Pipaluk Skrevet 7. mai 2019 #1 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Ingen uføretråd. Bare for oppmerksomhetens skyld;) Hvilket forhold har dere til ordet "vennligst" Kan det likestilles med en slags "vær så snill", eller en mer kjølig "vær så snill" ? Etter at jeg begynte å jobbe med innvandrere så har jeg måttet tenke mer igjennom slike ting. Jeg hadde en arbeidsleder som hadde et voldsomt forbruk av "vennligst". Det ble så mye "vennligst" at jeg følte det nærmest ble nedlatende. Det var skriftlige beskjeder "vennligst ta med dokumentasjon på at du var hos lege på onsdag"; vennligst rett opp feilen i på timelista. Vennligst rydd opp etter deg! Hun var utdannet coach og hadde mye kunnskap om kommunikasjon så denne bruken av vennligst kan ikke skyldes tilfeldighet. Er det en hersketeknikk? Endret 12. mai 2019 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hind Skrevet 7. mai 2019 #2 Del Skrevet 7. mai 2019 Det er ikke mye vennlig over "vennligst" etter min mening. Kanskje det var det før, men nå er det mer en spydig kommando enn et "vær så snill". Jeg ser det ofte brukt på en nedlatende måte og oversetter det til "se til å oppføre deg, din lille dritt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. mai 2019 #3 Del Skrevet 7. mai 2019 Jeg oppfatter også "vennligst" som en ordre, med et uutsagt "ellers..." bak. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 7. mai 2019 Forfatter #4 Del Skrevet 7. mai 2019 14 minutter siden, Arabella skrev: Jeg oppfatter også "vennligst" som en ordre, med et uutsagt "ellers..." bak. Kan «vær vennlig» ha samme betydning? Jeg har hørt det som automatisk tale « vær vennlig å lukke døren» En utenlandsk venninne trodde vennligst hadde samme betydning som vær så snill. Hun ble litt flau da hun innså hvor mange ganger hun hadde brukt det med kunder på jobben;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiskola Skrevet 7. mai 2019 #5 Del Skrevet 7. mai 2019 Hva i alle dager har tittelen på denne tråden å gjøre med det du faktisk spør om? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 7. mai 2019 Forfatter #6 Del Skrevet 7. mai 2019 8 minutter siden, Wiskola skrev: Hva i alle dager har tittelen på denne tråden å gjøre med det du faktisk spør om? Vekke oppmerksomhet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiskola Skrevet 7. mai 2019 #7 Del Skrevet 7. mai 2019 3 minutter siden, Pipaluk skrev: Vekke oppmerksomhet! Oh well, du er ærlig på det om ikke annet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tengel Skrevet 7. mai 2019 #8 Del Skrevet 7. mai 2019 1 time siden, Wiskola skrev: Oh well, du er ærlig på det om ikke annet. ler 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #9 Del Skrevet 7. mai 2019 Vennligst forbinder jeg med "vær grei", "kan du", "gidder du". Men å si vennligst til alt, da jeg trodd det var en person med hakk i plata, eller dårlig ordforråd. Anonymkode: 0dc47...5eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 8. mai 2019 #10 Del Skrevet 8. mai 2019 Ryddet for innlegg skrevet på dialekt. Ninab82, mod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 8. mai 2019 Forfatter #11 Del Skrevet 8. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vennligst forbinder jeg med "vær grei", "kan du", "gidder du". Men å si vennligst til alt, da jeg trodd det var en person med hakk i plata, eller dårlig ordforråd. Anonymkode: 0dc47...5eb Jeg er vant til vennligst på skilt og felles oppfordringer som « vennligst ikke mat fuglene». Hvis man ikke puttet inn vennligst så ser det for brutalt ut. Men når man får korte meldinger som « vennligst rett opp feilen i skjemaet» så synes jeg det blir feil bruk, særlig når det skjer hyppig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 8. mai 2019 Forfatter #12 Del Skrevet 8. mai 2019 7 timer siden, Tengel skrev: ler Det er jo uføretrådene som vekker folk på KH. Såpass har jeg fått med meg;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hind Skrevet 8. mai 2019 #13 Del Skrevet 8. mai 2019 35 minutter siden, Pipaluk said: Det er jo uføretrådene som vekker folk på KH. Såpass har jeg fått med meg;) Haha! Men overskriften var jo også et strålende eksempel på at "vennligst" ikke nødvendigvis er så vennlig ment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 12. mai 2019 Forfatter #14 Del Skrevet 12. mai 2019 Er vennligst et adjektiv? er det ikke et adverb ? https://en.m.wiktionary.org/wiki/vennligst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå