi fikk til slutt to barn etter IVF-behandling og jeg er utrolig glad for at vi tok det på alvor og ble tatt på alvor da vi til slutt oppsøkte mer hjelp. 

Jeg fikk siste barn da jeg var 29 år gammel og vi fortsatte prøving uten ivf etterpå, sånn i tilfelle vi skulle være så heldige å få det til på egenhånd, men 7 år etterpå så har det fortsatt ikke skjedd noe på naturlig måte. Hvis det ikke hadde vært for at vi oppsøkte mer hjelp, så tror jeg nok aldri at vi hadde fått egne barn, selv om ingenting er galt på papiret. 

Sier ikke dette for å stresse TS, for så lenge det kun har gått et år, så er det fortsatt mange muligheter, men etter 27+ prøvemåneder så hadde nok jeg testet ut andre muligheter dersom barn er viktig for dere.

Anonymkode: 2445a...b4b

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...