Zappelin Skrevet 7. mai 2019 #1 Skrevet 7. mai 2019 Hei! Jeg sluttet på pilla i november, og har aktivt prøvd siden da. Mensen har vært noe ustabil, men de siste månedene har den vært ganske nøyaktig. Har ikke brukt eggløsningstest enda, i håp om å ikke bli for ivrig. Jeg får litt panikk for at jeg ikke kan få barn, og tenker litt på utredning. Har vært hos fastlege som sa at jeg var innenfor normalen, og siden jeg kun er 25, er det ingenting som tilsier at jeg ikke kan bli det. Lurer på hvor lang tid andre prøvde før de gikk til gynokolog for å sjekke egg? Fastlegen nevnte også at visst jeg ikke blir gravid innen 1 år, kan jeg begynne på noen piller som setter eggeløsningen mer i gang. noen som har prøvd dette, og evt etter hvor lenge?
Lilypond Skrevet 7. mai 2019 #2 Skrevet 7. mai 2019 Som prøver i knapt 6 mnd og som 25-åring tror jeg du må regne med å vente til et år har gått før du kan begynne utredning - med mindre du er kjent med et konkret problem. Det kan vel likevel ikke skade å ta en generell sjekk hos gynekolog. Det er jo også anbefalt for celleprøve hvert 3.år tror jeg, fra man fyller 25. Har du vært hos gynekolog tidligere? Vil egentlig anbefale deg å teste for EL. Jeg hadde et konkret problem, nemlig lutealfasedefekt. Dvs lutealfasen, tiden mellom EL og mens som hos de fleste er på ca 12-14 dager, var på kun 8 dager hos meg. Det gjør at man har små sjanser for å bli gravid, fordi egget ikke rekker feste seg. Jeg fikk henvisning til spesialist for dette problemet og hadde time etter 8 mnd som prøver. Fikk positiv test bare noen uker før, så jeg var heldig.
Palme Skrevet 7. mai 2019 #3 Skrevet 7. mai 2019 5 minutter siden, Lilypond said: Vil egentlig anbefale deg å teste for EL. Jeg hadde et konkret problem, nemlig lutealfasedefekt. Dvs lutealfasen, tiden mellom EL og mens som hos de fleste er på ca 12-14 dager, var på kun 8 dager hos meg. Det gjør at man har små sjanser for å bli gravid, fordi egget ikke rekker feste seg. Jeg fikk henvisning til spesialist for dette problemet og hadde time etter 8 mnd som prøver. Fikk positiv test bare noen uker før, så jeg var heldig. Beklager trådkupp. Men må spørre om luteal fasen. Hvis din er kort, har du kortere periode før mensen kommer, eller er den ca hver 28 dag uansett?
Lilypond Skrevet 7. mai 2019 #4 Skrevet 7. mai 2019 1 minutt siden, Palme skrev: Beklager trådkupp. Men må spørre om luteal fasen. Hvis din er kort, har du kortere periode før mensen kommer, eller er den ca hver 28 dag uansett? Mine sykluser var faktisk på 30-35 dager. Så av helsevesenet ble jeg egentlig regnet som heeelt problemfri. Jeg hadde jo nesten normale sykluser! Sånn er det når alt skal gå på samlebånd. Ble ganske oppgitt når de regnet termindato fra første dag siste mens, når jeg visste nøyaktig dato for unnfangelse og at termin var to uker senere... Men det ble jo korrigert på OUL. Mine sykluser hadde lang follikulærfase, tiden det tar for et egg å modnes? Løsne? Litt usikker på terminologien, men EL skjedde på syklusdag 22-28 ca. Hadde jeg antatt normal syklus med EL ved syklusdag 14, og kun lagt inn "innsatsen" der, hadde jeg aldri blitt gravid! Så svaret på spørsmålet er vel at både follikulærfase og lutealfase kan være individuelt. Lærebøkene sier de er ca 14 dager hver, lutealfasedefekt er om lutealfase er kortere enn 10 dager. Lutealfase er forholdsvis stabil i lengde mens follikulærfase kan variere mye mer, så om man har veldig varierende lengde på syklus så vil også tidspunkt for EL variere veldig. Så på en syklus som stabilt er 28 dager, så kan EL i teorien skje alt fra syklusdag ca 12-21. Mest sannsynlig er det rundt syklusdag 14-16, men det er mange muligheter. Derfor anbefaler jeg å teste for EL - over tid er temping trolig det med lavest terskel og mest stabilitet. 😊
Palme Skrevet 7. mai 2019 #5 Skrevet 7. mai 2019 2 hours ago, Lilypond said: Mine sykluser var faktisk på 30-35 dager. Så av helsevesenet ble jeg egentlig regnet som heeelt problemfri. Jeg hadde jo nesten normale sykluser! Sånn er det når alt skal gå på samlebånd. Ble ganske oppgitt når de regnet termindato fra første dag siste mens, når jeg visste nøyaktig dato for unnfangelse og at termin var to uker senere... Men det ble jo korrigert på OUL. Mine sykluser hadde lang follikulærfase, tiden det tar for et egg å modnes? Løsne? Litt usikker på terminologien, men EL skjedde på syklusdag 22-28 ca. Hadde jeg antatt normal syklus med EL ved syklusdag 14, og kun lagt inn "innsatsen" der, hadde jeg aldri blitt gravid! Så svaret på spørsmålet er vel at både follikulærfase og lutealfase kan være individuelt. Lærebøkene sier de er ca 14 dager hver, lutealfasedefekt er om lutealfase er kortere enn 10 dager. Lutealfase er forholdsvis stabil i lengde mens follikulærfase kan variere mye mer, så om man har veldig varierende lengde på syklus så vil også tidspunkt for EL variere veldig. Så på en syklus som stabilt er 28 dager, så kan EL i teorien skje alt fra syklusdag ca 12-21. Mest sannsynlig er det rundt syklusdag 14-16, men det er mange muligheter. Derfor anbefaler jeg å teste for EL - over tid er temping trolig det med lavest terskel og mest stabilitet. 😊 Skjønner. Jeg har aldri fått El test til å funke. Men da kan jo dette være en grunn. Jeg må rett og slett teste lengre periode. Dette viste jeg ikke. Og ingen har foreslått heller...
Havfrue8 Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 Jeg fikk telefon i dag da jeg var hos legen i forrige uke angående henvisning. De hadde satt meg opp på time i SEPTEMBER! Det er jo døden å tenke på. Ryker nok fort på en privattime i mellomtiden.. De ville også ha meg inn på CD 1 og CD 21 for å avklare sykluslengde osv. Så venter bare på TR for å komme meg til kontoret for å ta blodprøver..
Sjokoladepiken Skrevet 12. mai 2019 #7 Skrevet 12. mai 2019 Jeg gikk og fikk privat utredning etter 6 mnd. Fikk time med en gang og vi fikk testet oss begge to. Koster ikke så himla mye.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #8 Skrevet 12. mai 2019 På 8.5.2019 den 14.17, Havfrue8 skrev: Jeg fikk telefon i dag da jeg var hos legen i forrige uke angående henvisning. De hadde satt meg opp på time i SEPTEMBER! Det er jo døden å tenke på. Ryker nok fort på en privattime i mellomtiden.. De ville også ha meg inn på CD 1 og CD 21 for å avklare sykluslengde osv. Så venter bare på TR for å komme meg til kontoret for å ta blodprøver.. Blodprøvene er jo første steg på utredning da. Da måler de fsh, ahm, stoffskifte og ser om du hatt eggløsning. Det var det første min gynekolog gjorde da jeg skulle utredes. Neste steg var skylling av egglederne. Deretter ble det henvisning. Anonymkode: 7a6c0...653
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #9 Skrevet 13. mai 2019 På 7.5.2019 den 19.50, Lilypond skrev: Mine sykluser var faktisk på 30-35 dager. Så av helsevesenet ble jeg egentlig regnet som heeelt problemfri. Jeg hadde jo nesten normale sykluser! Sånn er det når alt skal gå på samlebånd. Ble ganske oppgitt når de regnet termindato fra første dag siste mens, når jeg visste nøyaktig dato for unnfangelse og at termin var to uker senere... Men det ble jo korrigert på OUL. Mine sykluser hadde lang follikulærfase, tiden det tar for et egg å modnes? Løsne? Litt usikker på terminologien, men EL skjedde på syklusdag 22-28 ca. Hadde jeg antatt normal syklus med EL ved syklusdag 14, og kun lagt inn "innsatsen" der, hadde jeg aldri blitt gravid! Så svaret på spørsmålet er vel at både follikulærfase og lutealfase kan være individuelt. Lærebøkene sier de er ca 14 dager hver, lutealfasedefekt er om lutealfase er kortere enn 10 dager. Lutealfase er forholdsvis stabil i lengde mens follikulærfase kan variere mye mer, så om man har veldig varierende lengde på syklus så vil også tidspunkt for EL variere veldig. Så på en syklus som stabilt er 28 dager, så kan EL i teorien skje alt fra syklusdag ca 12-21. Mest sannsynlig er det rundt syklusdag 14-16, men det er mange muligheter. Derfor anbefaler jeg å teste for EL - over tid er temping trolig det med lavest terskel og mest stabilitet. 😊 Hvorfor så oppgitt over det? Det er standard utregning frem til oul samme hvor lang syklus du har.... ingenting å hisse seg opp over. Dessuten er sykluser fra 30-35 dager helt normalt og de regnes heller ikke som ustabile. Anonymkode: a9d6d...599
Lilypond Skrevet 13. mai 2019 #10 Skrevet 13. mai 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor så oppgitt over det? Det er standard utregning frem til oul samme hvor lang syklus du har.... ingenting å hisse seg opp over. Dessuten er sykluser fra 30-35 dager helt normalt og de regnes heller ikke som ustabile. Anonymkode: a9d6d...599 Leste du hva jeg opprinnelig svarte på? Jeg ble ansett som problemfri da jeg ba om hjelp fordi syklusene var på 30-35 dager, og det er normal lengde på syklus, ja. Fordelingen av faser i syklusen var derimot ikke normal, og med lutealfasedefekt har man vanskeligere for å bli gravid. Det er frustrerende å bli avfeid når man ber om hjelp når man har identifisert et tydelig problem, kun fordi antall dager i syklus totalt er ganske nær normalen. Det kan også ha betydning før OUL hvor langt man er på vei for noen deler av oppfølgingen, da har det noe å si om man ligger flere uker etter hva som forventes basert på menstermin og tilnærmet normal lengde på syklus. Skulle jeg fulgt lærebøkene og lagt inn innsatsen i syklus basert på stabile, normale sykluser med 14 dager lutealfase hadde alle sædceller vært døde flere dager før jeg faktisk slapp egg, og jeg ville aldri blitt gravid. Derfor er rådet mitt, spesielt om man har prøvd en stund, å enten tempe eller benytte EL-tester så man kan finne ut når EL er og om syklusene faktisk er normale, ikke bare stabile. De trenger ikke bety det samme. 1
Lilypond Skrevet 13. mai 2019 #11 Skrevet 13. mai 2019 På 8.5.2019 den 14.17, Havfrue8 skrev: Jeg fikk telefon i dag da jeg var hos legen i forrige uke angående henvisning. De hadde satt meg opp på time i SEPTEMBER! Det er jo døden å tenke på. Ryker nok fort på en privattime i mellomtiden.. De ville også ha meg inn på CD 1 og CD 21 for å avklare sykluslengde osv. Så venter bare på TR for å komme meg til kontoret for å ta blodprøver.. Jeg vet det høres lenge ut, men tror det er ganske normalt altså. Jeg har hørt opp mot 8 mnd ventetid, så 4 mnd med sommerferie i mellom høres ikke så aller verst ut. Dessverre.
Skogkløver Skrevet 13. mai 2019 #12 Skrevet 13. mai 2019 Jeg hadde mensen i vel 40 dager da den endelig kom 2 mnd etter jeg sluttet på pillen. Da fikk jeg henvisning av fastlegen til gynekolog. Fikk time etter kort tid. Gynekologen skjønte hormonene mine var på bærtur, så vi tok jevnlig blodprøver og forsøkte ulike hormoner over ca 1.5 år før jeg endelig ble gravid. Hadde jeg hatt eggløsning og regelmessig mensen hadde jeg aldri fått henvisning før 1 år med prøving.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå